ועדת החוקה אישרה היום (שני) את החוק הנורווגי לקריאה ראשונה, ברוב של 8 תומכים מול 6 מתנגדים. בשלב זה לא ברור האם הצעת החוק תעלה היום להצבעה במליאת הכנסת.

אתמול נפתח בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת מרתון של דיונים לקראת אישורו של החוק בקריאה ראשונה, שנמשך גם היום. החוק השנוי במחלוקת אושר בקריאה טרומית ביום רביעי, והוא יאפשר ל־12 שרים וסגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימות המועמדים לכנסת ה־23.

חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) מתח אתמול ביקורת על החוק במהלך הדיון, ואמר כי "אנו יושבים פה כדי להכשיר את השרץ. מדובר בקומבינה פוליטית, צינית, בזבזנית, לא ראויה. אנו מתבקשים לחזק עוד יותר את האחיזה של הקואליציה המושחתת בכנסת? איך נבחר ציבור שדרכו דרך ישרה והגונה יכול לתמוך במה שמונח פה לנגד עינינו"?
 
הדיון בוועדה יימשך גם מחר, במטרה לאשרו בקריאה ראשונה. על פי הצעת החוק, הליכוד יוכל להביא להתפטרות מהכנסת של שני שרים או סגני שרים, בעוד שכחול לבן, שלה אין סגני שרים, תוכל להביא להתפטרות חמישה שרים. במקומם ייכנסו לכנסת יוראי להב הרצנו, שיצטרף דווקא ליש עתיד, אולם ארבע המועמדות אחריו צפויות להצטרף לסיעת כחול לבן: מיכל קוטלר־וונש, עינב קאבלה, תהילה פרידמן והילה שי וזאן. שתיים מהן - קוטלר־וונש (תל"ם) ופרידמן (יש עתיד) עשויות להתמנות ליושבות ראש ועדות בכנסת מטעם כחול לבן.

חה''כ רם שפע בדיון על הצעת החוק הנורווגי  (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ רם שפע בדיון על הצעת החוק הנורווגי (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

הצעת החוק הנורווגי אושרה כאמור במליאת הכנסת בקריאה טרומית ברוב של 66 תומכים מול 42 מתנגדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר מההצבעה, דבר שגרם למורת רוח רבה בכחול לבן. לדברי גורמים בכנסת, גנץ אף העלה את הנושא בשיחה שקיים עם נתניהו בסוף השבוע, שנועדה ליישר את ההדורים ביניהם, ודרש מראש הממשלה לתאם איתו בעתיד היעדרויות צפויות שלו מהצבעות חשובות במליאה.

אחד מיוזמי הצעת החוק ח"כ רם שפע (כחול לבן) הציג אותו במליאה ואמר: "הרבה מאוד מילים נשפכו על החוק הנורווגי, חלקן מדויקות יותר, חלקן מדויקות פחות. לחוק הזה יש תכלית אחת מהותית והיא לחזק את משכן הכנסת ולייצר מציאות שבה אחרי שנה וחצי בלי ועדות כנסת מתפקדות כמו שציבור זקוק להן, אנחנו סוף־סוף נוכל להקים את ועדות הכנסת ולייצר במקביל מציאות שבה יהיו חברי כנסת שיכולים למלא את תפקידם, לעבור בין הוועדות כמו שצריך ולהתייחס לדיון בצורה מעמיקה".

באופוזיציה תקפו בחריפות את הקואליציה על אישור החוק. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר כי מדובר ב"עוד ג'ובים, עוד לשכות, עוד נהגים, עוד תקציבים, עוד סידור עבודה לחבר'ה". בדיון המליאה הוא פנה לספסלי הקואליציה ושאל: "לא מספיק לכם 36 שרים, 16 סגני שרים? מפלצת עם 52 ראשים? אתם רוצים עוד?".

חה''כ לפיד בדיון על הצעת החוק הנורווגי (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ לפיד בדיון על הצעת החוק הנורווגי (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)