פרשן "חדשות 12" לענייני ערבים, אהוד יערי, שוחח הבוקר (חמישי) עם גדעון אוקו, שהחליף את סיון כהן בתוכניתה ב-103FM, אודות "עסקת המאה"-תוכנית השלום שהציע הנשיא טראמפ. יערי התייחס לעסקה בסקפטיות והעריך כי היא תישאר כצעד סמלי והצהרתי בלבד.

מה יישאר מהשבוע העמוס הזה ביום שאחרי?
"זה תלוי במה שישראל תעשה. אם נניח שישראל לא תבצע סיפוח חפוז של שום חלק נוסף מהגדה המערבית לפני הבחירות, אז נהיה במצב בו מונחת תוכנית אמריקאית טובה מאלה שהושגו, כזו שאיננה נפסלת על ידי מדינות ערב או על ידי האיחוד האירופי או פוטין. אין זה אומר שהתוכנית ניתנת לביצוע, אבל נשאר במצב דיפלומטי אחר לגמרי כשיש הצעה שהפלסטינים דחו אותה".

מבחינת הפלסטינים זו תוכנית גרועה מאוד.
"הפלסטינים יכולים לומר שהם לא מקבלית את התוכנית אך כן מקבלים את ההזמנה של הנשיא טראמפ לבוא למשא ומתן ולדבר. גם את זה הם לא אומרים. לאנשים בהנהגה הפלסטינית יש ביקורת קשה על אבו מאזן, אך היא לא פומבית. אבו מאזן בדרך לקהיר ומצפה שביבי יכריז על סיפוח מיידי כלשהו, ויתגבר על ההתנגדות האמריקאית לזה. לפיכך יהיו נסיבות חדשות בהם מדינות ערב וגם מדינות אירופה יצטרכו לנקוט עמדה אחרת".

אתה רואה תסריט שנתניהו מכריז על סיפוח לפני הבחירות?
"אני מקווה שהוא ישקול שיקול לאומי ולא שיקול אישי. ישראל לא צריכה להיחפז בנושא. זה לא משנה מאומה בשטח. זה סמלי והצהרתי בלבד כששום דבר לא השתנה. אגב שום דבר לא השתנה כשהעבירו את השגרירות לירושלים. הדבר היחידי שהתחלף זה השלטים. זה הכל".

יש כאן אולי מסר לפלסטינים שלא חתמו על שום מתווה שהגיע הזמן להתעורר?
"הפלסטינים אינם רוצים את המדינה הפלסטינית הקטנה שמציעים להם בפתרון שתי המדינות לשני עמים. הם החליטו שזה איננו פרס ראוי לתנועה הלאומית הפלסטינית ולא יעשו ויתורים. אין אף מנהיג שיעשה זאת. לכן כל מה שטראמפ מציע לא משנה להם".

אתה מעריך שזה קרב אותנו להסדר והסכם?
"הסכם לא. אני מקווה שזה יקרב אותנו להכרה. אנחנו צריכים באופן יזום למדינות העולם לסייע להקמת מדינה פלסטינית כשהם יכירו בתמורה במדינת ישראל כמדינה ציונית".