מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה שנייה שלישית, ברוב של 72 תומכים מול 36 מתנגדים, את התיקון לחוק יסוד הממשלה (ממשלת חילופים). לאחר האישור כאמור עברו הח"כים להצבעות על ההסתייגויות להצעת החוק השנייה. השרים וחברי הכנסת של ימינה נעדרו גם היום מההצבעות במליאה, כך גם חברת הכנסת מרב מיכאלי (עבודה).

בעקבות אישור החוק החלה מפלגת כחול לבן  להחתים את חברי הכנסת שלה על המכתב לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שבו 61 חברי כנסת ממליצים לנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ח"כ בנימין נתניהו.

הח"כים הצביעו הבוקר על כ-420 הסתייגויות, זאת לאחר שהוועדה המיוחדת להצעת החוק הניחה בפני המליאה נוסח מתוקן שמבהיר שהרוב הדרוש להארכת כהונת הכנסת יהיה רוב של 70 ח"כים ולא רוב של 80 ח"כים כפי שהופיע בנוסח המקורי.

יו"ר הוועדה המיוחדת ח"כ איתן גינזבורג הסביר: "הסעיף המדובר בחוק נועד להגן על הדמוקרטיה מפני כנסת שתאריך את עצמה לדעת, שוב ושוב. אנחנו סברנו שמכיוון שנקבע שהכנסת ה-23 תכהן שלוש שנים, מדובר בהארכה שתוביל לכהונה מלאה של הכנסת כפי שקובע החוק מלכתחילה, ולכן אין מקום לרוב מיוחד של 80 ח"כים".

בתוך כך, פרסם בית הנשיא את נהלי הגשת מכתב ה-61 יום לנשיא המדינה. על פי ההנחיות, הבקשה לחוק היסוד תוגש בכתב ובאופן ידני. עם הבקשה יכללו חתימות מקוריות של 61 חברי כנסת לפחות, שייחשבו כהסכמה בכתב של המועמד עליו מתבקש הנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה.

חתימת חברי הכנסת על המכתב היא בעלת משמעות חוקתית, וכל עוד לא תעלה טענה מצד חברי הכנסת החתומים על הבקשה, יטיל הנשיא את המנדט על מי שמצוין בבקשה. כמו כן, אם יתקיים קושי עם כשרות החתימות ולכן יפחת מספר החתומים מ-61 חברי כנסת, הבקשה לא תעמוד בתנאי הסף ותיחשב כאילו לא הוגשה.

במהלך הלילה כונסה הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ גינזבורג ואישרה תיקון שיאפשר בעתיד לקואליציה להאריך את כהונת הכנסת ה-24 משלוש שנים לארבע שנים.

הדיון הופסק אמש לקראת חצות לבקשת הממשלה כדי להעביר את התיקון החדש. בהתייחס לסעיף החדש שאושר הלילה בוועדה המיוחדת, יש לציין שמכיוון שאין חריגה מזמן הכהונה הקבוע בחוק יסוד הכנסת (סעיף 9א') בהארכת הכהונה משלוש לארבע שנים, אם אכן יוחלט לעשות זאת, הרי שלא נדרש כעת לתקן את החוק הזה, וניתן להסתפק בהבהרה באמצעות תיקון החקיקה שביצעה הלילה הוועדה בחוק יסוד הממשלה (הנוכחי שכבר נדון במליאה). זאת, למרות שהאופוזיציה דרשה לתקן קודם את סעיף 9א' בחוק יסוד הכנסת, טרם חקיקת חוק יסוד הממשלה שעליו דנים בימים האחרונים ושמהווה בסיס לממשלת הרוטציה.

הדיון במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
הדיון במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

במקביל לדיון, קבוצה בראשות מפקדי הטייסות תא״ל (מיל׳) אסף אגמון, תא״ל (מיל׳) אמיר השכל ואל״מ (מיל׳) רמי מתן  אזקה עצמה באמצעות אזיקים ברגעים אלה לשער בית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. הפעולה נעשית כמחאה על כך שנאשם בפלילים ירכיב ממשלה ולאור החתמת חברי כחול לבן על המלצה לנשיא. ״לא ייתכן מצב שבו נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים מרכיב ממשלה בישראל. מדובר בדבר שגם אם הוא חוקי- הוא לא מוסרי ומהווה שמיטה של הבסיס הערכי של מדינת ישראל״, נמסר מהמפגינים.

המחאה נגד נתניהו וגנץ (צילום: ללא)
המחאה נגד נתניהו וגנץ (צילום: ללא)