לקראת פרסום תוכנית השלום של הממשל האמריקאי (“עסקת המאה"), יגיעו היום לבית הלבן ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ לפגישות – נפרדות – עם הנשיא דונלד טראמפ. נתניהו ייפגש עמו פעם נוספת מחר.

גורמים בסביבת נתניהו אמרו לקראת הביקור כי “מדובר במהלך היסטורי, יוצא מן הכלל, בזירה המדינית, ובשינוי סדר יום בזירה הפוליטית. כאשר אנשי כחול לבן יחד עם חבריהם בשמאל יתעסקו בענייני החסינות באולם המליאה הריק למחצית, רה"מ נתניהו יעשה היסטוריה בוושינגטון". 

בפתח ישיבת הממשלה אתמול התייחס נתניהו עצמו לנסיעתו: “אנחנו בעיצומם של אירועים מדיניים מאוד דרמטיים, אבל השיא עוד לפנינו. בעוד זמן קצר אצא לוושינגטון ואפגש מחר עם ידידי, נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, שיציג את ‘תוכנית המאה' שלו. אני חושב שפעם אחת בהיסטוריה יש הזדמנות כזאת, ואסור לנו להחמיץ אותה. במשך שלוש שנים אני משוחח עם הנשיא טראמפ ועם צוותו על הצרכים הביטחוניים והלאומיים שלנו - עשרות רבות של שיחות, מאות שעות. אני מצאתי בכל השיחות הללו אוזן קשבת בבית הלבן לצרכים החיוניים של מדינת ישראל. אני יוצא לוושינגטון בתחושת שליחות גדולה, אחריות גדולה והזדמנות גדולה, ואני מלא תקווה שנוכל לעשות היסטוריה".

דונלד טראמפ. צילום: JIM WATSON,AFP
דונלד טראמפ. צילום: JIM WATSON,AFP

לקראת נסיעתו לארה״ב מינה נתניהו את שר החוץ ישראל כ״ץ לממלא מקומו, ובאופן תקדימי גם למ״מ יו״ר ועדת השרים לענייני ביטחון - הקבינט המדיני־ביטחוני (במקום שר הביטחון נפתלי בנט). בכך הועברה לידיו של כ״ץ האחריות הכוללת בזמן שהותו של רה״מ בחו״ל. לדברי הגורמים בסביבת נתניהו, הדבר מעיד על דריכות ישראלית לאפשרות של התרחשויות ותגובות אפשריות בתחום המדיני־ביטחוני, בהקשר של הצגת תוכנית השלום האמריקאית.

ראשי מועצות ביש"ע יצאו אמש לוושינגטון במטרה להיות יחד עם ראש הממשלה ולעקוב מקרוב אחר המתרחש. דוד אלחייני, עודד רביבי, ישראל גנץ ושלמה נאמן טסו לארה"ב בטיסה אחת. יוסי דגן נסע במקביל וייפגש עם בכירים אמריקאים אחרים.
בינתיים, הכריז אמש שר הביטחון ויו"ר קדימה בנט על עמדת מפלגתו. "שואלים אותנו בימים האחרונים מה תהיה עמדת ימינה בנוגע לתוכנית המאה", אמר באריאל. "תשובתנו היא פשוטה: יספחו - נתמוך. לא יספחו – לא נתמוך. אם כל האירוע הזה ייגמר ללא החלת ריבונות עכשיו, לפני הבחירות, כאשר האמריקאים נותנים לנו רוח גבית, אזיי זו לא תהא עסקת המאה, אלא החמצת המאה. אני חוזר למי שזה לא ברור לו: יספחו – נתמוך; לא יספחו – לא נתמוך. מה שיקבע זה לא הדיבורים שם, אלא המעשים כאן, בישראל".

בכחול לבן מתכוונים להפיק רווח תעמולתי מרבי מהמפגש היום בין גנץ לבין טראמפ בבית הלבן. אולם, במקביל מקווים במפלגה כי “עסקת המאה" תרד מהר ככל האפשר מהכותרות - כדי למקד מחדש את כל תשומת הלב בסוגיות השחיתות והחסינות של נתניהו.

אתמול, לאחר שהיועמ"ש הודיע על כוונתו להגיש כתב אישום נגד ח"כ דוד ביטן, העלו בכחול לבן סרטון חריף במיוחד תחת הכותרת: “הכירו את הממשלה הכי מושחתת בתולדות מדינת ישראל" שבו נראים חיים כץ, דוד ביטן, יעקב ליצמן ונתניהו קמים בישיבת מליאה שבה הושבעה הממשלה ומצהירים “מתחייב אני" כשברקע הקריינת מקריאה את החשדות נגדם.
מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, התייחס אתמול ברדיו 103FM לפגישתו היום של גנץ עם טראמפ וטען כי “קיבלנו הבהרה מהבית הלבן - תם עידן נתניהו".

לפיד טען עוד כי נתניהו ניסה לעשות לגנץ תרגיל פוליטי, וכשל בכך. “האמריקאים מכירים את הפוליטיקה הישראלית והבינו שהם צריכים לדבר עם מי שהוא כנראה ראש הממשלה הבא", ציין. “זה היה נדמה בעיניי, כמו בעיני כל מי ששמע על זה, שנתניהו מנסה לעשות סיבוב פוליטי, וזה הסתובב עליו. נגמר סיפור ה'ליגה אחרת'. עידן נתניהו הסתיים כי במקום לעסוק בדברים הרציניים הוא עסוק בתרגילים".

יאיר לפיד. צילום: גילי יערי, פלאש 90
יאיר לפיד. צילום: גילי יערי, פלאש 90

לדברי לפיד, מפלגתו הייתה שותפה לסוד העניין בחודשים האחרונים, בין היתר בדיונים עם יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר. “על מה חשבתם שגנץ ואני דיברנו עם קושנר כשהיה בארץ? דיברנו על התוכנית. מפלגה שיש בה שלושה רמטכ"לים, יש לה אינפוט לחומרים כאלה", אמר.

בכיר כחול לבן, ח"כ משה (בוגי) יעלון, טען אתמול כי “הבקעה ותוכנית המאה זה ספין בחירות של נתניהו. פתאום אחרי 2000 שנות גלות ו־71 שנות מדינה, פתאום זה מגיע? הוא מנסה להימלט מכתב האישום. הרי מי שהעלה את סיפוח הבקעה זה אנחנו בסיבוב הראשון של הבחירות", אמר.

“מדובר בתרגיל פוליטי מגושם בו ביבי רצה שבמקום שנדון בחסינות שלו, המוקד יעבור לשם. למלכודת הזו לא נפלנו. צריך לנקות את האורוות. מדינת ישראל הפכה לבת ערובה של מישהו שנמלט מאימת הדין", הוסיף.

לדברי יעלון, המתווה שמציגים האמריקאים חשוב ומשקם את העמדה הישראלית שנשחקה עם השנים, מאז תקופת ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. אולם לטענתו, “אין לנו פרטנר למתווה הזה כמו שלא היה פרטנר להצעות מרחיקות לכת יותר. נטפל במתווה אחרי הבחירות ולא דקה קודם, רה"מ עם כתבי אישום מנסה להימלט מספסל הנאשמים".