שר הרווחה איציק שמולי התייחס הבוקר (רביעי) בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM לסוגיית הסיפוח, שהיה אמור לצאת היום לדרך, להתדרדרות מפלגת העבודה בסקרים ולמשבר הקורונה.

אם נתחיל בסקרים, אתם על אפס שם.
"תראו, הסקרים זה דבר חשוב אבל אני חושב שעדיף להסתכל כרגע על המציאות. אם אמרנו שהממשלה הזאת קמה כדי שלא ניקלע לתסריט הזוי וחסר אחריות, שבעיצומו של משבר חברתי כלכלי אולי הכי גדול שהיה פה, מדינת ישראל תהיה בעיצומה של מערכת בחירות, אז על הדבר הזה אנחנו מסתכלים על מה צריך לעשות ביום יום".

אוקיי אז מדינת ישראל לא נמצאת במהלכה של מערכת בחירות, אבל מה מטריד את רה"מ מי שעומד בראש המערכת? החזרי מיסוי שלו ועניין השיפוי הכלכלי שהוא מקבל על הייעוץ המשפטי במהלך המאבק שלו על כתבי האישום, זה מה שצריך להטריד עכשיו את ההנהגה של מדינת ישראל במהלך הקורונה?
"אני לא יודע למי אתה מכוון בהנהגה, אני יודע מה מטריד אותנו את שרי כחול לבן העבודה. אנחנו לא נמצאים בממשלת החלומות שלנו אנו יודעים את זה, אני מודה לכם שאתם מזכירים לנו את זה בכל יום מחדש, אבל החלופה היא הרבה יותר גרועה, מה שמעניין אותנו זה לקום בבוקר ולטפל במשבר החברתי כלכלי הכי חמור שהיה פה. תסתכלו על ההחלטות שאני והשרים של כחול לבן הובלו השבוע, הארכה של דמי אבטלה עד חודש אוגוסט לחצי מיליון ישראלים שהיו אמורים לטבוע אל מתחת לקו העוני, הארכה של מענקים לאוכלוסייה המבוגרת, הגדלת מנגנוני הפיצוי, קבינט הקורונה וההחלטות שיתקבלו בו, זה מטריד אותנו עכשיו. האם יש לנו אחריות על זה שלא יתקיפו ולא יפגעו במערכת שלטון החוק? כן, והממשלה הזו גם בהקשר הזה תיבחן במעשים שלה".

חוץ מקצת לצייץ להגיד איזה משפט לטלוויזיה הזו ולרדיו האחר, איך בדיוק אתם נלחמים על היועמ"ש?
"בוא נזכור מה היה בכנסת העשרים, שהייתה האחרונה שתפקדה כאן. מה שהיה זה שכל שני וחמישי הממשלה קידמה יוזמות בחקיקה כדי לקעקע, לרמוס ולעשות דה לגיטימציה למערכת שלטון החוק".

אז מה שיש עכשיו זו התבטאות, זה ציוץ של רה"מ לא יודע אם ראית אותו אתמול ב-10 בלילה.
"שאני בכלל לא מקל בו ראש".

הוא אומר שמנדלבליט מבצע אכיפה שלטונית.
"אז אנחנו אומרים בצורה נחרצת, הדברים הם לא מקובלים, הם מקוממים, התפקיד שלנו זה להגן על מערכת שלטון החוק ובתוך זה גם על בתי המשפט שלא יקדמו שום יוזמה בתוך הכנסת ומהממשלה כדי לפגוע בגורמים האלו. אני מאמין במערכת הזאת כמערכת שרודפת צדק ולא בני אדם, ואנחנו בסופו של דבר הם נמצאים בממשלה גם בעזרת שר המשפטים אבל כל השרים מחויבים לזה מהצד שלנו כדי להגן על אותה מערכת שאנו מאמינים מאוד ביושרתה ובמקצועיותה".

 אני רוצה לשאול אותך, בינך לבינך כשאתה חושב על הדברים האלה בלילה וכשאתה רואה ושומע את הציוצים האלה של רה"מ, איך אתם יכולים לשבת בממשלה כזאת מבחינה מוסרית, מבחינת המצפון שלך? זה לא מטריד אותך? מה מחבר ביניכם בכלל?
"מה שמחבר בינינו זו ההבנה שגם אם אנו לא נמצאים בחתונה או בירח דבש, בסופו של דבר יש לנו מטרה אחת גדולה משותפת והיא להתמודד עם המצב החברתי כלכלי ולהכין את ישראל למצב של חלילה גל שני שכנראה הולך ומתקרב. אני לא רוצה להיות נביא זעם אבל אנחנו פשוט מסתכלים על המספרים, זה מה שמנחה אותנו. וכאשר אנו מסתכלים על האפשרות ההזויה של ללכת לבחירות בעוד חודשיים".

אגב זו לא חתונה קתולית, אתה יודע שאפשר לפרק את זה.
"תמיד אפשר לפרק השאלה מה החלופה. אתם באמת מדמיינים או מעלים על דעתכם, הרי 70% מהציבור אומר לנו בסקרים אפילו 80%, עזבו הכל אל תתעסקו בשום דבר, תתעסקו אך ורק במשבר החברתי כלכלי".

אבל יש ראש ממשלה שלא מעניין אותו.
"בסדר, אני לא אחראי על רה"מ, אני יודע מה באנו לעשות בתוך הממשלה ומה אנו עושים. אתם יכולים לעבור על המשרדים בהם אנחנו נמצאים, זה מה שאנו עושים יומם ולילה. אנחנו כבר הודענו, אתמול הודיע בני גנץ שאנחנו מתכוונים לקדם דמי אבטלה לעצמאים בתקציב הזה, אנו עמלים מאוד קשה כדי לספק את רשתות הביטחון גם לשכירים באבטלה וגם לעצמאים, לבעלי עסקים שלא מצליחים לעמוד מחדש על הרגליים, וזה נתון קריטי כדי שהמשק יוכל לחזור לאיתנו".

בוא נסיים עם מה שפתחנו, נניח שיש בחירות בחודשים הקרובים, מה יהיה על מפלגת העבודה? מה יהיה עליך? תימחקו.
"תן לנו קרדיט שידענו שאנו לוקחים על עצמנו סיכון, אבל זה היה קל מדי ולא נכון להשאיר את הקריירה במקום בטוח ולעשות את הבחירות הקלות".

אבל אתה מסכים איתי שיש תרחיש בו בממשלה הבאה, בקואליציה הבאה באופוזיציה הבאה, לא תהיה מפלגת העבודה יותר.
"אני יודע שאלו משפטים שפוליטיקאים בדרך כלל אומרים באוטומט, אבל אני באמת מאמין בזה, תאמין לי שאני ממש  לא עוסק בזה עכשיו. כל מה שאני עושה כל יום משבע בבוקר עד 12 בלילה במשרד העבודה והרווחה זה להתעסק בשני דברים: לדחוף כמה שיותר ישראלים לתעסוקה ולספק רשת ביטחון לאוכלוסיות הרווחה. אני מודע למצב, לחומרת המצב ולעוצמת המשבר שחווה מפלגת העבודה, אבל תזכרו, המפלגה הזאת בהיסטוריה שלה שינתה את פניה כמה פעמים, היא הייתה מפא"י והמערך וישראל אחת והמחנה הציוני, ובכל פעם מחדש הצליחה לשמור על ערכי תנועת העבודה".

אני רוצה להחזיר אותך לסיום למחאה החברתית של 2011 שהיית חלק מאוד מרכזי ממנה, היום מה יש לך להגיד לצעירים בני 24 שאין להם לאן לקום בבוקר?
"שאחת הטרגדיות הגדולות ביותר במחאה ב-2011 שהכנסת הייתה בפגרה והממשלה אטמה את אוזניה".

זאת אומרת, יש כנסת מתפקדת וזה המזור לכל התחלואים.
"לא לא, אני חושב שהיום האחריות שיש עליי ועלינו ואנו נימדד בתוצאות, שאנו רואים שיש חצי מיליון אנשים רק שכירים, אולי אפילו 600 אלף ישראלים עדיין באבטלה, ו-70% מתוכם צעירים. אז כן, האחריות היא עליי, והאחריות היא על עמיתיי בתוך הממשלה לספק את הפתרונות בזמן אמת. אני חושב שכבר עכשיו יש לנו עוד הרבה דברים שאנחנו צריכים לעשות, אבל אני חושב שאנחנו יכולים להסתכל רק על השבוע האחרון, ולראות שדברים נעשים. לא מושלמים, לא מצוינים אבל דברים נעשים ואסור להקל גם בדבר הזה ראש".

רק לא בחירות.
"תסתכלו ברשותכם רק על עוד דבר אחד, בסופו של דבר כשמסתכלים גם על המהלך של החלת הריבונות וגם על זה שלא מקודמים חוקים ולא יקודמו חוקים שיפגעו במערכת המשפט, וגם בקבינט הקורונה ובמדיניות החברתית כלכלית, תסתכלו שבסופו של דבר אנו נמצאים בסופו של דבר עם יד על ההגה ויש לנו השפעה על התוויית המדיניות בכל אחד מהתחומים הללו".