מגישת התוכנית "עובדה", אילנה דיין, שוחחה הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM בנוגע לתחקיר שישודר מחר בתוכנית אודות ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), בו עולות עדויות על הטרדות מיניות מצדו ולפעולות שביצע בניסיון להשתיק את התלונות.

עד איזו שעה היית בחדר העריכה?
"הלילה זה היה עד חצות".

זה בקטנה בשבילך.
"את יודעת ענת, שגולן ואני גדלנו בשכונת פועלים והדיאלוג בנינו מבוסס כל השנים על זה. אנחנו צריכים לדעת שבבוקר אנחנו הולכים לעבודה וחוזרים בלילה הביתה. איך אמר בנט, 'שמים לחם על שולחן'".

תחקיר סיום העונה של 'עובדה' מאוד מורכב. אתם עובדים עליו תקופה ארוכה מאוד ועכשיו אפשר לומר שהוא נגד ח"כ מאיר כהן. מה אתם מגלים?
"כן, האיש הוא מאיר כהן, היה כבר מי שצייץ את זה לפני כמה דקות. אנחנו חושפים עדויות שמגיעות אלינו כבר לאורך כמה שנים בדבר הטרדות מיניות שהאיש הזה ביצע ובדבר צד שלם של הפוליטיקאי המצליח, הכריזמטי, רב הקסם הזה, שהיה רגע לפני בחירתו ליו"ר הכנסת והספיק להיות שר הרווחה והיה ראש עיר באמת מצליח בדימונה. מה שמתברר לנו מרגע שהעדויות האלה מתחילות להגיע לשרית מגן, שלא מדובר רק בשורה של אירועים מאוד מטרידים, אלא במנגנון של השתקה שהצליח במשך הרבה מאוד שנים, לשים את הסיפורים האלה בתיבה נעולה ולא לאפשר להם לצאת".

בכסף?
"לא, לא דיברתי על השתקה בכסף. אנחנו כן מגלים את האופן שבו המנגנון הזה פועל. מספיק להבין את מה שעבר עלינו במהלך העבודה על התחקיר, כי ברגע ששרית מתחילה למשוך בקצה החוט הזה ,היא מגלה לא רק את שורת העדויות והסיפורים. אני חייבת לומר שלא זכור לי מפעל השתקה והפחדה כמו זה שנתקלנו בו בעבודה על התחקיר הזה. אני יכולה להשמיע קטע קצר מתוך אחד השיאים של הקושי הזה, וזאת שיחה שמגיעה אליי מרותי שטרית, אישתו של מי שהיה שר וחבר כנסת מאיר שטרית ואחותו של מאיר כהן". 

בתחקיר נשמעת הקלטה של רותי שטרית, אחותו של מאיר כהן, האומרת: "אני שומעת שאתם שוב מרחרחים בדימונה, עכשיו תראי אני רוצה להגיד לך אילנה שיש לי תיק עליכם מפה ועד להודעה חדשה. אני רוצה שתוציאי את הבחורה שלך מדימונה. אני מציעה לך לרדת מזה".

"הנגזרת של השיחה הזאת היא הרבה מאוד דברים שקורים גם שם, גם עם האנשים שאנחנו מדברים איתם. ולזה אני מתכוונת כשאני אומרת 'מנגון של השתקה'. הרבה מאוד אנשים שואלים למה אתם משדרים את זה דווקא עכשיו, מה קרה עכשיו? ברור שלא הכל אני יכולה להגיד כרגע, אני כן לומר שהחתיכות התחברו עכשיו לפאזל שמאפשר לנו לספר את הסיפור המלא על האיש".

על איזו תקופה בחייו מדובר? עד כמה הייתה לזה המשכיות? מה שאת יכולה לומר תני לנו.
"אני אצטרך טיפה לאכזב אותך ענת. מה שאני יכולה להגיד כרגע, שלא מדובר בעדות אחת ולא בשתיים. אני יכולה להגיד שחלק גדול מהסיפור מתייחס כמובן גם לתקופה שהוא היה ראש העיר דימונה, ואני יכולה להגיד שחלק ניכר מהאירוע הזה לא מתייחס רק למעשים עצמם ולא רק לעדויות עצמן. אחד הסיפורים שתשמעו הוא סיפור שכשצוללים לפרטים שלו וכשמבינים לאיזה מקומות הגיע מנגנון ההשתקה הזה, ואיזה מחירים אנשים שילמו בגללו - אז בסופו של דבר העניין הזה הוא לא פחות כמובן מהמעשים עצמם".

איך מנגנון ההשתקה עובד? מה עושים? מאיימים? מקדמים?
"נדבר רגע ברמה התיאורטית, זה יכול להיות קידום או שלילה של קידום. זה יכול להיות אנשים מסביבתו הקרובה של מאיר כהן שמדברים ומתדרכים את מי שצריך לדבר איתו או איתה. זה יכול להיות בכל מני דרכים. כשרואים את הפאזל זאת התמונה שמתקבלת".

נשים היו מוכנות להיחשף?
"זה בדיוק אחד הדברים שאפשר יהיה לראות בכתבה. את מי שמוכנה הייתה להיחשף ואת מה שמוכנה הייתה לספר ואת אלה שכן מעידות בדרך כזאת או אחרת ואת האופן שבו הסיפור מתחבר. אגב, כשאני מדברת על מנגנון השתקה אתם מבינים שהוא נמשך גם בימים אלה. אתמול נחת אצלנו בתיבות הדואר האלקטרוני, מכתב עורך דין ארוך ארוך מטעמו של פרקליט צמרת".

בכלל אתם מקבלים מכתבים ארוכים תמיד.
"הפעם זה אחרת, במובן הזה שאנחנו מכירים מכתבים כאלה מאיימים וכמובן תביעות השתקה ודיבה. אני חייבת לומר שכזה בא מטעמו של איש ציבור שחתום על 'פוליטיקה אחרת' זה נשמע קצת יותר משונה. אני רק חייבת להגיד משהו על המכתב הזה שמדבר על 'פרומואים זרועי דיבה', כמובן מדובר על פרומואים שעוד לא הזכירו את השם, וכל זה בטרם ניתנה התייחסות מרשינו, וזה אחרי שמאיר כהן נחשף באריכות ימים רבים לפני השידור לכל הדברים וגם התייחס אליהם. וכמובן דרישה חריפה להימנע משידור הכתבה ואיום בתביעת השתקה".

אתם עובדים על הסיפור של מאיר כהן כבר משנת 2015. שודר אז תחקיר גדול עליו במסגרת 'עובדה'. כבר אז הבנתם שיש בעיה מהסגנון הזה בהתנהלות שלו?
"בוודאי. אחרת לא היינו ממשיכים בתחקיר".

אני שואל את עצמי אם ההתכתשות הנוכחית בין אנשי 'יש עתיד' לבין אנשי 'חוסן לישראל' מביאה איכשהו להבשלה עכשיו של התחקיר זה?
"אני רוצה לענות באופן חד משמעי, קטגורי, ברור ובלתי משתמע לשתי פנים – לא. הסיבה שהתחקיר הבשיל עכשיו היא מרתקת, היא מעניינת ותראו אותה על המסך. היא לא קשורה בשום אופן לשום הקשר פוליטי".

לא שזה משנה במהות אבל זאת הערה חשובה.
"חשוב לומר גם את הדברים מצידו של מאיר כהן, שכמובן מכחיש את כל הטענות, אומר באופן חד משמעי שמעולם לא חצה קו ביחסים שלו עם נשים. הוא טען כבר בעבר שהוא נפל קורבן לקנוניה וגם על זה נדבר בכתבה. כל זה מתלווה כמובן למכתב מטעם עורך דינו".

יש מישהו שנאלץ לעזוב את דימונה בעקבות הדבר הזה?
"יש כל מני דברים מאוד לא נעימים שקרו. לעזוב את דימונה זה לא החמור ולא הקשה שהם. בהקשר של מאיר כהן, ספציפית האיש הזה, שהוא לא רק סיפור הצלחה פנטסטי והוא באמת שינה את דימונה. מעבר לדימוי המקסים, לתועפות הכריזמה, לפוליטיקאי האלגנטי, שגם נראה טוב ונשמע טוב וכולם מאוד אוהבים לאהוב, מעבר לזה היו הישגים אמיתיים. האיש באמת הוביל את דימונה להישגים חסרי תקדים, גם בחינוך גם בתעסוקה, גם בגיוס של נוער לצבא, גם במספר מסיימי תעודות הבגרות – על זה אין ויכוח. צריך להבין שמאחורי הדימוי רב הקסם, מסתתר משהו אחר. 'המשהו אחר' הוא מה שאנחנו חושפים מחר".

משהו אפל?
"אפשר לקרוא לזה אפל, אפשר לקרוא לזה כוחני, מטריד, שוביניסטי, סקסיסטי, בעייתי, ואפשר לקרוא לזה שיכרון כוח מסוים".