על פי דיווחים המתפרסמים היום (שישי) בכלי תקשורת ערביים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר את מכירתם של מטוסי F-22 למדינת ישראל. אתמול נחת לביקור קצר ומפתיע בישראל מארק אספר, שר ההגנה האמריקאי. אספר הודיע בתחילת השבוע שיעצור בישראל במהלך חזרתו לוושינגטון מביקור מתוכנן בהודו - הערב מתברר שבפגישתו אמש עם שר הביטחון גנץ, הודיע על ההחלטה למכור את מטוסי החמקן לישראל.

עוד דווח כי בנוסף למטוסים המתקדמים, תמכור ארה"ב לישראל אמצעים מתקדמים נוספים, לרבות פצצות מדויקות. בתחילת השבוע דווח על כוונה בממשל האמריקאי למכור לישראל פצצות "מפצחות בונקרים", הנחשבות לנשק מיוחד אשר ישראל הביעה בו עניין מזה תקופה ארוכה. 

שר הביטחון בני גנץ נפגש עם שר ההגנה האמריקאי מארק אספר (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)

על פי ההערכות, עיתוי ההודעה האמריקאית בדבר מכירת האמצעים המשופרים והמתקדמים לישראל אינו מקרי. ככל הנראה, מדובר ב"חבילת פיצוי" עבור ישראל, לאחר שהשבוע דווח כי איחוד האמירויות מבקשת לרכוש 50 מטוסי חמקן מסוג F-35 מארה"ב. עוד דווח כי בישראל הביעו מורת רוח מכמות החמקנים הגדולה שתעבור למדינה ערבית במזרח התיכון, חרף הסכמי אברהם.

עוד סוגיה שלבטח משפיעה על עיתוי ההודעה הן הבחירות הקרבות בארה"ב, בעוד ארבעה ימים. יתכן ומדובר במאמץ נוסף של טראמפ לזכות ב"קול היהודי" בארה"ב, שעל פי רוב נוטה להצביע ליריבו, ג'ו ביידן.