ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מזהיר שהתוצאה של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהיה מדינת אפרטהייד וכי היא סיימה את חייה באירוע אמש. בראיון לכאן רשת ב' אמר אולמרט עצם העובדה שהממשל האמריקאי בכלל הציג תוכנית שלום היא תוצאה של מחדל ישראלי. "ישראל היא מדינה חזקה ורבת עוצמה שהייתה צריכה להכין תוכנית שלום משל עצמה, שעונה על הצרכים האמיתיים שלנו, שהעיקרי שהם הוא להתנתק מהפלסטינים. התוכנית הזאת מציעה את ההפך הגמור. היא מציעה סיפוח חד צדדי, שהתוצאה המעשית שלה היא מדינה שבה התושבים היהודים נהנים מזכויות מלאות ותושבים אחרים לא. המשמעות של ההבחנה הזו היא מדינה שבה יש שני סוגי אזרחים".

לדברי ראש הממשלה לשעבר, התוכנית של טראמפ כלל לא מתקרבת למסלול שיכול להביא אותנו לפתרון שיש בו פיוס ושלום בינינו לבין הפלסטינים. "התוצאה של התוכנית תהיה דחייה נוספת לסיכוי להביא לשינוי במציאות המורכבת שבה אנחנו חיים במשך הרבה מאוד שנים. השאלה המרכזית היא - האם מדינת ישראל הולכת לשלוט על מיליוני תושבים שאין להם זכויות, שלא יכולים להצביע ושאין להם חופש תנועה? זו המדינה שאנחנו רוצים לקיים?".

לשאלה לגבי העובדה שהתוכנית מחייבת את הפלסטינים לוויתצורים מסויימים, כמו הכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית, פירוק חמאס מנשקו והפסקת התשלום למחבלים, אמר אולמרט כי התנאים האלה יתממשו כשיהיה שלום. "זאת רשימה של תנאים שכל צד בא איתם למו"מ. כאן מכתיבים את התנאים". 

כאמור, לטענת אולמרט התוכנית של טראמפ לא תאריך ימים. לדבריו, "היא סיימה את תפקידה באירוע שהיה אמש, שהייתה לו חשיבות הצהרתית, של יחסי ציבור, של סיוע לראש הממשלה שנמצא במצב מורכב ברמה האישית והפוליטית, אבל בסיס להידברות עם הפלסטינים, את זה לא טראמפ יכול לתת לנו ולא מדינה אחרת". 

אולמרט, שהיה האחרון לכהן כראש ממשלה לפני נתניהו, אמר כי בעשר השנים האחרונות מדיניות הממשלה לא כוונה לשלום, אלא לסיפוח שטחים. "אנחנו כבר עכשיו אנחנו אומרים ש'אנחנו נאמץ את הדברים שנוחים לנו, נתווכח על הדברים האחרים. אם הפלסטינים יסכמו להיכנע לדרישות שלנו אולי ניתן להם משהו ואם לא - לא', זה לא רציני. זה לא מתכון למשא ומתן".

הוא נשאל על כך שהפלסטינים תמיד סירבו להצעות הישראליות, בהן במו"מ שנערך באנאפוליס בתקופת ממשלתו: "אבו מאזן מעולם לא אמר וגם היום לא אומר, שהוא דחה דחה את הרעיונות שכמעט הגיעו לכלל סיכום בינו לביני. זה לא התממש בגלל כל מיני סיבות, בין היתר כי לא המשכתי לכהן כראש ממשלה ולא יכולנו להמשיך את המו"מ הזה".