שר החוץ ההונגרי, פטר שיירטו, הודיע היום (חמישי) כי שוחח עם מקבילו הישראלי החדש גבי אשכנזי, ואמר כי ישראל יכולה לסמוך על עמדתה ההוגנת והמאוזנת של הונגריה. בנוסף אמר כי הונגריה "תמשיך להתנגד להצהרות אנטי ישראליות מול האיחוד האירופי, האומות המאוחדות ובפורומים בינלאומיים".

השיחה ביניהם מגיע זמן קצר לאחר שהונגריה ואוסטריה היו שתי החברות היחידות באיחוד האירופי שהתנגדו להפעלת סנקציות מאיימות, במידה וישראל תקדם מה שלך סיפוח ביהודה ושומרון. שיירטו התייחס לאמירות נגד ישראל, ולהאשמות כלפיה בגין פשעי מלחמה, וכינה אותן "מופרכות". עוד אמר השר בהצהרתו כי יש דמיון רב בין הונגריה וישראל, וכי שתי המדינות מותקפות בזירה הבינלאומית "כתוצאה מצביעות פוליטית", לדבריו.

פטר שיירטו. צילום: ADRIANO MACHADO, רויטרס
פטר שיירטו. צילום: ADRIANO MACHADO, רויטרס

כזכור, גם הונגריה התמודדה מול ביקורת גדולה שהופנתה כלפיה מצד החברות האחרות באיחוד האירופי בתקופה האחרונה, לאחר שראש ממשלתה, ויקטור אורבן, הגדיל את סמכויותיו, והעניק לעצמו כוחות חירום רחבים במהלך משבר נגיף הקורונה.

בהצהרה הרשמית שנמסרה ממשרד החוץ ההונגרי, הודגש כי הדבר המשותף בין ממשלתם לממשלת ישראל החדשה היא "קידום ערכים לאומיים פטריוטיים", שעל פיהם מובטח "המשך פיתוח שיתוף הפעולה האסטרטגי בין שתי המדינות".

עוד נטען בהצהרה כי בשיחה ביניהם, גם שיירטו וגם אשכנזי סיכמו כי "שתי המדינות חולקות עמדה משותפת ביחס לנושא שמירת הזהות וחשיבות הריבונות והביטחון, כמו גם לגבי הצורך לנקוט פעולה נגד הגירה בלתי חוקית".