בג"ץ דן היום (רביעי) בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בהחלטות של ועדת הבחירות המרכזית לפסול את חברת הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת) מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-23 ולאחר מכן ידון גם בפסילתה של רשימת משפט צדק בראשותה של לריסה טרימבובלר-עמיר, אשת ראוצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. 

יזבק נפסלה לאחר שבין היתר פרסמה פוסטים שבהם כינתה את המחבל סמיר קונטאר “שאהיד”. החלטת הפסילה התקבלה בהתאם לעילה הקבועה בסעיף 7א(א)3 לחוק יסוד הכנסת - “תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל”.

על פי החוק, החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול מועמד מהתמודדות בבחירות עוברת באופן אוטומטי להכרעתו של בית המשפט העליון, וזאת בהתאם לסעיף 7א(ב), שלפיו “החלטת ועדת הבחירות המרכזית כי מועמד מנוע מלהשתתף בבחירות טעונה אישור בית המשפט העליון”.

על פי ההערכות, שופטי בג”ץ לא יאשרו את ההחלטה לפסול את התמודדותה של יזבק, בין היתר לנוכח עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שקבע כי אין לפסול את יזבק מהתמודדות בבחירות, למרות אמירותיה השנויות במחלוקת. זאת, לדבריו, לאחר שהיא הבהירה כי אין באמירותיה קריאה לאלימות, אלא לסיום הכיבוש.

בראש הרכב השופטים היום תשב נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ולצדה השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נועם סולברג, דפנה ברק ארז, מני מזוז, ענת ברון, דוד מינץ ויוסף אלרון.

"הקימה פנתאון גדול לרוצחים שרצחו עשרות אזרחים"

יועמ"ש הליכוד אבי הלוי, אמר בדיון כי "קיימת מסה קריטית של ראיות המצדיקה החלטה שהיא מנועה להתמודד לכנסת לבחירות הקרובות. "לא מדובר בראיה אחת או התבטאות אחת אלא בהתבטאויות רבות שהתפרשו על פני 7 שנים החל מ-2013 עד סוף 2019 כאשר בחלק מהתקופה היא הייתה מועמדת לכנסת. לא מדובר באמירה מקרית, ברכות לרגל שחרורו של אסיר כזה או אחר. ח"כ יזבק הקימה לה פנתאון גדול לא לאסיר אחד אלא לרוצחים שרצחו עשרות אזרחים".

לדברי עו"ד הלוי, "מדובר בתפישת עולם בה היא משבחת ומפארת טרוריסטים שהוגדרו על ידה כלוחמי חופש או לוחמי חירות. הראיות האלה בהיעדר הסבר היה בהם כדי לבסס אתה פסילה". לגבי עמדתו של מנדלבליט, טען הלוי: "מה אומר היועמ"ש? שלאורן של הראיות היה מקום לשקול בכובד ראש את הפסילה. בחוו"ד היועמ"ש יש סתירות לוגיות ומשפטיות שאינן מתיישבות אחת עם השניה. אתה אינך יכול לטעון שאתה מוטרד מאוד ובאותה פיסקה ממש לומר שאין מסה קריטית של ראיות. אתה לא יכול לטעון שאתה קרוב לרף ומצד שני להתרחק מאותו רף". 

"הכשל הכי גדול בחוו"ד של היועמ"ש זה האמירה שיש בדבריה של יזבק חרטה. אין סמכות מוסרית לקבל חרטה מאיש ציבור שתומך או שתמך ברוצחים שרצחו עשרות אזרחים. מה גם שהטענה הזו כלל אינה מבוססת. מי שהזדהה במשך 7 שנים שהוא תומך בקונטאר ודלל שביצעו מעשי רצח אנו מסיקים מכך שיש כאן בכל אותה תקופה הזדהות עם אותם מעשים. אי אפשר להביע חרטה כשיש כאן הזדהות במעשי טרור".

שופטת העליון דפנה ברק ארז שאלה: "בכלל אין מקום חרטה לעילות פסילה?". עו"ד הלוי ענה: "אפשר להביע חרטה אך אין לנו סמכות מוסרית לקבלה. ומדובר בחרטה בדיעבד כשהאדם יודע שאם יביע אותה זה יכניס אותו לכנסת לכן מדובר בחרטה מוזרה מאוד. מה שיכול להפחית את הראיות האלה אלה ההסברים. נלך להסברים ונראה מה יש בתצהיר שהיא נתנה לוועדת הבחירות המרכזית וכמובן בהסברים שהיא נתנה ליועמ"ש. מהי תפישת העולם של ח"כ יזבק? היא אומרת שיש לה תפישת פוליטית לאומית. יש בישראל עם כובש ויש עם נכבש שזה הפלסטינים. על פי הדין הבינלאומי מותר לצד הנכבש להיאבק בצד הכובש והמאבק הוא רצח ואותם אנשים שמבצעים מעשי הרג הם אינם רוצחים אלא לוחמי חירות וחופש. דווקא בגלל אמות המידה שקבע בית המשפט בעבר עליו להיות עקבי".

הנשיאה אסתר חיות: "היועץ לא אמר בשום מקום שהוא מקבל את ההסברים והם סיברו את אוזניו והניחו את דעתו, אלא אמר כאשר יש ספק הספק הזה צריך לעמוד לטובת המועמד".

עו"ד הלוי: "מדוע ח"כ יזבק פרסמה פוסטים של הזדהות עם המרצחים? היא אומרת ש'אני רוצה לבטא העצמה של נשים במגזר הערבי, אני נגד אלימות בכלל ובעד שלום אוניברסלי'. אם את רוצה לקדם ערכים כאלה למה את מזדהה עם רוצחים? יש אנשים שיכולים להוות דמויות מופת מהמגזר הערבי. תביאי מדענים, תביאי רופאים. המקרה המזעזע של נהריה, ואוטובוס הדמים ופעם אחר פעם. אמירה מפורשת שמוגרבי וקונטאר הם לא לוחמי חופש אלא רוצחים אבל היא אומרת שהיא יכלה לנסח את הדברים אחרת. אלה אמירות שיוצרים ספק?".

בן גביר: "דין אחד לבן ארי ודין אחר ליזבק"

עו"ד איתמר בן גביר המייצג את עוצמה יהודית, טען לאיפה ואיפה מצדו של היועמ"ש: "אני לא מדבר רק על קורבנות אלא גם ערכים של שיוויון והוגנות. עיקביות ורציפות. במועד א' ד"ר מיכאל בן ארי נפסל. במועד ב' ברוך מרזל ובנצי גופשטיין נפסלו. בניגוד לבן ארי, מרזל וגופשטיין, במקרה של יזבק עשה היועמ"ש דבר שלא יעשה ונתן אפשרות לתצהיר משלים. לא הכרנו את זה. זה משהו חדש".

"אותו יועץ אמר לנו שיש חשיבות רבה שבאה גברת ומצהירה הצהרות אמר לנו על פסילת בן ארי 'שאף אם כיום שהתכוון רק לאויבים הרי שבעת אמירת הדברים לא היה לכך כל זכר'. והוא מסביר גם שהציבור נחשף וזה מה שהוא מבין. אי אפשר להנהיג דין אחד לבן ארי ודין אחר ליזבק. אי אפשר לפעול בדרך אחת כנגד גופשטיין ומרזל ובדרך אחרת נגד יזבק. אכיפה בררנית מסוכנת לשלטון החוק וסכנת את מערכת המשפט ובאתי לבקש לפעול באותה דרך שכבודכם פעל בעניין גופשטיין ובן ארי".

"מה העלבון הזה להאינטילגנציה? מישהו יכול לבוא ולומר שלא מדובר על תמיכה במאבק המזוין בישראל?", אמר בן גביר בדיון. היום זה הוא יום חשוב למדינת ישראל. לפי כל המבחנים הגברת תומכת ברוצחים ולא יכולה להיות בכנסת ישראל.זה לא רק לרצוח את איתמר בן גביר והילדים שלו כי אני בחברון, אלא זה לרצוח כל אחד ואחד כי הוא יהודי".

עו"ד חסן ג'אברין המייצג את היבא יזבק, אמר: "אלו דברים שנמצאים בלב הקונצנזוס של התרבות הערבית בישראל. אין קשר לתמיכה בשביתת רעב לבין המעשים שאדם ביצע. כנ"ל לגבי הביקורים. מלבד ההתנסחות הקשה ביותר שח"כ יזבק הוסיפה בעניין מוגרבי, שהיא משנת 2013, אתם לא תמצאו בכל הראיות משפט אחד שאומרת 'אני תומכת במאבק מזוין'".

השופטת דפנה ברק ארז: "אולי יש פה טקטיקה חדשה במקום להגיד לשתף ואז לא צריך להגיד כלום". "הפוסט על מוגרבי ב2013. המזעזע ביותר הוא המשפט שאומר ש'מוגרבי חייה 20 שנה ועשתה הכל. כבוד לאנשים של המוקאווה (ההתנגדות)'.
היא מסבירה בתצהיר ש"ההתנסחות בפוסט הייתה שגויה ובעייתית אני אומרת את זה משום שזה עמדתי המוסרית והפוליטית. אני נמצאת בפוליטיקה כי יש לי אמירה ברורה נגד אלימות. ברור לי שהיום הייתי מתנסחת אחרת. זה פוסט מרגיז וכוונתו הייתה להתריס כנגד מי שלא רוצה שנשים יתבטאו. הרי לא פעם קבוצות מיעוט משתמשות בהתרסה כדי להגיע לסדר היום הציבורי".