גיא פלג, הכתב לענייני משפט של מערכת החדשות בערוץ 12, התראיין היום (שישי) אצל ניסים משעל ב-103FM, וטען כי פסיקות בג״ץ הנוגעות ליכולת נתניהו להקים קואליציה ולהסכם האחדות שנחתם עם כחול לבן, אינן סופיות וכי שופטי ביהמ״ש עוד יוכלו לחזור ולשנות את פסק הדין בהמשך.

אני רוצה שתסביר לי ציטוט שלך מאמצע השבוע, שבו אמרת, 'אני במקומו של נתניהו - הייתי מודאג'. תסביר לי למה.
"אני אגיד לך דבר שיישמע לך מוגזם, אבל אם אני צריך לסכם את פסק הדין של בג"ץ ואת ימי הדיונים, המסקנה שלי, שבג"ץ בעת הזאת לא רוצה ללכת לבחירות - אבל מי יודע? יכול להיות שחס וחלילה וחס, המצב הכלכלי יכה, והסקרים יהיו פחות אופטימיים מבחינת נתניהו, ויכול להיות שבעת ההיא, בג"ץ יחליט שכן נכון ללכת לבחירות. כך שאילו אני נאשם בפלילים ואני תלוי בבג"ץ, הייתי מאוד מודאג. אני אסביר לך מה אני עברתי במהלך הבג"ץ - האמת, אחרי שקראתי את פסק הדין של בג"ץ, הייתה לי איזו מן תחושה שאני לא מסכים איתו, אבל אז אמרתי 'שב בשקט, של נעליך, 11 ענקי הענקים קבעו כפי שקבעו, מי אתה בכלל שתבקר את הענקים האלה ועוד פה אחד?', אבל אז קראתי פעם שנייה ושלישית ונועצתי עם איזה חבר, והבנתי שאנחנו בכלל לא עוסקים פה רק במשפטים, אנחנו עוסקים פה בשאלה מה סביר. ובשאלה הזאת ניסים, 'מה סביר?' אז אני לא חושב שלהרכב הנרחב של בג"ץ יש גרם של יתרון, לא עליי ולא עליך ולא על מלי, המפיקה שלנו, כל אחד מה סביר בעיניו, ולכן אפשר לבקר ואפשר לא להסכים".

אני עדיין לא מבין את מה שאמרת, שאתה במקום נתניהו היית מודאג. תסביר לי, למה הוא צריך להיות מודאג?
"אני חוזר ואומר, ייתכן ובג"ץ שאמר אתמול 'אנחנו לא מתערבים', יגיד מחר, 'אנחנו כן מתערבים'. ואני צריך להזכיר לך, שאתמול, דקה אחרי שחתמו ברוב טקס והדר, על ההמלצות לנשיא המדינה, ועוד בטרם נשיא המדינה הטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה, הוגש עוד בג"ץ. עכשיו הבג"ץ הזה לא היה איזו פרובוקציה של אליעד שרגא, שופטי בג"ץ, בפסק הדין שלהם, הזמינו את העותרים, שכשהם כתבו, 'זו לא העת לבחון את כל השאלות שאתם מבקשים שנבחן', הם בעצם אמרו להם 'בואו, מתי שהעת תגיע, בואו'. ואני צריך לומר לך שבשאלה דרמטית מבחינת נתניהו, מה יקרה בעוד שנה וחצי שהוא מפנה את השלטון לבני גנץ, מה יהיה עליו? האם מבחינתו, חס וחלילה, הוא הופך לחבר כנסת מן השורה? הרי אז כתוב בהסכם הקואליציוני שיש עילה ללכת לבחירות. זאת אומרת, למשל בשאלה המשמעותית הזאת, בג"ץ לא הכריע, לא ברור מתי יכריע".

אז אתה אומר לי בעצם ככה, שבעצם בג"ץ יצא להפסקת פרסומות, כפי שמישהו אמר לנו אתמול, והוא יחזור עם משחק חדש, כלומר, עוד לא תמו כל פלאייך?
"ברור, כי מה בג"ץ אמר? הוא אמר בשורה ארוכה של שאלות, 'אנחנו לא עוסקים בהליכי חקיקה', בלשונו של מני מזוז: 'אנחנו לא מנפקים חוות דעת עתידיות, אנחנו לא חברת ביטוח, לא יכולים להבטיח לכם, הצדדים להסכם הקואליציוני, שנקבל אותו, שלא נקבל אותו. תבואו אלינו כשזה יהיה רלוונטי'. אז הנה, שאלה אחת דרמטית בעבור נתניהו הפכה לרלוונטית - אתמול עבר החוק שהמשמעות שלו היא שיושבעו 2 ראשי ממשלה, כנראה בשבוע הבא. אתמול עבר החוק שבעוד שנה וחצי הוא ממלא מקום ראש הממשלה עם סמכויות נרחבות. בג"ץ כתב שלשום, שהלכת דרעי-פנחסי חיה וקיימת, וזה אומר שאם בג"ץ יחשוב שממלא מקום ראש ממשלה כמוהו כשר, זה אומר שבג"ץ צפוי להגיד לנתניהו, 'תשמע אדוני, ראש ממשלה לחוד, וממלא מקום ראש ממשלה לחוד'. שהמשמעות מבחינת נתניהו, זו פרידה מבלפור, מכל מנעמי השלטון והשררה, זו הפיכתו לחבר כנסת מן השורה, וכפי שכתוב בהסכם הקואליציוני, המשמעות היא שהולכים לבחירות".

כלומר, כשאתה אומר שאתה במקומו היית מודאג, כי אתה רואה מכשולים רבים בדרך להנציח את שלטונו לכל התקופה.
"הוא למשל, ואת זה ראינו ביום הדיונים השני, רגע לפני שנעלו את הדיון, פרקליטו קפץ, הפתיע את יושבי האולם, הפתיע את כל השופטים, ואמר, 'אנחנו מבקשים לדעת מה קורה עם הוועדה לבחירת שופטים', ואני זוכר שהנשיאה אמרה לו 'זה מה שמעניין אותך עכשיו?', והתשובה היא רטורית כי ודאי שזה מה שמעניין אותו רגע לפני שנועלים את הדיון. ומה המשמעות? אנחנו כולנו, וכאן זה עניין של פרשנות, מבינים שנתניהו רוצה שליטה בוועדה לבחירת שופטים. עכשיו יש פרשנים כמוני עם מחשבה קונספירטיבית, שסבורים שנתניהו רוצה למנות את שופטיו, כלומר את אלה שיישבו בערעור שלו. ויש אחרים שאומרים 'מה פתאום, הוא רוצה להיות משוכנע שבית המשפט יהיה שמרן, וכוחות אקטיביסטיים לא ייכנסו לבית המשפט'. אבל מה שלא יהיה, השופטים אמרו, בשאלה שמאוד מטרידה את נתניהו, האם הנוהג הזה, ולפיו לאופוזיציה יש נציג בוועדה לבחירת שופטים, השאלה הזאת, היא שאלה שהשופטים לא הכריעו בה. ויותר מזה, הם גם רמזו שהם חושבים ששינוי הנוהג הזה הוא מאוד בעייתי. מבחינת נתניהו, ברור שיכולה להיות בעיה".

כלומר, אם אני מתמצת את השיחה איתך, יש לו מקום להרבה דאגות, כי המכשולים שהציב בג"ץ בדרך, הם משמעותיים.
"תראה, ניסים, בכלל, אדם שמוגש נגדו כתב אישום פעוט, הוא בבעיה גדולה בישראל, על רקע האחוז המדהים של ההרשעות. ואנחנו צריכים לזכור שאנחנו, בלי משים, מתקרבים כבר מרחק של כשבועיים מפתיחת משפטו של ראש הממשלה. אני שגיתי באחת הפרשנויות שלי, תהיתי, למה פרקליטי נתניהו לא אוספים את חומר הראיות, ומכאן הקשתי היקש, כנראה שגוי, שהמשמעות היא כנראה שהם לא נערכים למשפט. ואז נודע לי בשבוע שעבר שנתניהו מצטייד באחד מהפרקליטים הבכירים בעניין צווארון לבן, ונתניהו מבין גם מבין מה הולך להתרחש ב-24 בחודש בבית המשפט המחוזי בירושלים, הרכבת יוצאת מן התחנה. ובתור אדם שמואשם בעבירות מסוג פשע, עבירות שניתן לגזור עליהן עד 10 שנות מאסר, הייתי מאוד מאוד מודאג. אבל ניסים אלה הדאגות שלו ולא שלנו".