הצעת חוק תוכנית המענקים אושרה היום (שני) במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, יחד עם הצעת חוק התוכנית הכלכלית לחילוץ המשק ממשבר הקורונה שאושרה בממשלה. כעת תועבר הצעת החוק לוועדת הכספים להכנה לקריאה שניה ושלישית, בכוונה לסיים את החקיקה עד ליום רביעי.

הצעת החוק הראשונה מבקשת לאפשר להוציא סכום נוסף של 6.5 מיליארד שקלים בשנת 2020, מעבר לסכום של 25 מיליארד שקלים שכבר אושרו, לצורך מימון התכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים. הצעת החוק השנייה מבקשת לחלק לאזרחי מדינת ישראל מענקים חד-פעמיים במטרה לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית.

בהצעה זו מוצע כי בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 שקלים ועבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 שקלים. כמו כן, מוצע להעניק תוספת של 750 שקלים נוספים לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה. 

כן מוצע לשלול זכאות למענק ותוספת למענק, למעט מענק בעד ילד, מיחיד בעל הכנסה שנתית הגבוהה מ-651 אלף שקלים וכן מיחיד שלא הגיש את דוח 2018. בקשה למענק ניתן יהיה להגיש עד שנה מיום תחילת החוק.

ראש הממשלה נתניהו מציג את תכנית ''מענק לכל אזרח'' (צילום: צילום מסך)
ראש הממשלה נתניהו מציג את תכנית ''מענק לכל אזרח'' (צילום: צילום מסך)

שר האוצר ישראל כ"ץ הציג את פרטי החוק והוסיף: "אני חושב שהתוצאה המונחת כאן מצד אחד מאפשרת גישה של תשלום רחב מאוד לאוכלוסייה, על מנת שמי שמקבל באופן טבעי ישתמש עבור ילדיו משפחתו ועצמו ויגדיל את הצריכה. יחד עם זאת, לאחר דיונים נוספים שהיו בפורומים השונים ובממשלה, הוחלט להחריג את מי שמשתכר מעל 651 אלף שקלים בשנה מהתשלום ולייעד את הכספים האלה על מנת להכפיל את הסיוע לאותן אולכוסיות מוכרות ונתמכות. אני מקווה שהחקיקה תעבור במהירות הגדולה ביותר כדי לאפשר את קבלת המענק".

השר כ"ץ התייחס גם למחלוקות בדבר תקציב המדינה ואמר: "כולנו אנשים פוליטיים אבל חייבים להעביר תקציב כמה שיותר מהר. יחד עם חוק הסדרים שיונח בפניכם עם קרוב ל-40 חוקים שהם חוקיים מהפכניים שיש להם מכנים משותפים שזה הורדת רגולציה, הורדת חסמים והגברת התחרות הגברת הצמיחה בכל התחומים שאנחנו מכירים. החוקים האלה שאני עומד מאחוריהם הם בדיוק בהתאם לאותה השקפת עולם שרוב הבית תומך בדבר הזה. כי לא מספיק לבלום, לא מספיק להחזיק ולסייע, לא מספיק אפילו לכוון, חייבים להביא את המשק למצב שבמקביל למאבק מול הקורונה על כל ההיבטים, למצב של התחברות של שתי הרגליים הרגל המסייעת עם הרגל הצומחת שמצמיחה את המשק".

מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

תגובות חברי הכנסת לאישור תוכנית המענקים

ח"כ איתן גינזבורג: "אנחנו בכחול-לבן חשבנו שהכיוון הכללי הוא נכון אבל הוא לא מספיק. סברנו שמתן מענקים בסכום שווה לכל אזרח רק על פי קריטריונים של גיל ומספר הילדים לא עונה על הצורך הנדרש, וכמו בכל משבר החלשים נפגעים יותר מהחזקים. הנכים הקשישים או אלה שידם אינה משגת ודאי מרגישים את עומק המשבר הזה יותר מאחרים ובדיוק מהסיבה הזאת התעקשנו לתקן לתקן את המשוואה באופן כזה שמי שיש לו פחות יקבל יותר"

ח"כ מירב מיכאלי אמרה: "מחלקים ממתקים, סוג של כלכלת בחירות מהסוג המושחת ביותר. כן חשוב לתת כסף לאזרחיות והאזרחים, אבל לתת אותו ככה הוא משהו שאנחנו לצערי נשלם רכב עליו אחר כך בריבית דריבית".

ח"כ אלעזר שטרן: "התוכנית הזאת יכלה להיות הרבה יותר טובה הייתה צריכה להיות הרבה יותר טובה הייתה חייבת להיות הרבה יותר טובה לא מוכרחה להיות כטלאי ועוד טלאי ועוד טלאי, וגם בסדרי העדיפויות יש מה לשפר".

ח"כ ישראל אייכלר ביקר את הקריטריונים שאושרו לקבלת המענק: "יש פה עוול משווע וזו בושה לדורות כשהממשלה נותנת לפי נפש והם מוציאים מהרשימה מאות אלפי נפשות שכל חטאם זה שהם לא בכורים ולא ילד שני ולא ילד שלישי, אלא הם רביעי וחמישי והעשירי, ויש ברוך השם משפחות ברוכות ילדים. הם יגדלו ויחשבו שהמדינה הזאת לא רוצה אותם, המדינה הזאת לא מחשיבה אותם כאזרחים שווים. ועוד ידברו איתנו על שוויון זכויות על שוויון בפני החוק".