שר הביטחון לשעבר, ח"כ משה (בוגי) יעלון (יש עתיד-תל"ם), שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ותקף בחריפות את התנהלות הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה ולהחלת הריבונות, וכן על ההחלטה לא להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות.

אנחנו שומעים את מיקי זוהר דורש לפטר או להדיח את יו"ר הועדה לביקורת המדינה, עפר שלח, בהנחה שהועדה הזאת היא פוליטית. מה אתה אומר על זה?
אני חייב להתחיל בדילמה שלי אתמול בבוקר, לאיזו ועדה ללכת. אני חבר ועדת חוץ וביטחון שדנה אתמול בנושא השערורייתי של איכוני שב"כ על אזרחי ישראל, ועל המחדלים של טיפול הממשלה בקורונה. אחר כך יש ועדת פנים שדנה במי נתן את ההוראה למעצר השווא הפוליטי של תא"ל אמיר השכל, ללא ספק מעצר שווא פוליטי בעקבות פסיקת שופטת בית המשפט השלום שביקשה לשחרר אותו יחד עם שניים נוספים, והוועדה השלישית שבחרתי את רוב הזמן אתמול להשקיע בה היא הוועדה לביקורת המדינה. היה שם יום הזוי, מביש. על מה אנחנו מדברים? על פרשה שמלווה אותנו ומעקיה על הרבה מאוד אנשים כמה כמה שנים. העידו בפני הוועדה אנשי מועצת הביטחון בעבר וגם בהווה.

רק לשים כוכבית, פרשת הצוללות למי שלא איתנו.
פרשת הצוללות וכלי השיט, החלטות שמעורב בהן כמובן נתניהו, אבל הסוגיה אתמול לא הייתה פלילית. עולים אנשי מערכת הביטחון בעבר ובהווה אחד אחרי השני, ואומרים 'תבדקו אותנו, יש פה נושא פתוח, יש הרבה סימני שאלה לגבי ההחלטות גם לגבי רכישת צוללות, גם לגבי רכישת ספינות המגן, ביטול מכרז או לא, גם לגבי אישור ממשלת גרמניה למכור צוללות למצרים, תבדקו אותנו'. ומי מתנגד? נציגי הליכוד.

לא בכדי נתניהו רצה שבוועדה לביקורת המדינה יהיה רוב לליכוד כולל על חשבון כחול לבן, והרי אם לא היה כלום ואין כלום ואתה לא מעורב, אז למה אתה מודאג? מדברים פה על תהליכים שצריך להמשיך ולבדוק אותם, הרי יש תהליכי רכש גם היום, זה פשוט היה הזוי. ישבו שם ארבעה אנשי ליכוד ולא הקשיבו ותקפו אנשי מערכת ביטחון ארגונים אזרחיים שכל אחד זועק לשמיים, ולכן זה היה אירוע מביש.

מה ציפית מאנשי כחול לבן לעשות בסיטואציה הזאת מאנשי כחול לבן שהם חלק מממשלת נתניהו? הם אמנם הבטיחו להקים ועדת חקירה ממלכתית לפני הבחירות, אבל אז השתנה כל הסיפור והם כרגע בידיים של נתניהו. מה רצית שהם יעשו אתמול?
תראה, בני גנץ וגבי אשכנזי צריכים להסביר לי לציבור בוחריהם וגם לא לציבור בוחריהם, הם יודעים על חלקים מסוימים מהפרשה באופן אישי, גבי היה רמטכ"ל כשהתקבלה החלטה לגבי הצוללת השלישית, גנץ כשהתקבלה החלטה על ספינות המגן ואישור המכירה של צוללות מתקדמות למצרים ללא מעורבות מערכת הביטחון, היה רמטכ"ל אז, זה נעשה מאחורי גבו כמו שזה נעשה מאחורי גבי. אז אין לכם מה להגיד? לא סתם כולנו אמרנו, גם במסגרת קמפיין הבחירות אבל אני צועק על זה עוד לפני קמפיין הבחירות, ועדת חקירה ממלכתית בפרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות המדינה.

אז מה ציפית? עכשיו שהם יושבים בקואליציה וברור לך שתנועה אחת לא נכונה שלהם יכולה להוביל לבחירות? אז עכשיו זה הכי דחוף לפעול להקמת ועדת חקירה ממלכתית?
מספיק עם השקר הזה שזה או ממשלת אחדות או בחירות. בני גנץ, שהיה בידו המנדט להרכיב ממשלה, והמנדט היה אצלו כשהוא נכנע וקרס ונכנס תחת נתניהו, היה צריך רק לחוקק חוק אחד, שמי שיש נגדו כתבי אישום לא יכול להתמודד על תפקיד רה"מ, בזה היינו מונעים בחירות רביעיות. לצערי גנץ קרס באופן שהוא צריך להסביר אותו, כל ההתנהלות שלו מחייבת הסבר.

אתה חושב שנתניהו יברח לבחירות? או כשאתה רואה את הנתונים של הסקרים ואת הירידה המסוימת במדנטים של הליכוד ואתה רואה את הירידה בשביעות הרצון של הציבור מהתפקוד של נתניהו, יכול להיות שגנץ עשה נכון? הנה הוא מחזיק בינתיים את נתניהו, לא הולכים לבחירות, הזמן נוקף, הוא מתקרב ללשכת רה"מ ולבלפור והכל יהיה בסדר.
אתה יודע שהשאלה הזאת לא מעניינת את אזרחי ישראל, המובטלים, העצמאים, הגמלאים שאין להם איך לגמור את החודש, הקשישים, הנכים? מה אני אגיד לך. בתוך עמי אני חי. אנשים פה קורסים. ופה במה מתעסקים, בפוליטיקה? למעלה מ-30 תפקידי שרים? בג'ובים?

אז איך אתה מסביר את זה, אם אנשים קורסים, איך נתניהו מצליח לגרוף 41, 38, 39 מנדטים?
אני חושב קודם כל שיש פה תרבות של שקר שהולך ונחשף. הרי הוא ציין שאנחנו המדינה מספר 1 בעולם בטיפול בקורונה, איזה מדינה מספר 1? זה שקר. אנחנו מדינה שהתנאים הבסיסיים שלה היו מאפשרים לנו להיות עכשיו עם מספר מתים בן שתי ספרות, לפי הפרופסורים שטענו וטוענים את זה. מה קרה כאן? נתניהו חגג מוקדם מדי את מסיבת הסיום של הקורונה, שוב שקר.

אבל אתה צועק 'שקר, שקר', ושוב אני חוזרת על הדברים של גולן, 41, 38 מנדטים, הציבור נותן בו אמון, בכל זאת.
בכל זאת פחות ופחות אמון כי אנשים מבינים שזה שקר, שסיפרו להם שאנחנו מספר 1 הכי טובים בעולם, איך הכי טובים? אנחנו עם למעלה מ-300 מתים כשבירדן תשעה? ברש"פ שניים? ברצועת עזה אחד?

יש מקומות הרבה יותר גרועים מאיתנו, תודה.
זה בדיוק מה שהוא טוען, הוא בדיוק משתמש בזה, שישווה אותנו לקפריסין וליוון ולא למחדלים של ארה"ב או שוודיה. את יודעת מה? זה הכל מסיבות פוליטיות. אנשים מתו פה מסיבות פוליטיות.

מה זאת אומרת?
מה זאת אומרת? למשל, המדינה שלנו היא בין הטובות בעולם להיערכות למצב כזה. במנדט של משרד הביטחון, רשות החירום הלאומית כתוב בפירוש, אנחנו ערוכים לשעת חירום בין אם זה מלחמה, רעידת אדמה, צונאמי.

אתה אומר משפט מאוד חמור, אנשים מתו פה מסיבות פוליטיות.
אני אומר את זה שוב ושוב ואני אחזור על זה, למה הוא לא נתן למשרד הביטחון לנהל את זה? במנדט של משרד הביטחון זה טיפול במגיפה, להגיד לך למה? מסיבות פוליטיות. חס וחלילה יחלוק את הקרדיט עם שר הביטחון הקודם, אני לא יודע עוד מה יהיה עם שר הביטחון הנוכחי, או חשדנות כזו או אחרת.

כלומר בגלגול הקודם זה היה רה"מ מול בנט? זה מה שאתה אומר?
בוודאי, מה לא ברור?

ולכן היה מחדל? נתניהו לא רצה להטיל את האחריות על בנט ועל משרד הביטחון, כתוצאה מזה הטיפול היה לקוי, כתוצאה מהליקוי יש מתים והם מתים פוליטיים?
נכון, וגם הסיפור של איך מנהלים את זה עכשיו. הדבר החשוב זה איכוני שב"כ? הדבר החשוב זה בדיקות, כל מומחה אומר את זה. האחיות שובתות עכשיו כי דורשים מהן עומס בלתי אפשרי. אנחנו כבר ארבעה חודשים באירוע, למה לא תגברו את כ"א? למה שמדברים כבר על בדיקות אז מעבדות קורסות בזה צריך לטפל ולא ללכת ישר לאיכוני שב"כ ולהסיט את תשומת הלב מהמחדלים הללו. וגם זה מסיבות פוליטיות, יותר מזה: הוא קיבל שתי ההחלטות נכונות, לסגור את שמי המדינה וסגר.הסגר המומחים אומרים מאוחר מדי, סגר מלא של שבועיים יקל על המקוואות, על בתי הכנסת, על בתי המדרש ואפשר כניסה של אנשים חולים ונדבקים מסיבות פוליטיות, אנשים מתו מזה.

מה חשבת על ההחלטה שלו להביא לועדת הכספים לדיון את עניין הטבות המס שלו בשיא או בתחילת התפרצות הגל השני?
שערורייה, תראה שוב יש פה שקרים. מה הוא אומר? לא עשו את זה לאף ראש ממשלה לפניי, לא דרשו ממנו מס הכנסה. אף ראש ממשלה לפניו לא דרש שישלמו לו הוצאות על ביתו הפרטי? איזה ראש ממשלה ביקש את זה? לא שרון בחוות השקמים, לא אולמרט, לא אף אחד. הוא בקיסריה הבית שלו לא משמש לעבודה שלא יספר סיפורים, שהוא צריך עבודה, זה בבית מלון סמוך. הייתי שם.

אבל אתה מקבל את זה שהוא לא צריך לשלם החזרי מס על הרכב המשוריין שלו, על השיירה הבטחונית שמלווה אותו?
על הרכב המשוריין, אני באותו מעמד שילמתי את אותו דבר עד ההחלטה שהתקבלה ב-2017.

יכול להיות שגם אתה לא היית צריך לשלם, למה פוליטיקאי ונבחר ציבור צריך לשלם את הוצאות האבטחה שלו כנבחר ציבור?
זה לא הוצאות האבטחה.

זה סוג של הוצאות אבטחה אם הרכב הוא משוריין בגלל עניינים ביטחוניים.
אני מסכים, ב-2017 זה שולם.

יפה, אז זה מה שהוא אומר בין היתר.
בין היתר, אני לא מדבר על זה. אני על העניין של הרכב אני מסכים וטוב שהתקבלה ההחלטה ב-2017 לא להכיל כהכנסה זקופה את ההחזקה של רכב משוריין עם העלות הגבוהה שלו. על זה אני מסכים.

איך אתה מסביר את זה שהיה לו כל כך דחוף להביא את זה דווקא עכשיו לדיון בועדה? מה קרה שם?
אני לא רקוצה להיכנס לרכילות משפחתית שם.

למה רכילות משפחתית? זה קשור למשפחה?
בוגי: אני לא רוצה להיכנס, אני מכיר איך הדברים עובדים, אני יכול לדמיין את זה, ממש לא רוצה להיכנס.

כלומר אתה רומז שזה לחץ מהבית?
אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל תראו מה קורה כאן.

לא, אבל זה מעניין, אני רוצה להתעקש כי אתה כנראה יודע על מה אתה מדבר, אם לא היו לוחצים עליו לבית הוא לא היה בא לועדה ואומר בבקשה 'תנו לי'?
ענת, אנשים פה זועקים, המחדל של הקורונה הוא ככבר כלכלי ולא רק בריאותי, הוא נפשי, חברתי ותסתכלי על מדינות אחרות גם בזה. ארה"ב עם כל הקריסה שם מיד אנשים קיבלו 1,500 דולר בלי לבדוק להם בציציות, מה כל העיכובים האלה של לשלם לעצמאים שקרסו? מה אתם צריכים לבדוק? תבדקו כמה אנשים שילמו מס הכנסה ותנו להם פיצוי. מדברים אזרחים מצרפת, קיבלתי 9,000 אירו כי בצרפת ראו שהעסק שלי הפסיד כך וכך.

שאלה אחרונה, לא יהיה סיפוח, מחר לפחות בוודאי שלא יצהירו על זה, יהיה בכלל דבר כזה?
שאלו אותי כבר לפני חודש מה יהיה ב-1 ליולי, לפני ה-1 ליולי ה-30 ליוני כמו היום, ואחרי ה-1 ליולי ה-2 ליולי.

ומה יהיה ב-15 ליולי? וב-31 ליולי? אתה אומר שזה סיפור בכלל של ה-35 במאי?
בדיוק, אני טוען שגם נושא הסיפוח שלא נכון לקרוא לו סיפוח אבל זה לא משנה כרגע בעניין, הוא הסחת הדעת של ציבור ישראלי שמתחיל להבין שיש פה בעיה.

אבל איזו הסחת דעת? הציבור לא מתעניין בסיפור הזה אתה יודע את זה הרי, זו לא הסחת דעת. הציבור מתעניין בכלכלה, מבוהל מהמצב הכלכלי אבל בסקרים נתניהו ממריא, זאת המציאות.
אבל הנה, אנחנו מבזבזים זמן על השאלה הזו, שלא הולכת לקרות מחר, כפי שהוא עשה במערכת הבחירות השנייה והשלישית העלה את נושא הסיפוח באופן שממנו הייתה ספחת, ומשבר מול ירדן, הפסדנו כתוצאה מזה מובלעות, שוב זו הסחת דעת.

אז לא יהיה כלום? לא הצהרה, לא 30%, לא פעימה אחת, לא שתיים, כלום?
אני לא יודע מה יהיה עד הבחירות בארה"ב, אם תרצו אני יכול לתת הסבר רחב על מה עמדתי בעניין ומה קורה בעיין בסוף יש פה שאלה של אינטרסים. אבל עד עכשיו מכל הסיפוח יצאה ספחת ויכול להיות שיהיו קצת יותר אלימות והפגנות אבל סיפוח מחר לא יהיה.