המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (רביעי) סקר ממנו עולה כי רוב הציבור (63%) סבור כי יש לקיים סגר מוחלט, כולל איסור הפגנות, בעוד שרק מיעוט (29%) סבורים כי "הפגנות הן זכות יסוד במשטר דמוקרטי ויש לאפשר קיומן גם במהלך הסגר". מפילוח לפי הצבעה בבחירות האחרונות, עולה כי רק במפלגה אחת ישנו רוב התומך בקיום הפגנות במהלך הסגר (העבודה-גשר-מרצ, 60%).

הפגנות המחאה בירושלים, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

רק שליש מהציבור הישראלי (32.5%) סבורים שההגבלות שהטילה הממשלה מוצדקות. מדובר בירידה משמעותית לעומת חודש אפריל - אז סברו כך 62% מהישראלים. במדגם הנוכחי, 30% מעריכים שהן מחמירות מדי, ו-29% חושבים שהן מקלות מדי. זאת, בעוד שבאפריל - מעל 60% סברו כי הגבלות הממשלה מתאימות.

עוד נרשמה ירידה בשיעור הנותנים אמון בנתניהו על תפקודו במשבר הקורונה. הנתונים ירדו מ-56% באפריל ל-27% בלבד. הירידה במידת האמון בראש הממשלה היא גם בציבור היהודי (מ-37.5% ל-29.5%) וגם בציבור הערבי (מ-21% ל-15%). הירידה החדה ביותר היא בקרב הציבור החרדי (מ-63% לפני חודש ל-40.5% במדידה הנוכחית), ובעיקר בקרב מצביעי יהדות התורה בבחירות האחרונות לכנסת (מ-69% לפני חודש ל-31% כיום). כמו כן, בקרב מצביעי ש"ס האמון בראש הממשלה לא השתנה (65.5%).

נתניהו בהצהרה לתקשורת על סגר ראש השנה

רוב הישראלים נותנים אמון בפרויקטור הקורונה - פרופ' רוני גמזו - אם כן נרשמה ירידה קלה במספרים, שעומדים כיום על 51%, לעומת 59.5% בחודש אוגוסט. בקרב היהודים נרשמו 54% אמון בגמזו, לעומת 34% בציבור הערבי. עיקר הירידה באמון היא בקרב החרדים (מ-58% לפני חודש ל-27% בלבד כיום).

נתון נוסף שעולה מהסקר הוא כי רוב הציבור יוותר על תפילה בבית הכנסת ביום כיפור השנה. מדובר ב-61% מהישראלים שהודו כי אינם מתכננים ללכת לבית הכנסת ביום כיפור, לעומת 39% בשנה שעברה.

קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד עולה מהנתונים כי נמשכת השחיקה באופטימיות של הציבור בישראל לגבי יכולת ההתאוששות מהמשבר של החברה הישראלית – רק 48% מהיהודים ו-28% מהערבים אופטימיים בהקשר זה. עם זאת, 57% מהישראלים סבורים כי אין לוותר על הזדמנות לחתימה על הסכמים מדיניים, גם בזמן משבר הקורונה, לעומת 32% שחושבים כי על רה"מ להתמקד בניהול המשבר.

הסקר נערך על- ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 15-17/9/2020, וכלל 603 איש ואשה, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.7%± ברמת ביטחון של 95%.