קולות נוקבים נשמעו היום (שני) מצד מנהיגי מפלגת כחול לבן כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו והתנהלותו. יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו "כי אני לא מוכן שהממשלה לא תתפקד ואני לא מוכן להיות בן ערובה במצב פוליטי של אף אחד" ואילו שר החוץ גבי אשכנזי נקט בטון חריף וממנו וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אם נתניהו לא יתעשת - חלאס! נגמר. אין טעם". 

בפתח דבריו התייחס גנץ להפרת תקנות הקורונה במגזר החרדי והדגיש: "הציבור החרדי ולימוד התורה והמוסדות חשובים לעם ישראל ואני לא מזלזל לשנייה בעניין הזה. אבל אי אפשר שיהיה חוק לאחד ולא יהיה חוק לאחר במדינה מתוקנת. לא יכולים לקבל אנרכיה". בהמשך, התייחס למתיחות בתוך הממשלה, והבטיח: "אני לא מוכן שהממשלה לא תתפקד ואני לא מוכן להיות בן ערובה פוליטי של אף אחד. סדר העדיפויות שלי הוא סדר העדיפויות של מדינת ישראל ולא של עצמי. גם בצד השני סדר העדיפויות צריך להיות לא זה של בנימין נתניהו אלא זה של מדינת ישראל". 

"נפגשתי היום עם נגיד בנק ישראל ונפגשתי עם עשרות מומחים וכולם מדברים על צורך בתקציב לשנת 2021. אין אחד שמדבר על תקציב לשבוע אחד של 2020. התקציב הוא מבחן הרצינות והוא לא יקבע ב 23 בדצמבר אלא בדרך אליו. אנחנו נהיה נכונים לשיתוף פעולה נוכח קיומה של ממשלה מתפקדת ותקציב שיוצא לדרך, אם לא נראה את זה קורה נבחר דרך אחרת ללכת בה, בין אם בפיזור הכנסת או בדרך אחרת שנמצא לנכון. ככה זה לא יוכל להמשיך". 

בנימין נתניהו ובני גנץ בפתח מושב החורף של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
בנימין נתניהו ובני גנץ בפתח מושב החורף של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

כאמור, שר החוץ, גבי אשכנזי, פרסם מוקדם יותר ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, בו התייחס למתיחות בין צמרת כחול-לבן לליכוד על רקע המחלוקת לגבי תקציב המדינה. "אם נתניהו לא יתעשת - חלאס! נגמר. אין טעם", כתב אשכנזי והוסיף: "יש לנתניהו עוד זמן לשנות ולעבוד איתנו כשותפים. הממשלה צריכה לעסוק בשיקום והצמחת המשק ובמתן פתרונות לכלל הציבור - למובטלים ולעסקים". עוד הוסיף שר החוץ לדרוש: "לא לעשות בשיקולים פוליטיים. זו שעת חירום, והציבור - נקעה נפשו. כך לא מתנהלת שותפות".

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר הבוקר בראיון בכאן ב' כי כחול לבן מתנה את הישארותה בממשלה ב"תפקוד הממשלה" שלדבריו מתבטא "במאבק בקורונה, דאגה לכלכלת ורווחת האזרחים ופועלת למינוי הבכירים". שר המשפטים הבהיר כי "אם  נראה בשבועות הקרובים שהממשלה לא מתקדמת בכל אחד משלושת הנושאים הללו, נשקול את כל האפשרויות שלנו, לרבות הליכה לבחירות או אלטרנטיבות אחרות ללא הליכה לבחירות".

בנוגע לפתיחת תלמודי התורה במרכזי היישובים החרדים אמר אבי ניסנקורן: "אני ממליץ להנהיג נגדם אכיפה כבדה - גם קנסות וגם שלילת תקציבים בכל מה שאפשרי מבחינת החוק". השר הבהיר כי המאבק בקורונה הוא אחיד ומשותף לכל מדינת ישראל וצריך לעשות הכל על מנת שזה יצליח: "אם פתחנו את מערכת החינוך בגילי 0-6, כולל בערים האדומות, זה אומר שאי אפשר לפתוח מוסדות בגילים אחרים - צריך שוויוניות. יש לנו מדינה אחת וכל אחד צריך לשמור את הכללים. כולנו מכבדים את לימוד התורה, אבל אנחנו כרגע נאבקים בנגיף והמאבק הוא אחד לכולם".

הפגנות נגד רה"מ בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

איש כחול לבן התייחס גם לעניין הפגיעה במפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והבהיר כי מדינת ישראל מחויבת לפעול בעניין בצורה קשה ומחמירה ביותר: "חס וחלילה שהמקרים הללו יהפכו לדברים שנצטער עליהם. אי אפשר להרשות שאדם שיוצא להפגין יקבל גז פלפל לעיניים כי הוא מימש את זכותו הדמוקרטית. צריך להוקיע את זה ולמנוע את זה". כאשר נשאל האם מעודד רה"מ את הפגיעה במפגינים בשתיקתו אמר: "אני לא רוצה לתת ציונים. מה שראינו במוצ"ש האחרון אסור שיקרה במוצ"ש הבא. צריך לעצור מיד כל אדם הנוהג כך".

שר המשפטים ניסנקורן דיבר על תחילת פעילותה של ועדת האיתור למינוי פרקליט המדינה: "טוב שנציב שירות המדינה נתן את אישורו לתחילת פעילות הוועדה - חבל שלא עשה זאת כבר לפני שבועיים. פעילות הוועדה יצאה לדרך אתמול והיא מוכנה לקבל מועמדויות עד לתאריך ה-8 בנובמבר. מדינת ישראל זקוקה לפרקליט מדינה חזק ועצמאי". בנוסף התייחס לתחילת תהליך מינוי המפכ"ל על ידי השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ואמר: "טוב שהתחיל גם התהליך למינוי המפכ"ל, אני מקווה שאוחנה יעשה תהליך איתור מלא ויבחר מועמד ראוי ועצמאי". 

בעניין תקציב המדינה הבהיר כי השבועות הקרובים קריטיים להבנת דרכה של הממשלה: "אם תקציב לא יעבור דרך הממשלה זה יראה שמה שמנחה את רה"מ אלו שיקולים לא ענייניים. לא יספק אותנו אם התקציב יגיע לממשלה אך לא יאושר בכנסת - מסוף אוגוסט יודעים שצריכים תקציב ל-2021 ואין לנו שום סיבה מדוע לא יושבים על התקציב כבר. אין שום סיבה שהתקציב לא יעבור לממשלה ואז מיד לכנסת. אם זה לא יקרה, לא נוכל להיות חלק מממשלה מתפקדת. במצב כזה האופציות הן בחירות או אלטרנטיבה אחרת בלי בחירות".

בהתייחסו להחלטת היועמ"ש אביחי מנדלבליט שלא לפתוח בחקירה נגד רה"מ נתניהו בנוגע לפרשות הצוללות והמניות אמר ניסנקורן כי הוא מכבד את כל החלטותיו של מנדלבליט בתחום הפלילי: "אני מכבד את זה וכולם צריכים לכבד את זה, כמו שנצטרך לכבד את דבריו בנושאים אחרים. יחד עם זאת, בנוגע למנהל תקין נראה שיש בעיות. זה מונח לפתחו של בני גנץ לפתוח בוועדת חקירה בנושא, אני מניח שהוא יקבל החלטה שמשרתת את משרד הביטחון ומדינות ישראל".