ביקורת על רה"מ בתוך הקואליציה: בכחול לבן יצאו היום (שלישי) לראשונה נגד הנאום התקיף של ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם פתיחת משפטו. יו"ר הסיעה בכנסת ויו"ר הוועדה המסדרת, חבר הכנסת איתן גינזבורג, התייחס לנושא בראיון בתכנית של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, ואמר: "לא אהבתי את זה, זה לא הסגנון שלנו". הוא הוסיף: "לא קיבלנו הוראות איך לדבר". 

כשנשאל על החוק הצרפתי, השיב: "אישית אני לא בעד החוק הצרפתי. הצהירו עליו רק אתמול, הוא טרם הוגש לכנסת. צריך לראות מה הוא מגלם בתוכו".

השיח היה שהוא לא יהיה רה"מ ושאתם לא תהיו חלק מהממשלה הזאת. אתה אמרת ב-28.1 ש'בתקופת החקירות הם הלכו על הראש של המפכ"ל אלשיך. כשהועברה ההמלצה לפרקליטות מי שחטפה הייתה הפרקליטה ליאת בן ארי. כשהחל השימוע פרקליט המדינה ניצן היה על הגריל, ועכשיו כשהוגש כתב האישום אחרי שנתניהו ויתר על חסינותו - מאשימים את היועמ"ש מנדלבליט. הבאים בתור - שלושה שופטי המחוזי'.
"אני עומד מאחורי הדברים שאמרתי. אגב, כנראה שלא הייתי רחוק מהסיטואציה. אנחנו היינו במערכות בחירות בהן רצינו להחליף את הליכוד, רצינו להחליף את נתניהו, רצינו שבני גנץ יעמוד בראשות הממשלה. זה לא הסתייע פוליטית אין לאף גוש אפשרות להקים ממשלה לבד. לכן נאלצנו להתפשר בהחלטה מנהיגותית של בני גנץ להיכנס לשותפות עם הליכוד להקים ממשלת אחדות שבה 50% ממנה היא כחול לבן, 50% מהגה השלטון אנחנו אוחזים, אנחנו שומרים על תיקי הדמוקרטיה, אנחנו נוקטים בתפיסות עולם שמובילות אותנו לאורך כל הדרך. כל מה שאנחנו אומרים – אנחנו מגבים את מערכת המשפט, אנחנו שומרים שכל מה שאמרו, שהוא לא יעמוד למשפט וכל הדברים האלה לא יקרו במשמרת שלנו".

איך אתם מגבים אותם אם יש נאום כל כך תקיף של רה"מ ואתם לא מגיבים?
"מכיוון שאמרנו, גם בני גנץ דיבר, גם שר המשפטים דיבר.  אני חושב שאנחנו מדברים יותר על המוזיקה מאשר על התוכן עצמו. אנחנו לא מדברים בצורה מתלהמת ובצורה קיצונית אלא בצורה ממלכתית, זה הקו שהתווה בני גנץ ביום כניסתו לפוליטיקה. אבל, אנחנו כן אומרים באופן מפורש שאנחנו ניצבים ליד שלטון החוק, לא ניתן לפגוע בבית המשפט, אנחנו לא ניתן להעביר חוקים שאנחנו התנגדנו".

איך אתה מגיב הבוקר על נאום נתניהו?
"אני מצטער על הנאום הזה, אני לא חושב שהוא נאום לתפארת. זה נאום של אדם שעומד לעמוד בפני בית משפט, נאשם בפלילים שצריך מה שנקרא לעמוד על חפותו ולראות אם הוא יכול לצאת מזה זכאי, או הפוך שהמערכת צריכה לנסות ולהרשיע אותו ולהוכיח את ההאשמות שהיא חושבת שהוא עבר עבירות. אני לא אהבתי את הסגנון, אני לא חושב שזו הדרך בה צריכים לדבר כלפי מערכת המשפט. מישהו יכול לומר שלא שופטים אדם בשעת צערו, אולי. אבל לנו יש תפיסת עולם אחרת לכן מערכת המשפט יודעת היום שבראש המערכת עומד שר המשפטים שמגבה אותה, ואני מאמין בשופטים שיושבים בדין, הם ישפטו אותו משפט צדק, בצורה הוגנת, בצורה מקצועית כפי שראוי במדינה דמוקרטית. בהקשר הזה אני גאה בדמוקרטיה שלנו".

עומד בתוך בית המשפט ומאחורי שריו הליכוד התומכים פה אחד. עוד אמרו שגנץ ביקש מכם בכחול לבן לא לדבר באותו יום והוא עצמו לא אומר מילה על המשפט בפתיחת ישיבת הממשלה.
"הייתי בישיבה בה דיבר איתנו בני גנץ, זו הייתה ישיבת שרינו ואני הייתי נוכח בה. דיברנו בעיקר על מה שעומד לעלות בישיבת הממשלה הראשונה, לא הייתה בכלל כמעט התייחסות למשפטו של נתניהו. ההתייחסות היחידה הייתה שזה לא יום חג, אנחנו לא חוגגים על כך והוא מבקש לנקוט בממלכתיות".

הבטחתם לבוחרים דברים אחרים. לחצו עליכם? האם נתניהו הודיע לבני גנץ שעליו להיות עדין בתשובותיו?
"אני לא יודע מה היה בשיחות בין בני גנץ לבין נתניהו, אנחנו גם לא מקבלים הוראות בהקשר של איך לדבר. אנחנו כן נוקטים מאז ומתמיד בקו ממלכתי, זה הקו שנקט בו בני גנץ מיום כניסתו לפוליטיקה. אנחנו אומרים דברים ברורים ביחס לשלטון החוק, לא מאפשרים העברות חוקים שאנחנו לא מאמינים בהם, או קיצוניות כלפי או נגד מערכת המשפט. זו מערכת שבהחלט יש מקום לבקר אותה ביקורת עניינית זה דבר לגיטימי אבל יש הבדל".

חוק שימנע העמדה לדין, איך תצביעו?
"ראיתי את הצעת החוק שהגישה איילת שקד ושלמה קרעי. דבר ראשון זה צופה פני עתיד, בכל מקרה אנחנו הבענו את עמדתנו, רה"מ נתניהו עומד למשפט, משפטו החל, אני עו"ד ואני אומר לכם שאין אפשרות לעצור את המשפט הזה".

בעד, נגד?
"העניין של החוק הצרפתי זה עניין שצריך לדון בו, כל השיח נגד החוק היה סביב האפשרות להימלטות מפני העמדה לדין של ביבי נתניהו, זה כבר לא יקרה כי המשפט שלו החל. לכן, לגופו של חוק, אנחנו נבחן את הדבר הזה. אני לא רוצה להגיד שאנחנו בעדו, כי אני לא חושב שאני אהיה בעדו אבל לא גיבשנו עמדה".

אתה אומר בעצם - אנחנו נשקול האם לתמוך בחוק הצרפתי שמונע מראש ממשלה נאשם לכהן?
"לא, מה שאמרתי שאני לא בעד החוק באופן אישי, זה לא עלה לדיון סיעתי מכיוון שהחוק הזה רק הצהירו עליו אתמול".

ביקורת גם במפלגת העבודה

מי שהצטרף אליו הוא השר איציק שמולי ממפלגת העבודה, שאמר בכאן ב': "מסתבר שאנחנו חיים במדינת חוק, וטוב שכך. אחרי קדנציה מרובת מהלכים, שבה ניסתה הממשלה לקדם תהליכים שיבצרו את ההליך המשפטי או יקעקעו חלק ממוסדות החוק במדינה, ראש הממשלה התייצב במשפטו. ברור שהדברים שנאמרו לא מקובלים עלינו, אנחנו מתנגדים להם בכל תוקף". 

מה לא מקובל עליך?
"אני לא מפרשן את נתניהו. אני מאמין במערכת שלטון החוק, ואני מאמין שכשמנסים לצייר תמונה כאילו מנסים לרדוף אדם מסוים - זה לא מקובל עליי, הגם שאני לא מסכים עם חלק מהפסיקות ומודע לכך שיש דברים שצריך לתקן".