בדרך לפתרון? ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה היום (ראשון) להצעת החוק של סיעת ״דרך ארץ״ , שביקשה את תמיכת הליכוד בקידום החוק לדחיית תקציב המדינה, עד קריאה שנייה ושלישית. צעד זה יאפשר לליכוד ולכחול לבן זמן כדי שיוכלו להגיע לפתרון בנוגע למחלוקות ביניהם, במטרה להבטיח את המשך תפקודה של הממשלה ולמנוע מערכת בחירות רביעית.

נתניהו ושר התרבות חילי טרופר בהצהרה משותפת על עולם התרבות. צילום: לע"מ

המשמעות היא שהצעת החוק תקבל פטור מחובת הנחה, ותעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאה. זמן קצר לאחר מכן, הודיע יו"ר מפלגת ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, כי סיעתו תתמוך בחוק בקריאה טרומית וקריאה ראשונה. 

נאום נתניהו במליאה

שר התקשורת ויו״ר דרך ארץ חה״כ יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והבטחון, ח"כ צבי האוזר, צייצו בתגובה: הצעת החוק תעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאה, וזו התקדמות מבורכת.  בחירות בעת הזו הן פגיעה אנושה באינטרס הלאומי ובציבור הישראלי. נעשה כל מאמץ כדי למנוע את טירוף הדעת שבהליכה לבחירות רביעיות בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים". 

גורם בכיר בליכוד מסר בתגובה: "כפי שהבטיח, ראש הממשלה נתניהו עושה הכל כדי להימנע מבחירות ולהגיע לפתרון שיאפשר את המשך עבודת הממשלה ולקבל את ההחלטות הדרושות למאבק בקורונה ובראשן העברת תקציב של מיליארדים כסיוע לאזרחי ישראל. הליכוד מאמין בתקציב חד שנתי מיידי כדי לסייע לאזרחים ולעסקים לצאת מהמשבר ולתת צ'אנס אחרון לפשרה. אנחנו מצפים מכחול לבן להתמקד בעיקר - מלחמה בקורונה והעברת הכספים והמענקים לאזרחים, ולהימנע מגרירה לבחירות מיותרות. זה המאבק של כולנו".

נתניהו נפגש עם אמני ישראל. צילום: לע"מ

גם בכחול לבן בירכו על הצעת החוק ומסרו: ״מברכים את הליכוד על היענותו לשמירה על יציבותה הפוליטית והציבורית בישראל. נעשה כל שביכולתינו כדי למנוע בחירות איומות מאזרחי ישראל בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה. נתמוך בתיקון החוק הקיים, בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל. לאזרחי מדינת ישראל מגיע את הודאות והיציבות הטובה ביותר בעת הזו ולכך נמשיך לפעול״.

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

בתוך כך, הבוקר, במהלך דיון הנוגע להחמרה במגבלות הקורונה לאזרחים, התפתח דיון סוער שכלל בתוכו הטחת האשמות, שבסופן יצאו השרים בלי להצביע על תכניות הסיוע שהציעו שר האוצר כ"ץ ושר הכלכלה והתעשייה פרץ. עם זאת, הם הצביעו על השינויים בהנחיות הקורונה

תחילה, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, האשים את ראש הממשלה נתניהו כי לא התכוון לכבד את ההסכם הקואליציוני מלכתחילה ולהעביר את התקציב הדו-שנתי, כפי שסוכם בין המפלגות. נתניהו מצידו הגיב ואמר: "תגבירו ווליום, לא שומעים מספיק".

עימות קולני נוסף החל בין גנץ לשר האוצר, ישראל כ״ץ, שדרש מיו"ר כחול לבן להביא באופן מידי לאישור הממשלה את תכנית הסיוע לציבור הנזקקים ולהאצת התשתיות במשק, בסך 8.5 מיליארד ש״ח. "אישרנו את המתווה בממשלה והעברנו בחקיקה בכנסת. פרטי התוכנית סוכמו עם נציגיך ואין שום סיבה לעכב אותם ולפגוע בציבורים נרחבים", אמר כ"ץ. בתגובה להאשמות, גנץ הרים עליו את קולו.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, דרש גם הוא לאשר גם מתווה סיוע לעסקים בערים האדומות כפי שעלה במהלך הסגרים בשבועות האחרונים, כפי שסוכם בישיבות קודמות. מדובר במתווה שאמור לפצות עסקים שנסגרים ל-14 ימים ואינם מפוצים בתכניות הסיוע הקיימות. בתגובה, השר כ"ץ התנגד ודרש להצביע על מתווה ההאצה שלו.

פרץ אמר בתגובה: “החלוקה שבה אתם מחלקים ואנחנו רק מגבילים צריכה להפסק. אנחנו שותפים מלאים לחלוקה ולא רק להגבלות. אני מציע שתעמדו בהסכמים הקואליציונים, תאשרו תקציב דו שנתי שיתן ודאות כלכלית, ציבורית ופוליטית במקום לעשות פוליטיקה". 

ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בהמשך לתקרית, התראיין חה"כ מיקי זוהר בנושא בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, וטען: "בעיני זו בדיחה, בני גנץ יכול בקלות לפתור את הבעיה על ידי כך שהוא יסכים להעביר תקציב חד שנתי ואז הכל יימשך כפי שהיה ושום דבר לא ייפסק ולא ייעצר. בסופו של יום, ההתעקשות של בני גנץ נובעת מכך שהוא כנראה הוא רוצה ללכת לבחירות, כנראה שהוא מאס בזירה הפוליטית ושזה פחות מעניין אותו". 

"גנץ יכול למנוע בחירות בשנייה, על ידי כך שיסכים להעברת תקציב חד שנתי, וכך להימנע מבחירות. הבעיה היא שהוא ממשיך להתבצר משום שאני חושב שיש לו שיקולים אחרים.אלא אם כן יחול שינוי דרמטי, אני חושב שאנחנו כן במסלול בטוח למערכת בחירות או לחלופין לממשלה של 61 מנדטים, שהיא ממשלה קצת שונה ממה שיש עכשיו בלי כחול לבן. אני לא יודע אם נגיע לשם או לא כי זה בסוף לא תלוי בנוי, זה בעיקר תלוי בכחול לבן", אמר.

"אם הם ימשיכו להתבצר בעמדתם אז כן, נמצא את עצמנו או במערכת בחירות או בקואליציה שונה. אני חושב שנכון לעת הזו צריך לפתור את המשבר אחת ולתמיד ולא לדחות את המשבר", הוסיף, והתייחס לאפשרות של בחירות מקדימות בליכוד: "אין לי מושג לומר אם יהיו פריימריז בליכוד, כי בסוף זאת החלטת ועדת חוקה ומרכז הליכוד, אני חושב שבסוף ההחלטה תתקבל אצלנו בתנועה באופן דמוקרטי כמו כל החלטה שיש אצלנו בליכוד". 

ח''כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח''כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האירועים בקבינט הקורונה הגיעו כאמור בהמשך לחילופי האשמות שהוטחו הבוקר בין חברי כחול לבן לליכוד סביב סוגיית התקציב ואפשרות ההליכה לבחירות. שר האוצר כ"ץ האשים את כחול לבן כי "נחצה קו אדום. כחול לבן גולשת מוויכוח פוליטי לפגיעה קשה בציבור רחב", ואילו יו"ר כחול לבן, גנץ, לא נשאר חייב והצהיר בפתח ישיבת שרי סיעתו: "אנחנו רוצים תקציב למדינה והם רוצים תקציב פוליטי, לא תהיה תזוזה מצידנו בעניין התקציב".

בליכוד מיהרו להגיב לגנץ, ומסרו: "במקום לבוא לממשלה ולאשר תקציב של 8.5 מיליארד שקלים לאזרחי ישראל, בני גנץ שוב לא רצה לבוא היום לבית ספר. גנץ, אזרחי ישראל לפני הכל - תאשר את התקציב עוד היום".

"מהות הויכוח היא פוליטיקה", טען כ"ץ בראיון בגל"צ. "יש נוהל, ועדת ארבעה של ראש הממשלה, אני, גנץ ופרץ, והנציגים שלהם יושבים איתי ועם נציגיי. דנו על כל הפרטים, הגענו לסיכום מלא וניתן אור ירוק להביא את זה לממשלה, לכן ההודעה שלהם אתמול הדהימה אותי. זו הודעה כוזבת". לדבריו, "נחצה קו אדום. כחול לבן גולשת מוויכוח פוליטי לפגיעה קשה בציבור רחב". 

על ההקלטות שפורסמו בגל"צ, בהם נשמע גנץ כשהוא תוקף בחריפות את נתניהו, אמר כ"ץ: "לצערי בני גנץ נמצא כבר בקמפיין, ואני חושב שהוא עושה טעות".

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן גנץ התייחס לדברים בפתח ישיבת שרי סיעתו: "שלא יהיה לאף אחד ספק: כחול לבן גאה על הכניסה לממשלה, זיהינו שעה קשה והתגייסנו למלחמה אמיתית על החברה הישראלית, על הכלכלה, על המובטלים, על העצמאים, על משפחות שיהיה להן עם מה ללכת למכולת. מעולם לא הצטערתי ולא אצטער על עשיית הדבר הנכון לטובת מדינת ישראל".

"אין אף כלכלן שתומך בתקציב לחגים. זה קשקוש", המשיך גנץ. "צריך להגיד את האמת - אנחנו רוצים תקציב למדינה והם רוצים תקציב פוליטי. אנחנו רוצים לפתור את בעיות המשק והחברה, זו הסיבה שאנחנו מתעקשים ולא תהיה תזוזה. יש רק שני אנשים שרוצים בחירות ותשעה מיליון שלא רוצים ולא צריכים. אין אמת אחרת. אחד רוצה לשפר את מצבו הפוליטי והשני את מצבו המשפטי והאישי".

שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"מי שיפר הסכמים קואליציוניים - יישא באחריות על כך"

רבים בכחול לבן התייחסו הבוקר לביטול ישיבת הממשלה והמתיחות הקואליציונית. שר החקלאות אלון שוסטר כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מפלגתו רואה את "טובת אזרחי ישראל בראש מעייניה, לא חישובים אישיים שמובילים לבחירות תחת משבר", ואילו השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, הזהיר את הליכוד בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM: "מי שיפר הסכמים קואליציוניים ויפגע באזרחים ובמיליון אזרחים - יישא באחריות על כך". השר יזהר שי הצטרף אליהם ואמר בתכנית של בן וינון ב-103FM, כי "ראש הממשלה החליט ככל הנראה להפר ביד בוטה את ההסכם הקואליציוני"