הסכם השלום עם איחוד האמירויות: היועץ הבכיר לנשיא ארצות הברית ג’ארד קושנר והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב רוברט אובריאן, נפגשו היום (ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו הרשמי בירושלים. בתום הפגישה, הם נשאו הצהרה מיוחדת לתקשורת.

בראשית דבריו הודה נתניהו לחברי המשלחת, בראשם קושנר. "היה לי הכבוד לארח את כולם בירושלים. מחר תהיו על הטיסה הישראלית המסחרית הראשונה לאיחוד האמירויות לרגל הסכם הנורמליזציה", אמר, "זהו צעד גדול למדינה היהודית - מסחר, תיירות, השקעות ועוד". הוא ציין כי ישראל והאמירויות הן שתיים מהכלכלות החזקות באזור. "לא רחוק היום בוא נשאל איך יכולנו לבחור בדרך אחרת. זה פותח את הדלת לנורמליזציה עם מדינות נוספות", הסביר.

ההצהרות שנשאו בנימין נתניהו, רוברט אובראיין וג'ארד קושנר. צילום: Ziv Sokolov / U.S. Embassy Jerusalem

"הדבר פותח פתח לא רק עם הפלסטינים - אלא עם מדינות ערביות נוספות", הסביר רה"מ, "מדינת ישראל נמצאת בסכנה, בזמן שמדינות רבות במזהת לא מוכנות להכיר בה, הפלסטינים רצו לתבוע את הבריטים על הצהרת בלפור". לדבריו, אם יהיה צורך להמתין לפלסטינים - ישראל תיאלץ להמתין לנצח. "התמיכה מארה"ב לקידום השלום היא עצומה", הוסיף, "ישראלים ופלסטינים יכולים לחיות ביחד".

"אני מביע את רצוני למשא ומתן לשלום על בסיס תוכניתו של טראמפ", הדגיש נתניהו, "בסופו של דבר הפלסטינים יבינו שעליהם לשתף פעולה ולא להטיל וטו על כל צעד". עוד הוסיף ראש הממשלה: "לפני שלוש שנים הייתה הטיסה הראשונה להודו מעל סעודיה. לפני שנתיים ביקרתי בעומאן. היו עוד מהלכים חשאיים רבים שאני קידמתי. אני מאמין שמאמץ השלום הוא חזק והוא של אלה המוכנים להתמודד נגד האלימות". 

נתניהו הוסיף כי "הסכם השלום ההיסטורי עם איחוד האמירויות לא היה קורה בלי התמיכה העצומה מידידינו בארצות הברית". הוא פנה ליועץ הבכיר של טראמפ, ואמר "ג'ארד, לעתים היית סקפטי, אבל אני שמח שבסוף טעית". ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו יודעים שהמציאות משתנה בזמן שאנו מדברים, יש כמובן התפתחויות חיוביות בגזרות נוספות".

"אנו עומדים מול המשטר החשוך בטהרן, הם פוגעים בתהליך השלום ואסור לנו לתת לזה לקרות", הדגיש רה"מ, "אני מודה לארה"ב שחיסלה את הארכי-טרוריסט קאסם סולימאני". לדבריו, בהתנגדות למכונת המלחמה של איראן, מציגה ארה"ב מנהיגות עולמית אמיתית. "אני תומך בעמדה האמריקאית בנושא וקורא לכל המדינות לעמוד מאחורי ארהב במאבק נגד איראן", אמר, "אני רוצה להודות לכולכם ובמיוחד לנשיא טראמפ".

קאסם סולימאני  (צילום: AFP)
קאסם סולימאני (צילום: AFP)

הדובר הבא היה היועץ אובראיין: "אנחנו עומדים יחד נגד הטרור והאגרסיביות במטרה להעניק לאנשינו עתיד טוב יותר, והנשיא טראמפ שולח לך את איחוליו ותמיכתו". לדבריו, מדובר בהסכם השלום החשוב ביותר באזור מזה 25 שנים. "כולם עבדו עליו קשה מאוד, תחת הנהגתו של הנשיא טראמפ", הדגיש, "עדיין יש מדינות חשובות עמן אנו משתפים פעולה בתחומים אזרחיים רבים באופן חשאי - אנו עומדים לבסס משהו עצום במזרח התיכון". 

בהמשך דבריו הוסיף כי "בטחון ישראל ממשיך להיות חשוב לכולם - ירושלים היא בירת ישראל וטראמפ קיים את הבטחתו עם העברת השגרירות והכרה ברמת הגולן. הנשיא טראמפ הניח את התכנית המעמיקה והמפורטת ביותר בסכסוך הישראלי פלסטיני". לדבריו, מכיוון שטראמפ מסרב להמשיך בתכנית הגרעין עם איראן, אנו רואים את תוצאות המקסימום לחץ ואיראן עומדת בפני משבר כלכלי ואזרחי חסר תקדים בשל כך. "ארצות הברית הכירה במשמרות המהפכה כארגון טרור, ארצות הברית חיסלה פיזית את דאעש, העתיד האמריקאי והישראלי מעולם לא היה בהיר כל כך. ישראל ואיחוד האמירויות צועדות בדרך בטוחה ליציבות וביטחון באזור".

"אני רוצה להודות למוחמד בן זאיד על עידן חדש במזה"ת", הוסיף אובראיין, "מחר נמריא מנתב"ג וננחת באבו דאבי. הטיסה המסחרית הראשונה בין שתי המדינות". הוא ציין כי בתו למדה בירושלים - "ישראל היא מקום מאוד מיוחד, אני ממתין להמשך הביקור שלי ולחגוג את הסכם השלום ההיסטורי. תודה לך ראש הממשלה.

חיילי משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
חיילי משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

קושנר היה הדובר האחרון, ובראשית דבריו אמר: "היום אנו חוגגים הסכם היסטורי של שלום, חייבים לחגוג את זה כי זה לא קורה כל יום ולא קורה בקלות. הזכרת את החששות שלי אבל בעבודה משותפת זה מתאפשר". לדבריו, אחת הסיבות שבגללן זה אפשרי היא העובדה שטראמפ הפך לנשיא לפני 3.5 שנים. הוא ציין כי "לאיראן יש בעלי ברית רבית - חיזבאללה, גא"פ, חמאס, עיראק ותימן, והם ממומנים על ידם בכסף רב.
הם גם צועדים בדרך לנשק גרעיני".

"כשטראמפ נכנס לתפקיד הכל השתנה, השגריר דיויד פרידמן עשה הרבה עבור ההיסטוריה בין ישראל וארה"ב, והנשיא מיד עמד לצד ישראל באו"ם נגד האנטישמיות", הדגיש קושנר. "הנשיא טראמפ מחליש את הטרור באזור והופך את ישראל לשותפה אמיתית, הוא לוחץ על הסנקציות האמריקאיות נגד איראן באו"ם ופעל רבות נגד איומים שונים, כמו אבו באכר אל בגדאדי (שחוסל ע"י ארה"ב)". הוא ציין עוד כי "הנשיא טראמפ הכיר ברמת הגולן והיה זה צעד נוסף לבניית הביטחון של ישראל. בתחילת השנה פרסמנו את תכנית טראמפ לשלום במזה"ת - שהראתה כי ארצות הברית מבינה את צרכי הביטחון הישראלים ואת החזון לפיו ישראל מוכנה לעשות שלום".

לדבריו, כאשר שהפלסטינים יהיו מוכנים לעשות שלום - הם יידעו שהם יוכלו לעשות זאת. כשטראמפ הכריז את על התכנית, הוא לקח בחשבון שאולי יהיו מדינות נוספות. "ב-13 באוגוסט הוכרז הסכם השלום ההיסטורי בין טראמפ נתניהו ובן זאיד שיחזק את הקשר בין שתי המדינות החשובות במזרח התיכון", הדגיש והוסיף, "טראמפ כותב תסריט עבור מזרח תיכון חדש. הוא פועל על מנת להשמיד את אויבינו המשותפים ובונה יסודות חז'קים לתהליך אפילו גדול יותר". 

קושנר ציין כי "ב-3.5 שנים האחרונות תיארו רבים את המצב במזה"ת כחסר תקווה, אבל אנחנו הופכים אותו למלא תקווה. ישראל ואיחוד האמירויות מקיימות כעת קשרי תקשורת בין המנהיגים ואני מקווה שזה יפתח פתח להרבה שיתופי פעולה בעתיד". בהמשך התייחס קושנר לטיסה ההיסטורית שאמורה להמריא מחר, מישראל לדובאי: "הטיסה הזאת תביא את ישראל לאיחוד האמירויות. הבטחתי לחמי שאעשה הכל למען השלום במזה"ת ואני אומר זאת כנכד לשני ניצולי שואה - זה חשוב לי יותר משאוכל להביע".

הוא סיכם: "מעולם לא הייתי כה מלא תקווה לגבי השלום. אני רוצה להודות לנתניהו על כל המאמצים שהוא השקיע בכל השנים האחרונות. מנהיגותך הייתה הכרחית להצלחת התכנית. אני רוצה להודות למוחמד בן זאיד - אנו עומדים פה גם בגלל האומץ והמנהיגות שלו. הנשיא טראמפ מאוד גאה בשיתוף הפעולה הזה והוא מעוניין להפוך את ישראל לבטוחה יותר".

בהמשך, קושנר ויתר חברי המשלחת צפויים להיוועד גם עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, בפגישה שתהיה סגורה לתקשורת. הגורמים האמריקאים צפויים לקיים פגישות מדיניות גם עם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, ועם שר החוץ גבי אשכנזי. בין הנוכחים בפגישה - קושנר, אובריאן, השליח למשא ומתן בינלאומי, אבי ברקוביץ' והשליח המיוחד בנושא איראן, בריאן הוק.