בתום דיונים ארוכים ומורטי עצבים נראה כי עננת הבחירות חלפה לעת עתה הודות לפשרה שהציע חבר הכנסת צבי האוזר בסוגיית התקציב. ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ נאם אתמול לאחר שהושגה ההסכמה, ותקף את רה"מ בנימין נתניהו על כוונתו 'למנות בובות מטעמו לתפקידים רגישים'. ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב הבוקר (שלישי) ב-103FM על דחיית הבחירות ועל הפגנות המחאה נגד ראש הממשלה וטען: "נתניהו מפחד מההפגנות כי המפגינים צודקים".

ההפגנות בירושלים. צילום: דוברות המשטרה

יוכפז: יו"ר יש עתיד בוקר טוב. זלזלת בבני גנץ אבל אתמול הוא עשה בית ספר לנתניהו.
"אני לא זוכר שזלזלתי בבני גנץ. הבעיה שלי עם הממשלה הזו היא לא בני גנץ או נתניהו, אלא זה שאתמול הם החליטו עוד פעם לדחות את התקציב ושנת הלימודים לא תפתח כסדרה ויש לנו 21% אבטלה ואלה מתעסקים במריבות שלהם, בכבוד האישי שלהם, במנויים פוליטיים, ובממשלה של 36 מנותקים ו-16 סגני מנותקים".

יוכפז: אין התערבות במינויים, אין תקציב חד שנתי, גרם לנתניהו למצמץ.
"אין תקציב חד שנתי כי אין תקציב בכלל. אין תקציב למדינת ישראל".

דוידוב: יש תוספת של 11 מיליארד שקלים.
"מדובר בחינוך של הילדים שלנו, בטיפול באבטלה, בכל מה שבאמת חשוב לאנשים אמיתיים שחיים בחיים אמיתיים. אתמול הסתובבתי בכנסת, אין גבול לניתוק של הממשלה הזו והבניין הזה מהחיים האמיתיים של אנשים אמיתיים שמסתכלים ולא מאמינים למראה עיניהם. זה מה שחשוב, המריבות שלכם? זה מה שמעניין אתכם בזמן הזה? זה מרגיז אותי כי זה כל כך עלוב, באמת. אתם אל רואים מה קורה לאזרחי ישראל, מה קורה במדינה? מה קורה עם הקורונה? בכל העולם ממשלות אמרו, או.קיי קורונה? הולכים לעבוד, זה מה שחשוב. לטפל בבעיות של אזרחי ישראל, לטפל במחלה. לטפל בכלכלה. רק אצלנו מקימים ממשלה של 36 שרים ומתעסקים כל היום במריבות אידיוטיות".

דוידוב: בחירות יותר טוב?
"אמרתי כל הזמן שעדיף לדחות בחירות, כי אני לא חושב שזה הדבר הנכון".

דוידוב: דחו.
"זה ההישג היחיד שלהם שהם דוחים כל הזמן. הם דחו את הבחירות, דחו את התקציב, דחו את ההסכם ביניהם, הרי על מה הדיון אתמול? היה בינינו הסכם, הפרנו אותו, אז אנחנו עכשיו כותבים הסכם חדש".

יוכפז: הוויכוח היה סביב מינויי בכירים – יועמ"ש, פרקליט ומפכ"ל. כחול לבן הצליחו למנוע.
"אנחנו שנתיים בלי מפכ"ל. מה שהוחלט זה שלא ימנו מפכ"ל, ולא פרקליט, ולא יועמ"ש. אנחנו כבר שנתיים בלי מפכ"ל, אני לא יודע אם שמתם לב אבל בחוץ יש קצת בעיות למשטרה, וכל מה שהם עושים זה לומר 'אנחנו הקמנו עוד ועדה שתדון למה הוועדה הקודמת לא עשתה דבר'".

יוכפז: גנץ הצליח לבלום את ההשתלטות של הליכוד או רה"מ על המינויים.
"הם יושבים בממשלה, הממשלה מחליטה פעם אחר פעם לא לעשות כלום, לא לטפל באזרחי ישראל, לא למנות מפכ"ל למשטרה, לא לעשות שום דבר לגבי האבטלה. שר החינוך השבוע סירב לבוא לוועדת החינוך - זה טירוף מערכות מוחלט. מה שאתם אומרים זה שאנחנו שמחים לגלות זה שהם החליטו לא לעשות דבר. אני רוצה שהם יעשו מה שעשו בניו זילנד, או בפינלנד, או מרקל או מקרון, שראו שיש משבר לאומי והלכו לעבוד. כי לאנשים האלה יש ילדים, הילדים תקועים בבית. אנשים מובטלים, מבנה החל"ת של ממשלת ישראל הוא פשוט אסון שגורם פה לאבטלה פי שלוש מהאיחוד האירופי, שנתניהו יפסיק לשקר בנתונים, זה טירוף! התרגלתם לטירוף אז אתם מדברים בטון מלומד על כך שהם הגיעו להסכם. הם לא הגיעו להסכם – הם החליטו לא לעשות כלום".

הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דוידוב: בניו זילנד עשו עכשיו סגר בתגובה לשלושה מקרים.
"ופתחו כשצריך, ובלמו את הקורונה, והכלכלה שם עובדת, ולאנשים יש פרנסה. מה שקרה עכשיו זה שממשלת ישראל אמרה 'אנחנו צריכים לבחור בין הג'וב שלנו לפרנסה שלכם, אנחנו בוחרים בג'וב שלנו'. זה מה שקרה אתמול,  פוליטיקאים שעסוקים בעצמם ויתעסקו בעצמם".

דוידוב: היית מטיל סגר עכשיו?
"לא הייתי עושה סגר עכשיו כי הכלכלה הישראלית חשובה, הייתי עושה במקומות שצריך לעשות סגרים. לא הייתי מאפשר להביא לכאן אלפי אנשים מחו"ל, ממקומות מוכי קרונה. הייתי מייצר לפני חודשים ארוכים מערך אחר לגמרי של חקירות אפידמיולוגיות. בסוף? אני לא אפרט, יש את תוכנית שמונה הנקודות שפרסמתי שמסבירה מה עושים עם הקורונה ועם הכלכלה".

דוידוב: היית מאשר את הטיסות בחגים לאומן?
"לא הייתי נותן לאנשים לנסוע עכשיו לאומן כי זאת תהיה חגיגית הדבקה, זה לא הגבלות על דת, זה לשמור על הבריאות של אנשים. אין אדם במדינה שחושב שזה רעיון טוב שאלפי חרדים ייסעו לאומן לרקוד צפופים בלי מסכות".

יוכפז: למה לאומן לא, אבל הפגנות באלפים מול מעון רה"מ כן?
"מפני שהפגנה היא זכות יסוד, בינתיים אין שום הידבקויות בהפגנות".

יוכפז: מי אמר שבאומן יהיו הדבקות?
"אפילו הרב עובדיה יוסף אמר בזמנו שלא חייבים לנסוע בחגים, אני לא אומר לדתיים איך להיות דתיים. שיהיו דתיים איך שהם רוצים, יש מחלה שקוראים לה קורונה וצריך להישמע לכללים. גם בהפגנות ותמיד אנחנו מסבירים לאנשים".

יוכפז: מה ההבדל בין התקהלות מול קבר של צדיק או מול מעון רה"מ בבלפור?
"מפני שלנסוע במיוחד למקום ממדינה אדומה למדינה אדומה במטוסים צפופים, לעמוד שם ולרקוד... אני מבין את ההשמצות נגד ההפגנות, שמעתי את הפתיח של הסרט שנתניהו הפיץ".

יוכפז: ראית אותו?
"לא, רק שמעתי, אבל אני מכיר את ההסתה שלו נגד המפגינים. הוא הולך עם זה מהיום הראשון כי הוא מפחד מהם. הוא מפחד מהם בצדק, מפני שאלה ישראלים נהדרים שאומרים דבר נכון, הם מזכירים לנו שאסור לנו להשתעמם מהעובדה שיש לנו רה"מ עם שלושה כתבי אישום, שנכשל כישלון טוטלי בטיפול במשבר לאומי נורא. נכשל בבריאות ונכשל בכלכלה".

יוכפז: אתה חש שיש ירידה בהפגנות?
"מסיתים כל הזמן נגד ההפגנות, המשטרה מפנה מפגינים באופן אלים, אני לא נגד המשטרה. יש שני נציגים מהמשטרה במפלגה שלי, אני לא רואה שיש לנו משטרה אחרת. אנחנו אמרנו שצריך להגן על המשטרה כי היא זו שהלכה באומץ רב לחקור את רה"מ ושרים אחרים, אבל כשיש מקרי אלימות צריך להתייצב מולם ולהגיד – לא נסבול".

יוכפז: הסבר לאלימות שמפגינה המשטרה?
"השר הממונה מפעיל עליהם לחץ בלתי פוסק בשמו של רה"מ, זה לא שמישהו מסתיר את זה".

יוכפז: אתה חושב שאותו תת ניצב גואטה פעל באלימות כפי שתועד בתמונות ובסרטונים כתוצאה מהלחץ שמופעל עליו או על מפקדיו על ידי השר הממונה אוחנה?
"בטח, אני לא חושב, זה עובדות - זו לא מחשבה. השר הממונה עליהם מפעיל לחץ לנסות להוריד את ההפגנות כי רה"מ מפעיל עליו לחץ, כי ההפגנות מלחיצות אותו. אני רוצה שמי ששומע אותנו שיידע - זה לא מסוכן לבוא לבלפור, זה בטח לא מסוכן לבוא לגשרים, יש פה ניסיון הפחדה מתמשך. תבואו, אתם אומרים משהו אמיתי, אותנטי, על הישראליות, על איך מדינת ישראל מסתכלת על השלטון שלה - בבוז ובזעם ולא מבינה מה הוא רוצה מחייה".

יוכפז: רק להבין, אתה אומר שהמכות של סגן ניצב גואטה במפגין בירושלים בסוף השבוע הם פועל יוצא של הלחץ שמפעיל הלחץ לבט"פ עליו?
"המקרה נחקר וטוב שהוא נחקר, אז אני לא רוצה להוריד את זה לנקודתיות כזו. אין לנו משטרה אחרת, אני לא מתכוון להשתתף בהתקפות על כלל המשטרה, וודאי שכל אלימות משטרתית צריכה להיחקר. המפגינים האלה הם אנשים נהדרים שבאים להגיד אמירה אזרחית חשובה, הם לא צריכים לסבול משום אלימות, לא משלטים שכתוב עליהם שמאלנים בוגדים ולא ממשטרה אלימה, זהו".

דוידוב: ניצב דורון ידיד המועמד למפכ"ל, אולי הוא נותן הוראה?
"אני לא אתקוף מישהו אישית אבל זה לא סוד או המצאה, או לא מוכח או לא הוקלט, או לא שודר, שאמיר אוחנה לוחץ על המשטרה לדכא את ההפגנות".

דוידוב: אתה משתתף בהפגנות. האם אתה רואה הבדל בין פעילות המשטרה במקומות אחרים?
"לא הייתי בבלפור, אני בגשרים, לא הייתי בבלפור".

יוכפז: הם הכניסו תמונה שלך בסרטון, יש תמונה של איימן עודה ויאיר לפיד.
"כי נתניהו החליט שהוא יפגע או ייצר נרטיב כהרגלו. לנתניהו יש תמיד אותו קמפיין, לא משנה מי היריב, הוא מיד מצמיד אותו לערבים ומיד אומר – הם אוהבים ערבים. אל תפחיד אותי עם השטות הזו, הנושא שלנו הוא לא ערבים-יהודים, הוא לא שמאל וימין. בבית של הבת שלי יש שמונה ילדים אוטיסטים בבידוד ומי שיושב איתם כבר 10 ימים בבידוד זה בחור בשם חוסיין, בחור ערבי נהדר שמטפל בהם. כשעשו לי בדיקת קורונה בא בחור בשם עלי, לקח ממני בדיקה. הם אזרחים ישראליים וגם ההסתה של רה"מ נגד 20% מאזרחיו היא דבר מחפיר כמו כל ההתנהלות שלהם. תראו על מה אתם מדברים איתי, על הסרטון שלו, ההפגנות, פוליטיקה, יושבים 99.999 אחוז מאזרחי ישראל חוץ מ-120 ח"כ ו-120 עיתונאים ואומרים על מה אתם מדברים? סליחה, מישהו מוכן להסביר איך יורידו את האבטלה, מה עושים עם העסקים הקטנים? אתמול במסגרת ההסתייגות לחוק התקציב המבוטל שנדחה שוב, שמנו שוב את דמי האבטלה לעצמאים ושוב הקואליציה הפילה דמי אבטלה לעצמאים. כי אם זה חשוב - זה לא מעניין".

יוכפז: אתה מדבר על אותו בחור ערבי ישראלי, מה לגבי האנשים שמייצגים אותו? הם יכולים לשבת בממשלה שאתה תנהיג?
"הם לא רוצים, הם הודיעו אלף פעם שלא ישבו בממשלה ציונית ואני ציוני. אבל אני לא רואה בעיה שהם יתמכו מבחוץ או יהיו שותפים במהלך פוליטי. מי שהמציא את זה היה נתניהו, הוא פיזר כנסת איתם, הוא עובד איתם כל הזמן, כולל בתקופות האחרונות. הם אזרחים ישראלים, הם נציגים פוליטיים, אני לא מסכים איתם, וודאי. בזמנו הלכתי לוועדת הבחירות המרכזית לפסול את בל"ד כי היא באמת מייצגת אלמנטים אנטי ישראליים ואנטישמיים".

דוידוב: אם היו מפרידים את בל"ד מהאחרים, היית הולך איתם?
"אם היו מפרידים את בל"ד מהשלושה האחרים וודאי שאין סיבה לא לשתף איתם פעולה מבחינה פוליטית. כל ממשלות ישראל, כולל הימין, עשו את זה".