יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד התייחס הבוקר (שישי) בשיחה עם ניסים משעל ב-103FM להסכם שנחתם אמש עם איחוד האמירויות, ואמר: "אני חושב שזה צעד חשוב, וצעד טוב, כן ירבו". הוא הוסיף כי "ההסכם הוריד את הסיפוח מסדר היום, וסיפוח חד צדדי הוא רעיון מסוכן, ודיברתי נגדו כל הזמן". לדבריו, הרווחנו משני הצדדים. "בעיני זה היה נכון פעמיים, לא פעם אחת, אז אני מרוצה", הדגיש.

נתניהו מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות

זה יכול לחזק אותו אלקטורלית, מצטייר כמתון, עלול לגנוב לך קולות.
"אני חושב שאם אני מסתכל על המגמות של החודש האחרון הוא יורד, אנחנו עולים, פחות מדאיג אותי. אבל אין התבלטות מהבחינה הפוליטית למה שטוב למדינת ישראל, מה שקרה אתמול טוב למדינת ישראל".

השלכה על המערכת הפוליטית?
"המערכת הפוליטית, הבחירות האלה לא יהיו על עניינים מדיניים או משפטיים, מערכת הבחירות תהיה רק על דבר אחד וזה על הכלכלה והכישלון המוחלט בטיפול במשבר הקורונה. אין נושא אחר, ולא יהיה נושא אחר, וכל הניסיונות לא יעזרו. ברגע שאנחנו פי 3 אבטלה מהאיחוד האירופי, ברגע שיש פה התרסקות גמורה של עצמאים, נסגרו יותר מ-30 אלף עסקים קטנים מתחילת משבר הקורונה - זה הנושא ולא יהיו נושאים אחרים".

לדברי לפיד ב-103FM, בנושא הזה, לנתניהו אין מה להגיד, כי קורה לו משהו שלא קרה לו בעבר. "יש משהו השוואתי, בד"כ ישראל היא מקרה מאוד ייחודי כי אנחנו מדינה מורכבת", הסביר יו"ר האופוזיציה, "פה, הקורונה אותה קורונה בכול העולם, המשבר הכלכלי הוא אותו משבר כלכלי בכול העולם, אז אתה יכול לבדוק את הביצועים של הממשלה המשונה הזו למול ממשלות אחרות וכשאתה רואה שבת ה-40 עם תינוקת בבית מניו זילנד עושה עבודה יותר טובה מנתניהו, ומקרון ומרקל ומי שאתה רוצה".

הבנתי את זה.
"אז הוא נופל".

מנקודת ראותך, ההסכם הדרמטי מקדם אותנו עוד צעד לבחירות או דווקא לדחייה?
"קשה לדעת, מי שמכיר ועובד מול נתניהו, ואני עובד מולו הרבה שנים, ככה הוא מתנהג כשיש בחירות. כשיש בחירות הוא תמיד הולך להתעמת עם היריב שלו, אשתו בד"כ נותנת ראיון נדיר, והוא עושה צעד מדיני. אם אני מסתכל על זה, יש טקסט בוק איך נתניהו מתנהל כשהוא מחליט ללכת לבחירות, אז אם אתה שואל אותי? זה נראה כאילו הוא החליט ללכת לבחירות".



העימות ביניכם מלמד שהוא רואה בך היריב העיקרי שלו. 
"אני, אפשר להגיד עליי כל מיני דברים רעים, ואת רובם נתניהו ניסה להגיד, טירון פוליטי אי אפשר להגיד. יותר מדי זמן ופעמים נתניהו ואני שיתפנו פעולה, באיחוד האירופי, למשל עבדנו משני הצדדים אני כאופוזיציה והוא כממשלה בניסיון למנוע את ההסכם הגרעין עם איראן. אני יותר מדי שנים במגרש המדיני בשביל שמישהו יקרא לי טירון פוליטי, זה שהוא יקרא לי בשמות? הוא יקרא לי בשמות, כי זו דרכו של האיש בבחירות, אבל זה לא מפחיד".

זה מה שמחכה לנו?  מערכת כזו תוקפנית? כוחנית? אישית? פוגענית?
"אני לא חושב שהייתי אישי, הוא ירד נמוך, וזה אומר משהו רק עליו. אבל תהיה מערכת בחירות, הוא לא רגיל שעונים לו הרבה שנים לא התייצב מולו מישהו וענה לו, אם הוא רוצה פייט הוא יקבל פייט".

הוא אמר בתגובה להצעת החוק שלך, שהוא נבחר כחוק וזה רצון העם ואתם רוצים לפגוע ברצון העם.
"הוא אמר שהוא נבחר כחוק ואני אמרתי 'החוק לא מוצלח ולכן אני מציע לתקן אותו'. חוק שמאפשר לאדם עם שלושה כתבי אישום פלילים חמוריים להרכיב ממשלה או לכהן כראש הממשלה הוא חוק עקום. המחוקק לא העלה בדעתו שיש מצב שלמישהו עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים, דברים שעשה או חשוד שעשה בהיותו רה"מ, המחוקק לא העלה בדעתו שמישהו כזה יישאר בתפקידו".

אבל עדיין הוא רה"מ, הוא טוען שאתם רוצים להפיל אותו.
"הוא צודק, אני רוצה להפיל אותו, זה מה שעושה אופוזיציה. הם כל פעם עולים לבמה ואומרים 'אתם מנסים להפיל את רה"מ', ואני אומר 'כן, אני מנסה להפיל את רה"מ, אני ראש האופוזיציה מה אתם חושבים שאני עושה פה? ברור שכן. הוא ראש ממשלה רע, שהפסיק לתפקד, נכשל בקורונה, הכלכלה מתפוררת לנו מול העיניים בגלל חוסר התפקוד שלו. אז אני רוצה להפיל אותו, התשובה היא כן".

בנימין נתניהו תוקף את יאיר לפיד במליאת הכנסת. צילום: ערוץ כנסת

לפי סקר שמתפרסם היום במעריב אתם מקבלים 20 מנדטים, אבל מה תעשה איתם? אתה רחוק מלהשיג 61.
"נכון, צריך להמשיך לעבוד קשה, המגמה נכונה כי אנחנו עולים כל הזמן והוא יורד כל הזמן, ואני מקווה לעבור אותו".

איך תקים קואליציה בלי החרדים והימין? אנחנו מכירים את יחסי הכוחות.
"אני יודע לדבר עם הערבים, עם החרדים, עם הליכוד, עם כחול לבן, עם כולם. יש משהו שלימדה אותי השנה האחרונה זה שאפשר לנצח את נתניהו. אנחנו ניצחנו אותו בשלוש מערכות בחירות ואילולא גנץ ואשכנזי קרסו ברגע האמת - היינו מקימים ממשלה בראשותנו. צריך לעשות את שני הדברים. האחד, להביא הכי הרבה מנדטים שאפשר ובזה אני עובד עכשיו, והדבר השני - לגלות את הקשיחות הדרושה במהלך הקמת הממשלה ואת זה אנחנו יודעים לעשות. יכולנו לעשות את זה גם בסיבוב הזה".

אני לא רואה איך אתה מצליח להביא חרדים וימין.
"אתה ישבת ברדיו ואמרת לפני כמה חודשים 'לגוש של כחול לבן', אז והיום זה יש עתיד, 'יש 62 מנדטים ולנתניהו יש רק 58', אני רוצה להגיע בדיוק לנקודה בה היינו - ואני אדע להקים ממשלה".

סקר "מעריב": 78% מהציבור לא מרוצים מתפקוד הממשלה

הזכרת את גנץ ואשכנזי, בחלוקת הקרדיט - הם מנעו סיפוח.
"לפי התיאורים של אתמול מי שמנע את הסיפוח זה דונלד טראמפ שהסביר שזה ויתור חכם, אם הם פעלו בנושא אני שמח ומברך אותם. הסיפוח כל כך רע, לא אכפת לי לתת קרדיט לכל מי שרוצה קרדיט על זה שמנע אותו. במצב הסדרי, אין שאלה לגבי זה שישראל חייבת להיות לה ריבונות גם על מעלה אדומים, אריאל וגוש עציון. זה לא הדיון, לעולם לא נוותר על זה, שום ממשלה בראשותי לא תוותר על המקומות האלה אבל באופן חד צדדי זה רעיון רע, חשוב להבין את החלק הזה".

לסיום?
"יש דבר טוב, בשנה האחרונה למדתי דבר אחד חיובי - אפשר לנצח את נתניהו, ניצחנו אותו. הפלטפורמה של יש עתיד, הפעילים של יש עתיד, הרעיונות של יש עתיד".

תהיה מוכן לקלוט את גנץ ואשכנזי מחדש?
"אני בשביל להוציא את נתניהו מבלפור אשתף פעולה עם כל מי שצריך, מי שיוביל את זה - זה יש עתיד ואני. לא נהיה יותר תחת אף אחד לעולם, זה נגמר".