בפולין יציינו היום את יום השואה הבינלאומי ואת יום השנה ה־75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו. נשיא המדינה ראובן ריבלין ישתתף בטקסים, ועוד לפני כן ייפגש היום עם נשיא פולין אנדז'יי דודה ויזמינו לביקור ממלכתי בישראל.

הפגישה בין שני הנשיאים תתקיים הערב בעיירה אושווינצ'ים הסמוכה לאושוויץ, בטרם ייפתחו הטקסים הרשמיים. השניים יקיימו שיחה בפורום מצומצם, שבה ילבנו את היחסים בין שתי המדינות ולאחריה ידונו בנושאים מדיניים בפורום רחב יותר, שבסיומו ימסרו הצהרות לתקשורת. כזכור, הנשיא דודה החרים את אירועי פורום השואה הבינלאומי שהתקיימו בשבוע שעבר ביד ושם בירושלים, במחאה על כך שלא הוזמן לנאום בעוד שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שעמו יש לו מחלוקת חריפה הנוגעת לנרטיב הפולני של מלחמת העולם השנייה, היה בין הנואמים. בירושלים מקווים שהמפגש בין הנשיא ריבלין לעמיתו דודה יפחית את המתיחות ביחסי ורשה־ירושלים.

בטרם המראתו לפולין אמר ריבלין: "העם היהודי הוא עם זוכר. שמירת הזיכרון היא אבן בניין יסודית ביותר במורשת של עמנו. היא המצווה עלינו לעמוד גם באושוויץ וגם על אדמת גרמניה ובכל מקום, לזכור ולהזכיר. הקשר בין מדינת ישראל ופולין הוא קשר שפניו אל העתיד, מתוך מחויבות בלתי מעורערת לזיכרון עובדות העבר. בכוונתי להזמין את נשיא פולין לביקור בירושלים, כדי להמשיך ולדון יחד באופן שבו נוכל לבסס ולחזק את היחסים, ואת שיתופי הפעולה החשובים בין שתי המדינות שלנו".

ראובן ריבלין. צילום: אביר סולטן, פלאש 90
ראובן ריבלין. צילום: אביר סולטן, פלאש 90

בטקס הערב באתר מחנה המוות אושוויץ־בירקנאו ינאמו נשיא פולין דודה, נשיא גרמניה ד"ר פרנק־ואלטר שטיינמאייר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר ומנהל מוזיאון אושוויץ פיוטר ציוינסקי, וייקחו בו חלק 200 ניצולים מהמחנה, שיגיעו מארה"ב, קנדה, ישראל, אוסטרליה, מדינות שונות באירופה וגם מברה"מ לשעבר. הטקס יסתיים באמירת "קדיש" ו"אל מלא רחמים". לאחר מכן יצעד נשיא המדינה יחד עם ראשי המדינות המשתתפות בטקס לאנדרטה במחנה בירקנאו, שלמרגלותיה יודלקו נרות זיכרון.

בטקס בפולין תהיה נוכחות מצומצמת יותר של נשיאים וראשי מדינות מזו שנרשמה בטקסים בירושלים. נשיא רוסיה ייעדר מהטקס, ואת ארצו ייצג שגריר רוסיה בפולין סרגי אנדרב. את ארה"ב ייצג שר האוצר סטיבן מנוצ'ין. את בריטניה תייצג הדוכסית קמילה, אשתו של הנסיך צ'ארלס, ואת צרפת - ראש הממשלה אדוארד פיליפ.

בתום הטקסים בפולין, ימשיך הלילה הנשיא ריבלין לביקור רשמי בגרמניה, שבמהלכו יישא ביום רביעי נאום בעברית בבונדסטאג במסגת אירועי ההנצחה לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ־בירקנאו. הנשיא ימריא לברלין במטוסו של נשיא גרמניה, שגם הוא ינאם באירוע בפרלמנט הגרמני. קודם לכן ייפגש ריבלין עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, יו"ר הבונדסטאג ד"ר וולפגנג שויבלה וגורמי ממשל נוספים. הנשיא ומארחו הגרמני יבקרו יחדיו בבית ספר תיכון יהודי על שם משה מנדלסון.

בתוך כך, התכנסה אתמול ישיבת הממשלה השבועית בסימן יום השואה הבינלאומי. בישיבה השתתף, כנהוג מדי שנה, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג, שהתייחס בהרחבה לאנטישמיות הגוברת בעולם. הרצוג הציג את פעילות הקרן לביטחון קהילות יהודיות של הסוכנות היהודית, שפועלת זה שבע שנים, שבמהלכן מיגנה כ־600 מוסדות יהודיים בכ־40 מדינות. מתוך הנחה כי הביקוש למיגון מוסדות יהודיים יגבר על רקע האנטישמיות שמרימה את ראשה, פנה הרצוג לראש הממשלה ולשרים לפעול באופן נחרץ יותר, כולל בהגברת המשאבים למיגון ואבטחת קהילות יהודיות מעבר לים. כיום, מרבית המימון מגיע מתרומות לקרן, כשרק לאחרונה נרתמה המדינה בסיוע ראשוני של כמה מיליוני שקלים.

ישראל נותרה “בלי" נשיא, ראש ממשלה ויו"ר אופוזיציה

מישראל ייעדרו השבוע במקביל נשיא המדינה, ראש הממשלה וגם יו"ר האופוזיציה הלא רשמי. כאמור, מלבד הנשיא ראובן ריבלין, שממריא היום לביקור בפולין ובגרמניה לרגל אירועי יום השואה הבינלאומי ו־75 שנה לשחרור אושוויץ־בירקנאו, ייעדרו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהמריא כבר אתמול לארה"ב לפגישה עם הנשיא דונלד טראמפ, ויו"ר כחול לבן, הנחשב באופן לא פורמלי ליו"ר האופוזיציה, שטס גם הוא לפגוש את הנשיא האמריקאי.

את מקומו של נשיא המדינה, בשעה שהוא נמצא מחוץ לגבולות המדינה, ימלא יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, כמתחייב מחוק יסוד "נשיא המדינה".

יולי אדלשטיין. צילום: מרק ישראל סלם
יולי אדלשטיין. צילום: מרק ישראל סלם

בתוך כך, אתמול הושלם הליך המינויים בממשלה. אתמול אישרה הממשלה רשמית את מינויו של השר אופיר אקוניס (הליכוד) לתפקיד שר העבודה והרווחה, בנוסף לתפקידו כשר המדע והטכנולוגיה. ח"כ משולם נהרי מש"ס מונה לסגנו.