מתכוננים למערכה דיפלומטית: הרשות הפלסטינית מחקה את סעיף הגינוי לארצות הברית בהצעה הסופית שהוגשה לאישור במועצת הביטחון של האו"ם. בטיוטת הצעת הגינוי המעודכנת לעסקת המאה, שהוגשה על ידי תוניסיה ואינדונזיה, יושמט שמה של ארצות הברית במטרה להימנע מווטו אמריקאי כנגדה.

לפי דיווחים בתקשורת הפלסטינית, התיקונים שנוספו בנייר שהוגש לאו"ם בשבת, כוללים מחיקה של סעיף הגינוי ל"עסקת המאה" והוספת פסקת "גינוי לכל מעשי האלימות נגד אזרחים, כולל מעשי טרור, הסתה, אלימות והרס" וכמו כן "גינוי התנחלויות הישראליות בשטחים הפלסטיניים הכבושים ובמזרח ירושלים והצורך לשמור על גבולות 1967". גורמים ברשות ציינו, כי נוסח זה אמור למנוע מארצות הברית להשתמש בזכות הוטו שלה במועצת הביטחון.

כמו כן, בהצעה המתוקנת נמחק הסעיף בו נקראו המדינות על כינוס ועידה בינלאומית בנושא המזרח התיכון "מוקדם ככל האפשר". בגרסה החדשה של טיוטת ההחלטה צויין, כי הדבר כבר נקבע בעבר בהחלטה שניתנה על ידי האו"ם בשנת 2008.

יו"ר הרשות, אבו מאזן, צפוי להגיע לאו"ם ביום שלישי, כדי לנאום ולדרוש מהמדינות החברות להצביע על טיוטת ההחלטה שהוגשה. אבו מאזן ידגיש שבתוכנית המאה של ממשל טראמפ ישנן בסך הכל 300 החלטות מופרות של האו"ם, ובתוכן 20 החלטות של מועצת הביטחון בעניין ירושלים, שהופרו לטענת הפלסטינים. בתוך כך, מחברי המשלחת הפלסטינית נמסר כי לאחר נאומו, אבו מאזן צפוי לקיים מסיבת עיתונאים בניו יורק עם ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט. 


כינוס חירום הליגה הערבית בעקבות הצהרת טראמפ (קרדיט: רויטרס)

בגזרה דיפלומטית סוערת נוספת, בית הדין הבינלאומי לזכויות אדם בהאג, צפויים לקבל בשבועות הקרובים תביעה של עורכי דין פלסטיניים כנגד ישראל בגין "פשעי מלחמה", כך לפי דיווחים בתקשורת הפלסטינית. עוד דווח כי התביעה נתמכת בסנגורים מכל רחבי תבל, וכי כתב התביעה יכיל התייחסות לפעילות המשותפת של ישראל וארה"ב, המעוניינות לספח חלק משטחי הגדה המערבית במסגרת "עסקת המאה".

כזכור, לפני כחודשיים הודיע בית הדין הבינלאומי בהאג כי קיימת עילה לפתיחת חקירה פלילית נגד מדינת ישראל, בכל הנוגע לנעשה בשטחים. לפי ההודעה, פתיחת החקירה קשורה להמשך מדיניות ההתנחלות של ישראל בגדה המערבית, הצהרות ראש הממשלה נתניהו על סיפוח והירי בפלסטינים המפגינים בסמוך לגדר ברצועת עזה.