היום, 1 ביולי 2020, הוא תאריך היעד שקבע ראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת הסיפוח של שטחים בגדה המערבית. ואולם, נכון לאמש עדיין לא היה ברור אם בכוונת נתניהו לצאת בהכרזה על סיפוח כלשהו, חלקי או סמלי. 

ראש הממשלה נועד אתמול בלשכתו בירושלים עם השליח האמריקאי לנושאי המשא ומתן אבי ברקוביץ, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, יו"ר הכנסת יריב לוין, ראש המל"ל מאיר בן שבת ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ - כדי לדון בסוגיות החלת הריבונות.

מפרטים שידועים עד כה, עולה כי בלשכת ראש הממשלה ובצד האמריקאי נבחנים מתווים שונים של החלת ריבונות בגושי ההתיישבות במספר פעימות, כשההנחה היא שרעיון הסיפוח של בקעת הירדן וכל היישובים היהודיים ביו"ש ירד בשלב זה הפרק. 

נתניהו התייחס לפגישה עם הצוות האמריקאי בטקס חילופי מנכ"ל משרד החוץ אתמול ואמר: "דיברתי על שאלת הריבונות, שאנחנו עובדים עליה בימים אלה, ונמשיך לעבוד עליה בימים הקרובים".

קודם לכן, בפתח פגישתו עם השליח האמריקאי לנושא איראן בריאן הוק, עקץ נתניהו את ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ כשאמר: "יש לנו נושאים רציניים לדון בהם, כל כך רציניים שאי אפשר לחכות איתם לאחרי הקורונה".

נתניהו התייחס בכך לאמירה של גנץ שלשום כי "מה שלא קשור לקורונה - יחכה עד לאחר הווירוס". גנץ גם אמר שלשום בישיבת הסיעה כי "1 ביולי אינו תאריך קדוש".

בנימין נתניהו, בריאן הוק. צילום: חיים צח לע
בנימין נתניהו, בריאן הוק. צילום: חיים צח לע

גם שר החוץ גבי אשכנזי נועד אתמול לפגישת עבודה עם ברקוביץ. אשכנזי אמר אתמול בטקס במשרד החוץ: "אנו עומדים בפני הזדמנויות אזוריות משמעותיות. עלינו לפעול באחריות רבה לשמירת האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל, תוך שמירה על דיאלוג מתמיד עם ידידתנו ארה"ב והמדינות השכנות לנו, ומבלי לפגוע ביציבות הביטחונית והסכמי השלום הקיימים".

בינתיים, ראשי המתנחלים מגבירים את הלחץ על נתניהו. יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון, קרא אמש לנתניהו: "הבטחת - תקיים! מיליון וחצי בוחרים דורשים מראש הממשלה לממש את הבטחת הבחירות להחלת ריבונות על כל יישובי יהודה ושומרון. בלי הקפאה, בלי יישובים מבודדים ובלי מדינה פלסטינית. זו המורשת שנרצה לזכור מבנימין נתניהו".

תושבי יהודה ושומרון בהובלת מועצת יש"ע מתכננים לעמוד היום מול הבתים של נתניהו ובכירי הליכוד עם שלטים שבהם כתוב "הגיע זמן ריבונות, הבטחתם - תקיימו".

תנועת רגבים יצאה אתמול בקמפיין, ״ההיסטוריה תשפוט״, הקורא לנתניהו להחליט אם ירצה להיזכר בהיסטוריה כווינסטון צ'רצ'יל, "המנהיג הדגול שהוביל את בריטניה לניצחון מזהיר על הנאצים במלחמת העולם השניה"; או כ"צ'מברלין התבוסתן, שחתם עם הנאצים על הסכם מינכן הידוע לשמצה".

לדברי גורמים ברגבים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא ידיד גדול של ישראל, אבל לא מדובר בתוכנית טראמפ אלא בתוכנית נתניהו, והוא זה שיקבע איך תיראה התוכנית בפועל - האם זוהי תוכנית להחלת ריבונות או להקמת מדינה פלסטינית.

במקביל, תושבים ב־20 התנחלויות שעתידות להישאר מבודדות לאחר קבלת תוכנית טראמפ שלחו אתמול אלפי מסרונים לשרים ולח"כים של הליכוד, שבהם הביעו חשש מפני מצב שבו ימצאו עצמם מוקפים במדינה פלסטינית.

מנגד, בשמאל מגבירים את הלחץ על גנץ ועל ראשי כחול לבן להתנגד לסיפוח. הבוקר תלווה שיירת כלי רכב של תנועת ״דרכנו״ את גנץ מביתו עד לכנסת, כאות הזדהות עם האמירה שהשמיע אתמול, שלפיה ״מיליון מובטלים לא מתעניינים בסיפוח״.

בני גנץ בישיבת הממשלה. צילום: מרק ישראל סלם
בני גנץ בישיבת הממשלה. צילום: מרק ישראל סלם

יאיא פינק, מנכ"ל תנועת "דרכנו", אמר: "מיליון מובטלים ומאות אלפי עצמאים דורשים מהממשלה להפסיק להתעסק בסיפוח. הוא לא כלכלי, לא ציוני ולא ביטחוני. אנו תומכים בעמדתו של גנץ, שיש לשים בעדיפות ראשונה ובדחיפות מיידית את המשבר הכלכלי העצום שאליו נקלעה ישראל - לפני כל דבר אחר".

בתוך כך, גם "שעת האפס" של הסיפוח לא מצליחה להעלות את הנושא למרכז הסיקור של התקשורת העולמית, שעסוקה בעיקר בענייני הקורונה. ובכל זאת, תגובות המשיכו לזרום. השר במשרד החוץ הבריטי ג'יימס קלאוורלי אמר כי בריטניה ממשיכה בדו־שיח שוטף עם ישראל בנושא הסיפוח, ומנסה להניא אותה מלעשות את הצעד.

עוד בבריטניה, מאה משפטנים בכירים ממוצא יהודי, שופטים ועורכי דין בעבר ובהווה חתמו על עצומה הקוראת לממשלת ישראל להימנע מצעדים של החלת ריבונות בשטחי יו"ש. בעצומה נקראת ישראל "לכבד את החוק. סיפוח יעבור על איסור מרכזי בחוק הבינלאומי בכל הקשור להחזקת שטחים באמצעות איום ושימוש בכוח". 

המשפטנים היהודים מזהירים כי סיפוח עלול לחשוף את ישראל לסכנות כבדות משקל בכל הקשור להפרת החוק הבינלאומי, וכפועל יוצא לתגובה בינלאומית נגד הפעולות הלא חוקיות.

הממונה על המו"מ ברשות הפלסטינית סאאב עריקאת אמר לשבוען "לה פואן" כי אם האירופים יאיימו במפורש בסנקציות על ישראל, נתניהו יבין שזה רציני - ולא יבצע סיפוח. לדבריו, הסיפוח יביא להתמוטטותה של הרשות הפלסטינית. "לא אנחנו נחליט על פירוקה, אבל היא לא תוכל לעמוד מול הלם הסיפוח", אמר עריקאת והוסיף כי "שום כיבוש בהיסטוריה לא התרחש בלי שהכובש שילם את המחיר - וישראל אינה יוצאת מהכלל".