שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, הדגישה הבוקר (שלישי), בראיון לבן כספית ורוני בר און ב-103FM, את החשיבות שבמינוי שופטים שמרנים לבית המשפט העליון. לטענתה, כל הרכב שופטים אחר היה מורה על הריסת בית המחבל, אולם "איך שראיתי אותו, ידעתי מה יהיה פסק הדין". בנושא המשבר הקואליציוני אמרה שקד, כי היא מעריכה שאו נתניהו או גנץ צפויים להתפשר והיא צופה שלא יהיו בחירות בקרוב. יחד עם זאת אמרה על ימינה כיום: "אנחנו אלטרנטיבה ימנית, ערכית ועובדים קשה מהאופוזיציה".

בן: בואי תתחילי עם בג"ץ.
"ההרכב הזה באופן ספציפי, ברגע שהוקם היה ברור שהוא לא יאשר את הריסת הבית, כי בבית המשפט העליון השופט מני מזוז מנהל ממש מלחמה פנימית בתוך בית המשפט תוך התעלמות, מני מזוז מתעלם גם מהחוק וגם מהפסיקה של בג"ץ, ולמעשה מצפצף על שניהם ועושה מה שבא לו בתחום הריסת הבתים".

רוני: הקטע שמדבר בפסק הדין המנחה של בג"ץ שאומר אם אי אפשר להוכיח שלמשפחה יש זיקה לטרור, פה מדובר של אישה וילדים של הרוצח המתועב הזה והצבא הודה שאין אפשרות לקשור אותם.
"השופטים קרא ומזוז הם המתנגדים הכי גדולים בבתי המשפט להריסת הבתים, בבתי המשפט היום יש רוב מוצק וברור שמאשר את הריסות הבתים, קודם צריך להגיד את זה. במקרה, המדינה נפלה פה על הרכב שבתחום הזה מאוד בעיתי. כי במקרה הזה מהבית, בעצם, נעשתה העבירה. הרצח הוא היה בבית, הוא מהבית זרק את הלבנה, אז על אחת כמה וכמה היה זיקה בין הבית לרצח. לכן, אם היו כאן שופטים אחרים וודאי הם היו מאשרים. השופטת וילנר הייתה חד משמעית שצריך להרוס את הבית ולכן הכי חשוב זה מינוי השופטים".

רוני: צריך להבהיר למאזינים שמי שקובע את ההרכב זה מחשב; בן: לבית אין זכויות פרט ואין זכות קיום וחופש ביטוי אז הענשנו את הבית? ברוב המקרים כשיש מחבלים, האמא שלו אחרי שצה"ל או שב"כ הורגים אותו אומרת שהוא היה שאהיד. במקרה הזה הוכח שהמשפחה לא ידעה כלום. זה לא מטען חבלה, זה לא נשק, זה קרה בלהט הפשיטה הצבאית, זרק אבן. טוב שהרגו אותו, אבל אולי זה מקרה גבולי כאן
"זה כלי הרתעתי, צריך להבין. הריסת הבתים זה כלי שנועד להרתעה, לא לענישה אלא להתרעה והמטרה בהריסת הבתים זה שהמחבל הבא יחשוב פעמיים לפני שהוא עושה את מעשה הרצח, כי הוא מבין שהמשפחה שלו תסבול. זה הסיפור, צה"ל יכול לא רק להרוס את הבית אלא גם לחלט את הבית והקרקע, וגם בכלי הזה צריך להשתמש".

רוני: ולתת למחבל אחר?
"צריך להבין שההרכב הזה יוצא דופן בעניין הזה, ואיך שראיתי אותו, ידענו מה יהיה פסק הדין. זה מוכיח את הטענה שלי שהכי חשוב זה להמשיך במינוי שופטים שמרניים".

בן: ולשמור על איזון, אני מקווה שהמדינה הבנתי מבקשת דיון נוסף ואני מקווה שהיא תקבל. ישראל יודעת לספוג בית אחד מתוך מאה שלא ייהרס, זה מה שנותן לבג"ץ את שמו הטוב בעולם, וגם לנו כמדינה שיש בה חוק, דמוקרטית, מגנה גם כשקשה על זכויות של אחרים. הולכים לבחירות, אתם שמחים?
"אנחנו לא שמחים ועוד לא הולכים לבחירות. ההערכה שלי שגנץ או נתניהו יתקפלו, אחד משניהם בסופו של דבר יתקפל ואני מעריכה שהתקציב יעבור. המדינה צריכה תקציב".

רוני: כי הם פוחדים מימינה לפי הסקרים?
"כי אני חושבת שלשניהם אין אינטרס מובהק ללכת לבחירות, המדינה וודאי לא צריכה בחירות. אנחנו נמצאים במשבר בריאותי, כלכלי ופוליטי מהקשים שידעה מדינת ישראל, יכול להיות שהם צריכים פסיכולוג או גננת אבל שיגיעו ביניהם להסכמה. או שגנץ יתקפל או שנתניהו יתקפל".

בן: את יודעת מי אשם בזה, עבדת איתו. האדם חתם על הסכם קואליציוני בתוך המשבר, הוא הביא תקציב דו שנתי, הוא לוקח את המדינה לבחירות.
"אני באופוזיציה, נתניהו לקח החלטה, פירק את גוש הימין, זרק את ימינה לאופוזיציה. המטרה שלי היום זה לעשות טוב למדינת ישראל מהאופוזיציה. לכן, אני אומרת שזה לא משנה חד שנתי או דו שנתי, יש יתרונות לחד שנתי ויש יתרונות לדו שנתי, השיקולים שלהם הם רק פוליטיים. אז שיטילו מטבע או שאחד מהם יתקפל ויעבירו תקציב".

רוני: ואולי כחול לבן וגנץ ילכו הביתה וימינה בראשות שקד ובנט שכל כך דואגת למדינה ושאסור ללכת לבחירות, נכנסת פנימה.
"זה לא רלוונטי, אני אומרת לך שאחד מהם יתקפל המשבר הזה יסתיים. 61 אין, היינו בסרט הזה לפני כמה חודשים. צריך להעביר תקציב, זה הכי חשוב עכשיו, צריך להעביר תקציב".

בן: אתם לא אלטרנטיבה?
"זה לא רלוונטי, אין 61 וצריך להעביר תקציב".

בן: להטיל מטבע? למה לא להגיד את האמת? חתמת על התחייבות, גם על רוטציה, גם על תקציב דו שנתי, כל הכלכלנים אומרים שצריך דו שנתי, האשם במצב הוא נתניהו זו האמת.
"אני לא הולכת להיות כלי במשא ומתן בין נתניהו וגנץ או לקחת צד בוויכוח הזה, כי זה חוסר אחריות משווע. אם לא יעבור תקציב עכשיו, אלפי אנשים יפלטו מיד למעגל האבטלה, אנשים  שמקבלים משכורת מעמותות, פרויקטים מדהימים במשרד החינוך לילדים בפריפריה, ילדים בסיכון - לא יהיו להם שיעורי העשרה, גם אלפי מובטלים - שיתעשתו על עצמם ויקבלו החלטה. אני לא מתכוונת להיכנס ולהיות שם גננת".

רוני: בהנחה ומחר מאשרים תקציב, אני אומר לך שאין מצב בעולם גם אם הם היום מעבירים את זה שהתקציב עובר בכנסת לפני אמצע נובמבר, אז כול הסיפור הוא ל-45 יום במקרה ויהיו ניסים, למה שימינה לא יכנסו לממשלה?; בן: אתה מנסה לגרום להם להקים ממשלת מיעוט?
"בשביל מה? אין מספיק שרים? ממשלה גדולה, מנופחת, מסורבלת, שאי אפשר להזיז בה שום דבר".

בן :שאלה אחרונה, נניח ויהיו בחירות. אחריהן, למרות שהצהרתם לאחרונה שאין בלוק ימין ואנחנו לא בכיס של אף אחד, אם היינו לבד היית מודה שאתם תחזרו הביתה כמו תמיד ותתמכו בו.
"קודם כל אני מסבירה לכם שאין בחירות, אחד משניהם יתקפל. אם יהיו בחירות אנחנו וודאי מפלגה עצמאית, אני מבטיחה שאם יהיו בחירות אני אחזור לכאן ואגיד בדיוק מה נעשה. בלוק הימין פורק על ידי בנימין נתניהו, הוא החליט לזרוק את ימינה לאופוזיציה ולהקים ממשלה עם השמאל, האירוע הזה נגמר בהחלטתו. אנחנו היום אלטרנטיבה רצינית, ערכית, אנחנו עובדים קשה כרגע מהאופוזיציה, אם אתה שואל אותי - אני לא חושבת שיהיו בחירות".