נביל אבו רודיינה, דובר לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ענה היום (ראשון) לשאלות עיתונאים ישראלים במפגש שהתקיים ברמאללה, וסיפר על הנכונות להגיע להסכמות עם ישראל: "אנחנו ממשיכים וגם נמשיך את שיתוף הפעולה הבטחוני עם ישראל. עליכם להבין שזה מצביע על כך שאנחנו רציניים, אבל המצב הנוכחי לא יוכל להימשך לנצח. למרות "תוכנית המאה" של טראמפ שהיא מבחינתנו לא הפתרון אלא רק מקור ליצירת בעיות נוספות, אבו מאזן עודנו מסכים לתהליך המדיני, כמו שהיינו מסכימים ב-93".

הדובר הפנה אצבע מאשימה כלפיי מדינת ישראל, ושלח עקיצה הנוגעת לתדירות טיסותיו של ראש הממשלה נתניהו: "זו ישראל שלא משתפת פעולה באופן סדרתי. כל מו"מ אמיתי היה ויהיה מבוסס על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67 שבירתה בירושלים. רק על זה אנו מוכנים לדבר, לא על שום דבר אחר. נתניהו כל הזמן מטייל בעולם- בוושינגטון, ברוסיה, באוגנדה. לא שם נמצא הפתרון, לא שם מחפשים את השלום. שיבוא לרמאללה וידבר ברצינות".

אבו רודיינה אף התייחס למערכות הבחירות השנה בישראל ובארה"ב: "כולם כאן ממתינים לבחירות בישראל וגם בארהב, ואז נראה. אנחנו לא מתערבים בבחירות בישראל, לא אכפת לנו מי יבחר. העיקר שזה שיבחר ירצה בשלום אמיתי".

גם אליאס זננירי, סגן יו"ר הוועדה האחראית על האינטראקציה עם החברה הישראלית, הביע תקווה בהקשר לעתידו של פתרון שתי המדינות: "יש עדיין הזדמנות להגיע להסכם. אף הסכם לא יכול לספק ב-100% צד אחד בלבד. גם אנחנו וגם אתם צריכים להתפשר. מאז רצח יצחק רבין לא היה ראש ממשלה אחד, מלבד מאולמרט, שהייתה לו נטיה אמיתית לשלום. כל הזמן חוזרים על המנטרה "אין פרטנר" בזמן שבפועל מאז 1988 עמדתנו נותרה זהה: שתי מדינות בגבולות 67".

מקורבו של אבו מאזן סיפר על המגעים האחרונים בין הצדדים, בשלהי כהונתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, ועל הקשר האישי של השניים: "בישראל היו מאז כל כך הרבה ממשלות , כל ראש ממשלה רצה לעשות משהו חדש. אולמרט ביקש ממנו לחתום על המפה. מאזן ביקש לקחת את המפה להראות לחברים. אולמרט סירב. מאזן הציע לאולמרט לתאם פגישה בין הצוותים לסרטט גבולות. חמישה ימים לאחר מכן המשטרה פשטה על ביתו של אולמרט והוא הודיע על הפסקת כהונתו. כעת אנו בפרשת דרכים. האם נלך ימינה או שמאלה. אני רוצה שנלך קדימה".

נביל אבו רודיינה (משמאל). צילום: אנה ברסקי
נביל אבו רודיינה (משמאל). צילום: אנה ברסקי

בהתייחסו לתכנית המאה האמריקאית, הוסיף כי "טראמפ עבד על תכנית השלום שלוש שנים, הגדיר אותה כ"חזון". כל ההר הזה הוליד עכבר קטן. עסקת המאה מאחורינו, אולם את העברת השגרירות לירושלים, סגירת משרד אש"ף בוושינגטון וצעדים נוספים- כולן שגיאות של טראמפ אותן צריך לתקן בהקדם".

עוד סיפר: "הילרי קלינטון העבירה לממשל החדש של אובמה, דיווח מלא על כל ההסכמים וההבנות שאליהם הגיעו אבו מאזן ואולמרט. כשהראשון נשאל האם כל ההסכמות הללו עדיין מקובלות עליו, אבו מאזן השיב בחיוב. כששאלו את נתניהו, ראש הממשלה הנבחר ב-2009, האם יסכים להבנות מימי אולמרט, הוא ענה תשובה שלילית, והוסיף כי חוזרים לנקודת האפס".

בגדר אשליה

ד"ר מחמוד אל-הבאש, יועץ הנשיא אבו מאזן לענייני דת, אמר כי "הפנייה למועצת הביטחון הייתה התגובה ליוזמת טראמפ" והוסיף כי "אם נגיע למסקנה שיש צורך לפנות למועצת הביטחון בשנית, נפנה שוב. הוא אמר כי "הנושא הפלסטיני קיים מזה 100 שנים, הוא לא תלוי באיש. אם טראמפ ונתניהו יזכו בבחירות, הזכויות שלנו תשארנה, זה לא ישנה דבר בעמדתנו. אנחנו לא כועסים על מדינות הרב. כל הסיפורים על נירמול היחסים עם מדינות ערב, זה שקר. אין דבר כזה. הקול שלהן נשמע בליגה הערבית. כל המנהיגים של העולם הערבי, המוסלמי, תומכים בעם הפלסטיני. התוכנית הזאת היא בגדר אשליה, אין לה שום בסיס ברמה עובדתית, בפועל".

היועץ שאל "מה אתם בוחרים: כיבוש או שלום? אם אתם בוחרים בכיבוש, זה ימשך עוד 20 ו-30 שנה, אך זה לא משחק לטובת ישראל.
ההורים שלי נולדו באשקלון, חיו שם דורי דורות. העמדה הפלסטינית של אש"ף, היא עד כה שתי מדינות. יוזמת הליגה הערבית מעניקה שלום לא רק לישראל, אלא גם לכל העולם המוסלמי. אם אנחנו מוכנים לוותר על זכות השיבה למען השלום, אעזה מחיר אתם מוכנים לשלם למען השלום? אתם מחזירים את הזכות לבעל הזכות. כל תהליך מדיני חייב לעבור הערכה היסטורית. אם לא יהיה פתרון של שתי מדינות תהיה מדינה אחת לכולם". עוד הוסיף, כי "לעם הפלסטיני אין ספק שישראל עומדת מאחורי החיסול של יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת".

"התהליך המדיני, כולל הסכם אוסלו, לא קיבל הזדמנות להתפתח באופן טבעי, לא בא למימוש", אמר אל הבאש. "אחרי אוסלו הימין רצח את רבין. אחר כך נרצח גם ערפאת, שהיה השותף של רבין".

תסיסה ותסכול גדולים ברחוב

אשרף אל עג'רמי, שר האסירים לשעבר, נשא דברים אף הוא ואמר כי "התוכנית יצרה אכזבה בכמות שלא ראיתי בכל חיי. יש גם קונצנזוס שכל העם הפלסטיני, כל הפלגים והסקטורים, מסרבים לתוכנית האמריקאית ורואים בה סכנה אמיתית. האינתיפדה זה לא ההחלטה של ההנהגה. אם יהיה סיפוח, הרשות תקבל החלטות משמעותיות בנוגע למה שקשור ליחסים עם ישראל. לא נקיים הסכמים עם הצד הישראלי. לא נקיים תיאום בטחוני.

התאום הבטחוני לא יימשך לנצח. יש רק תיאום בטחוני בין ה- CIA  לבין הרשות הפלסטינית. בועידת בחריין אמריקאים הזמינו כמה אנשי עסקים פלסטינים, כולם סירבו.אנו לא רוצים לשמש כלי לנתניהו שיגיד 'הערבים רוצים את גנץ', לכן אנחנו לא מביעים עמדה על הבחירות בישראל".

השר לשעבר הדגיש כי "אף מנהיג פלסטיני שיבוא אחרי אבו מאזן לא יהיה מתון יותר ממנו. הוא כבר עומד עם הגב לקיר. אם לא ננצל את ההזדמנות היום, אף אחד לא יכול לדמיין מה יקרה".