נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שנכלאה ברוסיה, חזרה היום (חמישי) בשעות הערב לישראל במטוס ראש הממשלה ממוסקבה. השחרור התאפשר לאחר שהנשיא פוטין העניק לה חנינה. מוקדם יותר שוחחה בטלפון מנמל התעופה במוסקבה עם אחותה ליעד גולדנברג ועם בת דודתה שי לאחר השחרור: "אני מחכה לראות אתכן. אני אפילו לא יודעת מה לומר, הייתי בשוק. פשוט הוציאו אותי". כמה דקות קודם לכן פגשה את אמה יפה בנמל התעופה לראשונה מאז שחרורה.

אמה, יפה יששכר, העניקה הצהרה קצרה לכתבים סמוך לבית המשפחה: "רוצה להודות לכולם, על כל התמיכה שקיבלנו, מודה לרה"מ שגרם לזה, לפוטין, לראש המל"ל, לכם התקשורת, לפעילים, למתנדבים, הרגע הזה הגיע, נעמה למעלה, יכולה להתקלח כמו שצריך, במטוס התלהבה מהסכו"ם כי לא היה לה את זה עשרה חודשים. תנו לה להיות עם המשפחה, אני מבטיחה שנחזור אליכם. היא מוצפת, היא ראתה את השקיעה והחלה לבכות.

"אל על היו מדהימים, הביאו לה חומוס עם פיתה. היא התגעגעה לדברים הפשוטים. ניתן לה להתאושש, נעטוף אותה, זה לא היה קל, העבירו אותה לכלא אחר, טביעות אצבעות, זה החופש, זה הרגע שהיא חיכתה לו, היא לא ידעה מתי זה יקרה. היא חשבה שהיא עוברת כלא. היא ראתה את ביבי עם טראמפ ופוטין ואמרה לעצמה "הוא פה, אולי זה סימן טוב". היא לא תיארה שהוא ייקח אותה הביתה. אני רק שמחה שיש לי את שתי הבנות שלי. כיף שהגענו לישראל, נראה איך היא תתמודד".

ישראל כהן, דודה של יששכר שוחח לפני הנחיתה עם ענת דוידוב ורוני בר-און ב-103FM. "בינואר שעבר היא הגיעה להודו, כך שבעצם לא היתה בארץ שנה", אמר, "מנגד, לא צריך להשוות את זה לחייל ששב מהקרב".

אתה הדוד שלה וניהלתם מאבק הרואי להחזיר את נעמה הביתה ובכל זאת נעמה יכלה לחזור בטיסה רגילה לארץ. לחזור עם ראש הממשלה במטוס זה קשר מוזר.
"נראה לך שאנחנו קובעים את הדברים האלה?"

האח של נעמה הוא הנהג בפמליית ראש הממשלה. 
"אני לא יודע, אבל זה לא העניין. אני דיברתי עם אלקין והוא הבטיח לי שבפגישה הבאה בין ביבי לפוטין הסוגייה תעלה. נפעמתי ולא הבנתי שיש דברים מאחורי המעצר של נעמה. אז הבנתי שהממשלה נרתמת ולוקחת אחריות כשהיא עושה הכל להחזיר אותה הביתה".

"בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכל האנשים, הרמנו צוות של מקצוענים שעבדו בהתנדבות מלאה 24/7 כולל התייעצויות בשישי ובשבת. כל אחד בתחומו", הוסיף כהן, "בתור ישראלי אני קורא להחזיר ארצה את הישראלים האחרים הכלואים בחו"ל". לדבריו, המקרה של נעמה שונה. "נעמה לא נשפטה על דברים שהיא עשתה. הפכו אותה לקלף מיקוח על מצב גיאו-פוליטי בין ארה"ב, רוסיה וישראל", הסביר בראיון, "אפילו הנשיא פוטין אמר שהעונש שלה היה לא מידתי".

נעמה הודתה לנתניהו

בתמונות ראשונות של נעמה מאז שחרורה מהכלא הלילה, נראו היא ואמה מתחבקות בשדה התעופה במוסקבה עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה, שנישקו אותן. נעמה ואמה הודו לנתניהו ואמרו לו: "תודה רבה". ראש הממשלה פנה לנעמה ואמר: "מתרגשים לראות אותך. עכשיו חוזרים הביתה".

נעמה יששכר בתיעוד ראשון מחוץ לכלא. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נעמה יששכר בתיעוד ראשון מחוץ לכלא. צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש עם הנשיא הרוסי שאמר: "לאמא של נעמה חלק חשוב בהחלטה להעניק לה חנינה. מאחל כל טוב לה ולמשפחתה". בפתח פגשיתו עם הנשיא פוטין אמר נתניהו: "אני רוצה להודות לך בשם כל עם ישראל על ההחלטה המהירה שלך לתת חנינה לנעמה יששכר. זה דבר שמרגש את כולנו והתודה שלנו ניתנת מכל אזרחי ישראל, מכל הלב". נתניהו התייחס לתוכנית המאה ופנה לפוטין "אתה בעצם המנהיג הראשון שאני משוחח איתו אחרי ביקורי בוושינגטון על תכנית המאה של הנשיא טראמפ".

ראש הממשלה נתניהו והנשיא פוטין בפגישתם במוסקבה. צילום: רויטרס
ראש הממשלה נתניהו והנשיא פוטין בפגישתם במוסקבה. צילום: רויטרס

ראש הממשלה הוסיף ואמר: "אני חושב שנוצרה פה הזדמנות חדשה ואולי ייחודית, והייתי רוצה לשוחח איתך ולשמוע כמובן את התובנות שלך ולראות כיצד אנו יכולים לשלב את כל הכוחות למען הביטחון והשלום. בכל מקרה אני חייב לומר שהיחסים בין רוסיה לישראל הם האיתנים, החזקים והטובים ביותר שהיו אי פעם. אני רוצה להודות לך אדוני הנשיא על ההובלה האישית והמנהיגות שלך גם בעניין הזה כמו בעניינים אחרים".

יפה יששכר אמרה הבוקר בראיון לגל"צ: "לא ישנתי, אני כולי מרוגשת שהרגע הזה הגיע. זו שמחה גדולה, חיכיתי לזה. יש פרץ של רגשות, הודיה, לכל מי שעזר לי, לאלוהים. אני מודה לכל מי שעזר, רה"מ שאני יודעת שנרתם לזה, ראש המל"ל שהיה איתי בקשר והתקשר אלי אתמול לפני שעלה לטיסה".  זמן קצר אחרי דבריה של יששכר, נחת ראש הממשלה בנימין נתניהו בנמל התעופה במוסקבה.

יששכר הוסיפה ואמרה: "אני רק מחכה לראות אותה. כל המשפחה שלי גם. אחותה עזבה את הכל בקליפורניה, באה לפה, ויתרה על עבודה והיא מחכה שנעמה תגיע. 10 חודשים של סיוט, לא רק לי ולנעמה. אני כ"כ שמחה שזה נגמר".

כאמור, בדיוק שבוע לאחר הבטחתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירושלים כי "הכל יהיה בסדר", פרסם אמש האתר הרשמי של הקרמלין את ההחלטה הרשמית של נשיא רוסיה לחון את יששכר. במסמך צוין כי ההחלטה התקבלה "על פי עקרונות ההומניות" והיא נכנסת לתוקף מיום החתימה בידי הנשיא.  

ולדימיר פוטין ויפה יששכר. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין ויפה יששכר. צילום: רויטרס