ח"כ עפר שלח, שקרא אתמול לעצור את ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עד לסוף הסגר, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM והסביר את עמדתו: "אנחנו נמצאים בנקודה בה כל מנהיג צריך להגיד למגזר שלו דברים קשים, ואני קרוב לרבים ממנהיגי המחאה ומאוד מעריך אותם, וחושב שלא רק שצריך להגביל התקהלויות, זה מזיק לעצם מטרתה של המחאה. כל זה לא מוריד שום דבר מהדרך הכושלת שאין לתאר בה הממשלה הזו מנהלת את המשבר". 

יאיר לפיד מתייחס להודעת עפר שלח, קרדיט: התכנית של בסאם ג'אבר בערוץ הערבי האלא טיוי, אתר פאנט

הפתעת כשקראת לעצור את ההפגנות.
"לא יודע. אני נקטתי באותה עמדה כבר לפני שבועיים, כשהדגלים השחורים, אחת מקבוצות המחאה הגדולות, הודיעו שהם משעים את ההפגנות בבלפור ולא את ההפגנות על הגשרים ואת השיירות שבשניהן אני תומך וחושב שהן צריכות להימשך גם עכשיו. בירכתי אותם אז על ההחלטה הזו, ובמובן מסוים אותי לא הפתעתי. אני חושב שאת הדברים החשובים צריך להגיד בזמן הנכון ועכשיו זה הזמן הנכון". 

אגב, אני מסתובב בכל מיני קבוצות ווטצאפ וכבר יכול לדווח לך שהחלו טענות קונספירציה לפיהן אתה מועמד להיות זה שיעמוד בראש מפלגת הדגלים השחורים. שזה יהיה, בוא נגיד את האמת, דאעש הישראלי. 
"תראה, אתה מעלה פה רעיון מעניין. הקבוצות האלה מלאות בתיאוריות קונספירציה שונות, אבל זה לא אומר כלום, ולא מפחית מזה שהמטרה המשותפת של כולם היא לגרום לכך שראש ממשלה שהוא גם מושחת וגם כושל ילך הביתה, אבל אני לא אחראי על כל הודעה כזו. אגב, זה הגיע גם אליי". 

יושבים שם אנשים טובים שמשוכנעים לגמרי בטוהר כוונותיהם ובהקרבה העצמית העצומה שהם עושים, וגם זה נכון. אי אפשר להסביר להם ולשכנע אותם שהמטרה שלהם נפגעת כשבעת הזו להיראות היחידים שיכולים להמשיך להסתובב ברחובות, ולהפוך לשק החבטות של נתניהו שתכף ומיד גם את כל הקורונה הוא יאשים עליהם. אני לא מצליח להסביר להם את זה, אתה הצלחת?
"אני חושב שרובם מבינים את זה, אבל תראה, יש פה עוד דבר: הנפגעים האמיתיים של, אני לא רוצה אפילו להגיד הסגר הזה, אלא הצעדים המבולבלים והלא קוהרנטים שהחלו, הם בעיקר בעלי העסקים. אגב, בעיני חלק מהם שלא בצדק. אני למשל חנויות קמעוניות במרחב הפתוח הייתי משאיר פתוחות, ומסתכלים האנשים האלה ורואים את הויכוח המגזרי הזה, על זה שהממשלה מקדישה דיון שלם סביב ה'אם לא תסגרו בתי כנסת לא נסגור הפגנות ולהפך', והם אומרים 'איפה אנחנו'. מחאה שהתפקיד שלה זה לעורר ולא שאחד יגיד לשני כמה שאתה צודק צריכה להיות ערה לזה שכרגע היא משמשת בדיוק למטרה הזו, והיא צריכה לא לעשות את זה וזה פוגע בה. לכן, הפנייה שלי היא לא רק בגלל האחריות הציבורית שלי למנוע התקהלויות, שהן דבר לא בריא בזמן הזה, אלא גם לעצם מטרתה של המחאה הדבר הזה באמת מזיק". 

כן. זה נראה שמארגני המחאה עושים כל טעות אפשרית בדרך ובגלל זה לא מצליחים לסחוף קהל. 
"הארוחות בפרישמן או מול משרד ראש הממשלה ובית ראש הממשלה פוגעות, ואני כבר אמרתי את זה, במטרה הגדולה של השאר. והשאר צודקים לחלוטין".

ינון: עזוב, אני לא נכנס לזה אם הם טובים או לא כי אני לא חושב שזה הדיון. זה כמו שתגיד לי אם אנשים טובים או לא בבתי כנסת. אני רק אומר שהם עושים המון טעויות כולל מה שראינו שם באמת.
בן: הכוונה שהאנשים שעושים את הטעויות הם מעט, אבל עושים נזק לכולם. 
"אני אגיד לך עוד דבר ינון, הפוליטיקאים החרדים, ואני מבין את העוצמה הרגשית של תפילה בבתי הכנסת ביום כיפור עבור הרבה אנשים, אבל הפוליטיקאים החרדים, מתחילתו של המשבר הזה בניסיון להשיג הנחות למגזר שלהם, פגעו במגזר שלהם. זה התחיל מסיפורי פורים, אתם זוכרים את זה? אז אני חושב שתפקיד של מנהיגים הוא להגיד לציבור את הדברים הנכונים, גם אם חלק מהציבור שלהם לא אוהב את זה". 

ינון: את יאיר לפיד אנחנו לא שומעים בעניין הזה. זה לא מוזר שהוא שותק? 
"כל אחד בוחר במה להתבטא ובמה לא. אני בדברים האלה, דווקא משום שאני קרוב לרבים ממנהיגי המחאה ומאוד מעריך אותם, אני חושב שזה התפקיד שלי בזמן הזה. אגב, זה לא מוריד שום דבר מהדרך הכושלת עד שאין לתאר בה הממשלה הזו מנהלת את המשבר". 

בן: תשמע, אתה קרוב גם לפוליטיקאים החרדים, וזה לא סוד. אריה דרעי אמר אתמול שאם לא יסגרו את ההפגנות לא יסגרו בתי הכנסת. אז אחרי מה שאמרנו, שאנחנו תומכים בעצירת ההפגנות בבלפור בתקופת הסגר, זו אמירה ראויה של דרעי? 
"לא. במקום להנהיג את הציבור שלו האמירה הזו לוקחת אותנו למצב בו כל אחד מסתכל על הצלחת של המגזר השני. אנחנו ב־6,700 נדבקים מאתמול ואנחנו נעבור את ה־800 החולים הקשים ולדעתי גם את ה־1,000. אנחנו נמצאים בנקודה בה כל מנהיג צריך להסתכל ולהגיד למגזר שלו, או לציבור הכללי את הדברים הקשים האלה". 

ינון: אני נאלץ להסכים איתך בעניין הזה.
"אריה דרעי יודע לעשות את הדברים האלה, אבל אני חושב שגם הוא נתפס כרגע לשיח הקורבני הזה של להסתכל אחד בצלחת של השני שהוא זה שהביא אותנו למקום הזה".

בן: היית יו"ר ועדת הקורונה, ועכשיו תשכח רגע מפוליטיקה: מה השגיאה העיקרית שמדינת ישראל או ראש הממשלה או ינון מגל עשו שהביאה אותנו לכמות כזו של נדבקים הבוקר?
"מהרגע הראשון לא התייחסו למשבר הזה כאל משבר רוחב יוצא דופן. לא הקימו מינהלת, מהרגע הראשון היה צריך לנהל את זה מטכ"ל לא פרויקטור. היה צריך לנהל את זה מטה שלם ובו נציגים של משרדי ממשלה, מגזרים, דסק הסברה, זה אולי המחדל הכי נורא כי בחצי שנה לא זזו הקווים האדומים של מערכת הבריאות סנטימטר למעלה. כל זה לא היה קורה אם הייתה קמה מינהלת וזהו דבר שועדת הקורונה בראשותי אמרה כבר באפריל". 

ינון: כן, אבל עפר אמרו פרויקטור והביאו פרויקטור, אמרו תעבירו לצה"ל את החקירות האפידמיולוגיות, ועכשיו המערך של צה"ל קרס. לא קרס, אבל יש לו בעיה לתפקד. 
"זה בדיוק העניין. כי אם מהרגע הראשון היו מבינים, וגם לגבי הוויכוח הזה של צה"ל לא צה"ל אני מסכים איתך אגב, מעורבותה של מערכת הביטחון עד עכשיו היא לא הצלחה גדולה. למה? כי כל העסק הזה לא מתוכנן ולא מנוהל. מהרגע הראשון אמרתי לעצמי שאולי אני אצליח להעביר ריאיון מבלי להגיד מה אני חושב ישירות על ראש הממשלה אבל הנה, לא הצליח. מהרגע הראשון הדבר הזה מנוהל מהכיס האחורי של ראש הממשלה. ללא מטה, ללא מנהלת, ללא העברת סמכויות. ראש הממשלה הזו מנהל כושל וכאוטי. בהתחלה הוא דיבר כמו נפוליאון, והיום הוא מיילל על זה שהוא לא מצליח לעצור את ההפגנות. אז אתה שואל אותי מה הכשל העיקרי? זה זה, ואני רק התחלתי".