נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מתח הערב (רביעי) ביקורת על התנהלות הפרקליטות בפרשת אום אל חיראן, בדברים שנשא במהלך טקס הענקת "אות הנשיא להתנדבות".

תיעוד מהאוויר: אירוע הדריסה באום אל חיראן שבנגב

"דרוש לב רחב מספיק בשביל להאמין בכוחו של האדם לבקש סליחה, לתקן את דרכיו ולעשות שינוי. אבל לא רק יחידים צריכים להכיר בטעויותיהם. גם על ארגונים ממשלתיים ומדינות מוטלת האחריות לביקורת עצמית ולהתנצלות על טעויות", אמר ריבלין.

"חוסנה של מערכת, כל מערכת, נבחן ביכולת שלה לאפשר חקירה כשזו נדרשת, להודות בטעויות, לתת דין וחשבון, ולתקן את דרכיה להבא. גם אחרי שעובר זמן, ניתן לומר טעינו, שגינו, נבדוק, נחקור", הוסיף.

כזכור, אתמול לאחר הצהרתו על הסגר הלילי התנצל נתניהו בפני משפחתו של אלקיעאן, שנורה למוות באום אל חיראן על ידי שוטרים בינואר 2017 ותקף את המשטרה והפרקליטות. לטענתו, "יש כאן חקירות פוליטיות, שהיו מזוהמות מהרגע הראשון. תפירת תיקים כשהמטרה היא להפיל ראש ממשלה מכהן. אתמול ראינו שמטייחים חקירות, קוברים חקירות, מכסת"חים אחד את השני והכול למען מטרה פוליטית".

רה"מ גם הפנה אצבע מאשימה בסיפור למפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, כאשר אמר כי "שאלתי שלוש פעמים וקיבלתי תשובה של המפכ"ל לפיה התברר שזו דריסה, אירוע טרור. אני קודם כל רוצה להביע התנצלות בשמי בפני משפחת אל-קיעאן על כך שאבי המשפחה נהרג. אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ולפגוע בי".

בתגובה לדברים אלה של נתניהו אמר רעאד אבו אלקיעאן, אחיינו של יעקוב: "משלושה אנשים לא נקבל התנצלות: אלשיך, ניצן וארדן. אנחנו מכינים עם עורכי הדין בקשה למדינה שתמנע מהם לכהן בתפקידים בכירים, כי הם לא ראויים לכך". השניים עוד הדגישו כי עבורם זה לא עניין פוליטי, לאחר אמירות מצד חברי כנסת, וביניהם יאיר לפיד שטען כי זאת הדרך של נתניהו להתמודד עם הכישלון שלו בטיפול בנגיף הקורונה.

"אני לא נכנס לפוליטיקיה בשבילי ראש ממשלה מתנצל זה דבר מאוד חשוב ואחנו רוצים להמשיך את זה הלאה. שום דבר לא יחזיר את יעקוב, קשה לנו מאוד ואנחנו דורשים שיוויון", אמר אחיו. 

תפילה לזכרו של יעקוב אל-קיעאן באום אל-חיראן (צילום: רויטרס)
תפילה לזכרו של יעקוב אל-קיעאן באום אל-חיראן (צילום: רויטרס)

ראש אגף בשב"כ לשעבר: "אנחנו מדינה בהפרעה, כשראיתי את הכותרת בעיתון, נהיה לי שחור בעיניים"

"מדינה בהפרעה": מנחם לנדאו, ראש אגף בשב"כ לשעבר, עלה היום (רביעי) לשידור בתכניתם של אריה אלדד ובן כספית ב-103FM, והתייחס לטענות כי ראש השירות, נדב ארגמן, אסר על האחראי מטעם השב"כ לחקירת האירוע באום אל-חיראן להעיד בפני מח"ש, אך בשירות הכחישו את הטענות. לנדאו הביע את דעתו ביחס לפרסומים ואמר כי הופתע מהם: "אנחנו מדינה בהפרעה, כשראיתי את הכותרת בעיתון, נהיה לי שחור בעיניים". 

הודעה חריפה מאוד של השב"כ הבוקר על פרסום בידיעות אחרונות המכונה פרסום כוזב. שב"כ דוחה מכל וכל את הטענה השקרית לפיה ראש השב"כ אסר על הגורם המוביל בחקירת האירוע באום אל-חיראן להופיע בפני מח"ש, השב"כ שיתף פעולה באופן מלא וכולי. אני לא זוכר כזו הודעה של השב"כ בשנים האחרונות. איך זה עובד? ראש השירות יכול להגיד למישהו אתה לא הולך למח"ש?
"אני לא יכול להגיד. מזמינים אותך לעדות אתה הולך, אבל אין סיבה שהוא יעכב ולא יתן. אנחנו מדינה בהפרעה, כמו שאמר סגלוביץ', ואני אומר מדינה בהטרלה. אני קם בבוקר, רואה את הכותרת של ישראל היום, נהיה לי שחור בעניניים. תגמרו עם המשטרה, הפרקליטות, התביעה, היועץ המשפטי, עכשיו נפרק את השב"כ. מדינה לא נורמלית.

אני זוכר לפחות חמישה מקרים שבהם ראש המנהל האזרחי הורה לאחד מפקודיו לא להופיע בפני אחת מוועדות הכנסת כי הוא חלק על דעתו. אני זוכר אלוף פיקוד שלא נתנו לו להופיע בפני ועדת חוץ וביטחון. זה קורה כל הזמן. 
"באותה תקופה הרי אז הייתה מרוחה על הנתונים עמדת השב"כ, זו לא איזו המצאה".


  
אבל אם אני זוכר נכון היא הייתה מרוחה כחילוקי דעות.
"לא בשב"כ".

עמדת השב"כ הייתה אין ראיות שזה פיגוע.
"אני אגיד לך יותר מזה, אם זה היה פיגוע השב"כ היה ממשיך לחקור, הוא לא היה נסוג מהחקירה, אבל במדינה הזאת הכל אפשרי, הרסת אחד תהרוס את השני. ובכלל עומד ראש ממשלה, מה זה קשור לתיקים שלו, את זה בכלל לא הבנתי".

ראש הממשלה אמר שהוא הרים שלוש פעמים טלפונים למפכ"ל ושאל אותו. לראש השב"כ יש פגישת עבודה שבועית עם נתניהו לפחות פעם בשבוע. תרשה לי להניח, אני מוכן להסתכן, שיכול להיות שהוא שאל אותו וקיבל תשובה. ברור שהוא ידע, רק עכשיו הוא התנצל. הוא בעצם טוען שרוני אלשיך אמר שאלקיען מחבל כדי להפליל אותו.
"זה נשמע מוטרף לגמרי, משהו פה במדינה הזאת זקוק ללא יודע מה".

היית ראש אגף בשירות, אתה יהודי מבוגר, אני מרשה לעצמי להוסיף שמהציונות הדתית, אתה מודאג לגבי מה שקורה פה?
"ודאי שאני מודאג. כל הקווים נחצו, כל כללי המשחק הופרו, אתה כבר לא יודע מי נגד מי, זה מוביל רק למקום אחד וחבל שכך". 

איך יהודי שבא מהשב"כ כמו אלשיך דבק בעמדה שמדובר בפיגוע בניגוד לכל עמדות התחקירים המקצועיים?
"הוא מאמין בזה, זכותו אבל אפשר להגיד לו אתה טועה".