בצל הסגר בישראל: הסכמי שלום נוספים כבר בשבוע הבא. ל"מעריב" נודע כי שתי מדינות מוסלמיות נוספות – סודן ועומאן - נמצאות בימים האחרונים במגעים מתקדמים מול ישראל, בתיווך ובתמיכה אינטנסיביים של ארצות הברית, במטרה להגיע להצהרות על הסכמי השלום כבר בשבוע הבא.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קרפט, התבטאה שלשום בנושא השלום האזורי ואמרה כי מדינה ערבית נוספת תחתום בקרוב על הסכם הנורמליזציה עם ישראל. נזכיר כי יחסי ישראל עם סולטנות עומאן התחממו משמעותית במהלך השנים האחרונות. ב־2016 שלחה עומאן נציג דיפלומטי להלוויית הנשיא הישראלי שמעון פרס. שנתיים לאחר מכן, באוקטובר 2018, קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקור רשמי וחשאי בעומאן, שבמהלכו נפגש עם הסולטן בן סעיד. אחרי שדבר הביקור התפרסם בתקשורת הישראלית, חשף נתניהו כי במהלך ביקורו בעומאן קיבל מהסולטן הסכמה שלפיה חברת אל־על הישראלית תוכל לטוס מעל שטחה האווירי של ארצו.

בנימין נתניהו, שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאוי (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
בנימין נתניהו, שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאוי (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

הצעד הבא לקראת נרמול היחסים המלא בין ישראל לעומאן נעשה לאחרונה. אחרי שהושגו הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין, פרסמה עומאן הודעה רשמית על תמיכה בנורמליזציה עם ישראל ועל תקוותה כי התהליך יוביל להסכם גם עם הפלסטינים. כאמור, בימים האחרונים נרשמה פריצת דרך משמעותית במגעים בין ישראל לעומאן, וסוכם כי הצהרה על השגת הסכם הנורמליזציה תתרחש בקרוב ממש. מדובר בשבוע הבא, או במקרה של קשיים טכניים – בשבוע שלאחר מכן.

המדינה הנוספת שעומדת להכריז בימים הקרובים על נרמול היחסים עם ישראל היא סודן - המדינה השלישית בגודלה ביבשת אפריקה. על פי המקורות ששוחחו עם "מעריב", ההצהרה על הסכם השלום עם ישראל התעכבה. זאת לאחר שבכירים סודנים טענו כי הם מעדיפים להתקדם להסכם הנורמליזציה עם ישראל רק לאחר שהממשל הזמני שמכהן כעת במדינה יוחלף בממשלה ובפרלמנט קבועים. מנגד, הגבירו האמריקאים את לחצם על שלטונות חרטום כדי לקדם את ההסכם כבר עכשיו ולא להמתין עד כהונתו של ממשל סודני קבוע.

שר החוץ של סודאן - עלי קרטי (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
שר החוץ של סודאן - עלי קרטי (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)

כחלק מהעסקה המתגבשת, הובטח לסודן על ידי הממשל כי היא תוסר מהרשימה השחורה האמריקאית של מדינות תומכות טרור. לדברי המקורות בישראל, זאת העסקה שהנשיא דונלד טראמפ הציע לסודן בתמורה להסכם הנורמליזציה עם ישראל - וזו השיבה בחיוב.

כזכור, כבר נפגש ראש הממשלה נתניהו בעבר עם נשיא סודן, עבד אל־פתאח אל־בורהאן. הפגישה החשאית בין השניים התקיימה בפברואר 2020 באוגנדה. מקורות המקורבים למועצה הסודנית אמרו שלשום ל־i24NEWS, שבקרוב צפויה פגישה בין נתניהו לאל־בורהאן, אשר תיערך גם היא באוגנדה. לשכת ראש הממשלה סירבה להגיב על הידיעה.

זאת ועוד: הסכם השלום בין ישראל לבחריין, שעליו הוצהר עקרונית לפני שבוע וחצי בוושינגטון במהלך הטקס החגיגי בבית הלבן, מתקדם להשלמתו. ל"מעריב" נודע כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, ומנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, טסו ביום רביעי לביקור עבודה בן יממה לבחריין, במטרה לדון עם הבכירים המקומיים בפרטי ההסכם בין המדינות.

השגריר גלעד ארדן מברך על ההסכם עם בחריין