ח"כ גבי אשכנזי, שר החוץ, אמר הבוקר (ב') כי כחול לבן תמשיך להתעקש על תקציב דו-שנתי. כזכור, הוויכוח בקואליציה סביב אישור התקציב עלול לגרום לקרע גדול והשיח סביב בחירות חדשות צובר בימים אלה תאוצה. בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM, הדגיש אשכנזי: "נמשיך להילחם על העמדה שנכונה למדינת ישראל".

גולן: ראש הממשלה נתניהו מנסה לגרום לממשלה ליפול? לצאת לבחירות?
"אני מקווה שלא, מי שדואג לאזרחי מדינת ישראל, למשק ולצרכים ינהג בחוסר אחריות אם זה מה שהוא יעשה. אנחנו חושבים שמה שצריך עכשיו זה יציבות, זה אופק, ודאות, לטפל במשבר הכפול של הקורונה והכלכלה. לצורך כך שילמנו מחיר פוליטי כבד כשנכנסנו לממשלה", אמר השר אשכנזי. 

ענת: מה ההבדל בין תקציב חד-שנתי לדו-שנתי שאתם כל כך מתעקשים?
"זה לא אצלנו, קראתי במקרה היום את העיתונים, כולם מבינים שמדינה לא יכולה לעשות תקציב לחגים. הרי מרבית שנת 2020 מאחורינו, עד שייגמרו תקציב יהיה ספטמבר, מה שצריך זה ודאות - לא תקציב לרבעון. אין ויכוח על תקציב חד-שנתי או דו-שנתי, אין באמת דו-שנתי. שנת 2020 רובה מאחורינו, העברנו תקציבים לשנה הבאה בתחום הכלכלי, מה אנחנו רוצים לעשות? להעביר תקציב למשרד הבריאות עד סוף השנה? מה הנגיף יעצור? מה אנחנו רוצים להגיד למיליון מובטלים שניתן להם כסף עד סוף השנה ואז נחליט מה עושים?", אמר אשכנזי. 

גולן: זה מבחינתכם ייהרג ובל יעבור?
"אנחנו טוענים מאוד פשוט שהוויכוח על התקציב הוא לא כלכלי. ברור לגמרי שצריך תקציב ל-21, שום מדינה לא עושה תקציב לרבעון".

גולן: במישור הפוליטי צריך לקבל החלטה, מה תעשו? תצאו לבחירות?
"אנחנו נמשיך להילחם על העמדה שהיא הנכונה למדינת ישראל, תקציב לסגור את השנה ולשנה הבאה".

גולן: במחיר של בחירות?
"הוויכוח איננו כלכלי, הוויכוח הוא פוליטי, וזה גם הפרה של ההסכם. אתם יודעים מי עמד על התקציב לשנה הבאה בהסכם? נתניהו, לא אנחנו". 

גולן: לא פעם ראשונה שמפרים הסכם קואליציוני.
"אנחנו לא מפרים הסכם קואליציוני, מישהו אחר אולי מפר. טוענים שזה צורך של המדינה - אני לא רואה שיקול לאומי למה ללכת על תקציב לרבעון".

גולן: האם תלכו לבחירות במידה ונתניהו יכפה תקציב חד-שנתי?
"בחירות זה הדבר האחרון שמדינת ישראל צריכה, האיום היחיד בבחירות הוא על אזרחי מדינת ישראל. אנחנו חושבים שזה הדבר האחרון שצריך, אנחנו נכנסו לממשלה כדי למנוע בחירות תוך כדי תשלום מחיר פוליטי מאוד כבד באופן מודע. חשבנו שבין האלטרנטיבה של בחירות רביעיות ובין ממשלה שתייצר כאן אופק, יציבות, תקווה, זה בדיוק מה שצריך לעשות ושילמנו מחיר כבד, אנחנו עדיין חושבים שזה אפשרי. הרבה מדברים על הקואליציה, הממשלה הזאת יכולה לעבוד, אתן דוגמה מהביטחון. זה עניין רציני לכל הדעות, אני שותף לדיונים, אני בקבינט המדיני-ביטחוני, אני רואה שיושבים, מתייעצים, מחליטים  - זה עובד מצוין. זה רק עניין של רצון, כל השאר זה רק תירוצים ושיקולים פוליטיים".

גולן: תירוצים למה?
"תירוצים ללכת לבחירות, שיקולים אישיים ואינטרסים אחרים. אנחנו אומרים לשים הכול בצד, מה שחשוב עכשיו זה הציבור. אנחנו משרתי ציבור, באנו לעבוד עבור הציבור, אנחנו עובדים בשביל מדינת ישראל. מה שישראל צריכה עכשיו זה ממשלה לא מתקוטטת, לא מסוכסכת, עם ידיים יציבות על ההגה, שאומרת לאזרחים איך היא מתמודדת עם המשבר הכפול שילווה אותנו גם בשנה הבאה, ולצורך העניין הזה צריך גם תקציב לשנה הבאה".

ענת: אבל זה בדיוק הפוך, אתה רואה כל יום את העימותים בין גנץ ורה"מ, הוא כנראה רוצה בחירות. לא רוצה אתכם בפנים, אולי הוא מתחרט על האחדות.
"תסתכלי מה קורה בכחול לבן - אין סכסוכים, כולנו באותה דעה, ונמשיך לשכנע ולדרוש את מה שאנחנו חושבים שצריך לציבור. אין אחד שחושב שצריך ללכת לבחירות. אנחנו מציינים השבוע את תשעה באב, מה לא למדנו מזה שום דבר? תסתכלו מה קורה ברחוב, אנחנו צריכים להיות מאוחדים. אני לא רוצה שזה יהיה המשבר הראשון בתולדות המדינה שההנהגה שלו מפולגת, אני מאמין שנשכנע".
ענת: אבל זה ככה.

ענת: הציבור לא מאמין לכם.
"אני לא יודע למה הציבור לא מאמין. אני רואה שבינתיים אנשים חושבים שבאמת צריך לפעול לתקן את המצב".

גולן: חיזבאללה התחיל להיערך לנקמה?
"אני גדלתי רוב חיי בצבא אנחנו מעדיפים לעשות ולא לדבר. אבל אגיד, אנחנו פועלים לפי מדיניות עקבית שלא נאפשר לאיראן להתבסס צבאית בגבול הצפוני שלנו, זה קונצנזוס. לבנון וסוריה נושאות בעיניו באחריות לכל מתקפה ואיום שיוצא מהשטח שלהם כלפי מדינת ישראל. לא ניתן שיפגעו בביטחון, שיאיימו על אזרחים, לא נסבול פגיעה בכוחותינו, וצה"ל באמת ערוך להגיב".

גולן: כמי שמכיר הכי טוב את הגזרה הזו, צריך לתקוף כדי למנוע את ניסיון הנקמה?
"אני בעד לא לדבר, לעשות את מה שצריך ובזה אנחנו מתרכזים".