מחר צפויה להיות מושבעת ממשלת ישראל ה-35, אך עדיין לא ידוע סופית מי יכהן כשר לביטחון פנים. ניצב בדימוס אריה עמית שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, העריך שמי שימונה לתפקיד יהיה אמיר אוחנה, ומתח ביקורת על המינוי הצפוי.

שר לביטחון פנים חדש, כרגע מדברים על אוחנה או רגב. את מי אתה מעדיף?
"אני חושב שהחליטו כבר על אוחנה ואני מניח גם שביבי אישית יעדיף אותו, כי הוא הרבה יותר לוחמני נגד שלטון החוק וחייל הרבה יותר נאמן, שהוכיח עד עכשיו כשר משפטים שהוא עושה דברו של ביבי בצורה מעוררת כבוד, אם להודות על האמת".

אתה חתום על עצומה, לא?
"אני לא חותם בעיקרון על עצומות".

בכירי משטרה שמביעים את דאגתם.
"בכירים שמביעים את דאגתם והם לא קוראים בשמם אני לא מקבל את זה, וכשראיין אותי העיתונאי אמרתי לו 'אתה יכול להגיד בשמי'. מה שאני חושב זה בשמי, אני לא מסתתר מאחורי בכיר במשטרה לשעבר, זה לא רציני".

זו דמוקרטיה, נתניהו מקים ממשלה כי הוא המפלגה הגודלה, אוחנה נבחר ציבור, המשטרה צריכה להתיישר? אולי להתכופף?
"טעית בגדול, המשטרה לא צריכה לכופף את ראשה בפני אף אחד למעט בפני החוק. המשטרה צריכה לעשות את שלה, היא לא צריכה להיות מוטרדת מפוליטיקאים, המפקדים במשטרה לא צריכים להיות לחוצים ממה יגידו עליהם, אלא לבצע את מלאכתם כמו שצריך. יש תרבות שהשתנתה במהלך השנים האחרונות שפוליטיקאים, יש להם השפעות שליליות בהרבה מאוד תחומים בנושא שלטון החוק כולו, אני כולל בזה את המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט.

"יש סוג של מלחמה מסודרת, סדורה, שמונחית על ידי הנהגת המדינה ובמסגרת הזאת בהצלחה גדולה מאוד, אני חייב להודות במאמר מוסגר שביבי הוא אדם מאוד חכם שיודע לכלכל את צעדיו בצורה מדהימה העניין הוא שלדעתי הוא עושה את זה לכיוונים מאוד שליליים".

מה הנקודה?
"במסגרת המלחמה הזו של החלשה עד כדי השמדת שלטון החוק, מנסים לשתול את האנשים המתאימים שיגרמו לשלטון החוק ליותר צרות וליותר החלשה. אוחנה נכנס למשרד המשפטים, עושה שם מלחמת עולם נגד כולם, ולדעתי בפירוש החליש את מערכת משרד המשפטים. בתור פרס אני מניח שביבי ישים אותו כשר לביטחון פנים, כדי שהוא יצליח גם פה להחליש את המשטרה. זה דבר מאוד מטריד".

המטרה היא להחליש את המשטרה?
"וודאי, אין שאלה".

מטרתו של נתניהו היא להחליש את משטרת ישראל?
"מטרתה של ההנהגה הנוכחית של מדינת ישראל היא להחליש מאוד את שלטון החוק כולו. עושים את זה בצורה סדורה וזה לא התחיל היום או אתמול. אוחנה הוא אחד החיילים הטובים בסיפור הזה".

אולי הם מנסים פשוט לפתור בעיות?
"כשאתה שומע מנהיגים מדברים בגנות המשטרה, בגנות הפרקליטות, בגנות בית המשפט העליון - זו החלשה ברמה הכי ירודה, שהבעיה היא שהיא תופסת טוב כי ה'עמך' אוהב לשמוע את הדברים האלה וזורם איתם. צריך לזכור שאין במשטרה מפקד שנה וחצי, דבר שלא היה בהיסטוריה אני חושב של שום משטרה בעולם, ואם לא ימצא דחוף מפכ"ל קשוח שלא מפחד או במילים פשוטות, סלחו לי על הבוטות, עם ביצים גדולות - אנחנו בצרה איומה".

אי אפשר יהיה למנות מפכ"ל בלי הסכמת גנץ.
"אני לא בונה על גנץ".

אולי ה'עמך' לא מרוצים ממה שהם רואים? אולי הם חושבים שיש אג'נדות שמשפיעות?
"ל'עמך' אין שום מושג מה קורה בפרקליטות, הם לא מבינים בזה. ל'עמך' אין שום מושג איך עובדים בחקירות במשטרה".

למה אתה מזלזל?
"אין להם מושג מה קורה שם באמת וגם לי יש ביקורת לא פשוטה גם על המשטרה, הפרקליטות ולעיתים על החלטות בתי המשפט. אבל אני רוצה שהם יישארו חזקים לעומת הנהגת המדינה שמאוד רוצה להחליש אותם כדי שלהם יהיה יותר קל לעשות מה שמתחשק להם".

ינון: מה לגבי אלו שבסוף יוצאים זכאים אבל נפגעים מהפרקליטות?; בן: הם צריכים למצות את הדין עם הנפגעים.
"זה שאנשים יצאו זכאים זה לא אומר שהגופים לא עשו את עבודתם נאמנה, יש הרבה פעמים שבגלל חוקי ראיות כאלו ואחרים אנשים מצליחים לצאת זכאים, ויש מקרים שאנשים נחקרו והתברר שלא עשו כלום. זאת עבודת מערכת שלטון החוק".

בן – למעשה, המטרה של נתניהו הייתה להוכיח שאלשיך ומנדלבליט קשרו קשר; ינון – זה לא מה שאני חושב שהוא ביקש להוכיח; בן – תקרא את הציוצים של הבן שלו.
"תעזבו אותי מיאיר. לשר לביטחון פנים, בניגוד למה שחושבים, יש לו המון כוח על המשטרה ויש לו אפשרות מאוד רחבה או לחזק אותה או להחליש אותה. הדוגמה, שאני אוהב לתת, החיובית האחרונה שהייתה במדינת ישראל היא כשמשה שחל היה שר לביטחון פנים. הוא התחיל כשר משטרה, הופך את זה לביטחון פנים והיה שר שגיבה את המשטרה, חיזק את המשטרה ועשה עבודה פשוט מדהימה ובכלל איש חכם. אחריו לא היה שר אחד שטיפל במשטרה כמו שצריך. אני עצוב".

אל תהיה עצוב.
"אני לא יכול להיות מאושר כמוך ינון, מה אני אעשה?".