ועדת העבודה והרווחה, בראשות ח”כ חיים כץ (ליכוד), החלה היום (שני) בדיון להכנת “חוק ההמרה”, האוסר על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה, לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. הדיון הסתיים ללא הצבעה. כזכור, בחודש יולי האחרון אישרה המליאה את הצעת החוק בקריאה טרומית בתמיכת חברי הכנסת של כחול לבן, שהצביעו בניגוד לעמדת הממשלה. 

רפאל יונתן קלנר שעבר טיפול המרה בדיון על החוק

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה), והיא אושרה אז ברוב של 42 תומכים מול 36 מתנגדים - דבר שגרם לסערה ולחילוקי דעות חריפים בתוך הקואליציה. ההצעה אוסרת על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה שמטרתם לשנות אוריינטציה מינית ובעיקר להפוך בעלי נטייה מינית הומוסקסואלית לבעלי נטייה מינית הטרוסקסואלית. לפי ההצעה, פסיכולוג המבצע טיפולים כאלו יעבור עבירת משמעת לפי חוק הפסיכולוגים, יופעל עליו אמצעי משמעת מיוחד של התליית רישומו מפנקס הפסיכולוגים לתקופה של חמש שנים לפחות וכן תופעל עליו סנקציה פלילית של מאסר שנה או קנס.

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר בפתח הדיון: "זה חוק שמציל חיים. נערות ונערים התאבדו שלחו יד בנפשם בגלל ה"טיפולים" ההזויים האלו, התעללות נפשית ופיזית בצעירים האלו, בד"כ קטינים, שבעקבות לחץ סביבתי חברתי ומשפחתי עצום נשלחים ל"טיפולים" האלו ועוברים ייסורי גיהנום. מדובר כאן בעניין של פיקוח נפש והצלת חיים". 

"יש פה אנשים שיספרו עדות אישית. בשנה האחרונה נחשפתי לעוד ועוד סיפורים כאלו וסמרו שערותי. הטיפול כזה של פסיכולוגים יכול לדרדר מצב של צעירים וצעירות שגם כך מצבם קשה ביותר", הוסיף הורוביץ. "ההצעה באה לאסור טיפולי המרה על ידי פסיכולוגים. היא נתמכת על ידי איגוד הפסיכולוגים, איגוד הפסיכיאטריה וההסתדרות הרפואית. אנו רוצים להבטיח כמו בהרבה מדינות אחרות בן עברו חוקים כאלה, שצעירים וצעירות לא ייחשפו לסוג כזה של התעללות שבמקרה הטוב מותירה בהם צלקת קשה לכל חייהם".

ח''כ ניצן הורוביץ וח''כ עידן רול בוועדת החוקה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ח''כ ניצן הורוביץ וח''כ עידן רול בוועדת החוקה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ח"כ גינזבורג: "אי אפשר לשנות נטייה מינית של אדם"

"אי אפשר לשנות נטייה מינית של אדם", הדגיש יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג. "לא אכביר במילים ביחס לנזקים שהטיפולים האלה עושים וגורמים להתאבדויות ואובדן נפשות. אני רוצה לדבר על החוק לגופו ולהתייחס לטענות. החוק לא בא למנוע טיפול פסיכולוגי ממי שרוצה בו. החוק מדבר על זה ויש הבחנה ברורה או בלבול בין טיפול פסיכולוגי שבא לסייע ולעזור למצב שבו אדם נמצא מבחינה נפשית לבין מצב שבו מישהו בא בכוונת מכוון לשנות נטייה מינית. אין אפשרות לשנות נטייה מינית. אפשר להתמודד עם זה. לחיות עם זה. איך חיים עם זה. אי אפשר לשנות את זה. אם אדם רוצה ללכת לפסיכולוג זאת זכותו אבל הכוונה שפסיכולוג לא יוכל במטרת הטיפול לבוא ולשנות אדם. זה מהות החוק. זה בטח לא קשור לרבנים. מדובר על כך שאיש מקצוע שיודע שאין אפשרות לשנות אדם לא יעשה מאמץ לשנותו ותו לא".

ח"כ אופיר סופר (ימינה) הציג את עמדתו, המתנגדת לחוק: "אני רוצה לגעת בשתי נקודות. אכן מדובר בסוגיה רגישה עדינה ובדיני נפשות ועדיין אני סבור שכיוון שאנו מגיעים מעולמות ורקעים שונים חשוב שתקשיבו היטב למה שאני אומר. החוק כזה כשהוא נכנס לתוקף עם סנקציות פליליות עד כדי מאסר של מספר שנים יש בו בכדי לצמצם את המרחב הטיפולי בין המטפל למטופל. ואפילו ביכולת של מי שמבקש ונזקק לטיפול לדעת שקימת בפניו אלטרנטיבה לגשת לטיפול בידי איש מקצוע. יכול להיות שהדבר הזה שהסוגיה הזאת לא צריכה להיות נדונה במסגרת של חוק. אנו יכולים להישאר חלוקים לגבי סוגיות מסוימות אך לא לגבי הרגישות בהשלכות של החוק. אני מתנגד לחוק הזה".

ח"כ עידן רול ביקש להדגיש נקודה אחרת: "זה לא החוק שהקהילה הגאה מחכה לו. החוק הזה מתמקד בפסיכולוגים בעוד שרוב טיפולי ההמרה מתבצעים על ידי אנשי דת. רוב רובם של טיפולי ההמרה בישראל מבוצעים ע"י אנשי דת. לצערי גם אם החוק הזה יתקדם הוא יעזור למעט מאוד אנשים והדבר הזה צריך להיאמר. החוק הזה לא רלוונטי למרבית חברי הקהילה. הפוקוס היה צריך להיות ונמנע מכל מיני שיקולים - כמו בהצעת החוק שקידמו בעבר - החוק שארגוני הקהילה תומכים בו שאומר שגם אנשי דת לא יוכלו לבצע טיפולי המרה. גם בשטח אלו רוב הסיפורים שתשמעו". 

ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה): "אני חייב לומר. אין אפשרות להגדיר מה זה נורמלי. בסוף אולי שכחו פה שאנו גם במקרה מדינה יהודית. ואם הדת היהודי מגדירה מה זה נורמלי...יש ספר תנ"ך מתורגם בכל השפות גם על ידי הנוצרים והמסומלים ואפשר לקרוא שם בדיוק. כשבן אדם רוצה לחיות על פי הדת היהודית לא לאפשר לו את הדבר הזה הוא נוגד כל הגיון".

ח"כ יוראי להב הרצנו: "טיפולי המרה הם רצח. מטפלים במה שחולה על ידי אנשי רפואה. אני מתרעם כי נקודת המוצא שלכם שאנו פגומים. מקולקלים, שאנו זקוקים לטיפול. יש לי חדשות בשבילכם. אני לא מקולקל, אני לא פגום, אני לא חולה ואני לא דורש שום טיפול! אלוהים ברא אותנו שלמים בדיוק כפי שאנחנו ואנו זכאים למקומנו בחברה. אני יהודי לא פחות מפינדרוס ויש שיגידו יותר. אני גאה לשמש כמחוקק הומו במדינת ישראל מדינת הי הודים ואל תטיף לנו מוסר מהי מדינת היהודים. אנו דורשים שיוויון ודורשים שלא תרצחו אותנו!".

ח"כ יוראי להב הרצנו בדיון על חוק לאיסור טיפולי המרה: "תפסיקו לרצוח אותנו" (צילום: ערוץ הכנסת)

אדם בשם י' העיד בזום כי הצליח לעבור טיפול המרה: "אני עדות אישית לכך שכן אפשר לעבור תהליך. גרתי במרכז באזור ליברלי לחלוטין. אף אחד לא לחץ עלי. עברתי תהליך פסיכו דינמי אצל פסיכולוג ממצב שמעולם לא נמשכתי לאשה. היום אני נמשך לנשים. אני נשוי באושר ויש בי ילדים. הפסיכולוג עבד איתי בדרך ישרה של אהבה וחסד. הכרתי את המהות הפנימית שלי שאני כן נמשך לנשים. אנשים שרואים אותי מתייעצים אי תי. מה אומר להם. אין לכם מה לעשות? אני מכיר עשרות כמוני. אני לא יכול לשמוע על דיבורים שהם לא אמת. יש עשרות אנשים שעברו תהליך והצליחו בו. לא יתכן שתגידו לי עם מה לדבר עם הפסיכולוג שלי. באיזה זכות אתם יכולים לחוקק את זה בחוק. אני עד למי שעברתי תהליך".

אחריו, העידה שושנה רייזל, שעברה טיפול המרה בגיל 13 וחצי ואמרה כי עדותו של י' לא קשורה לדיון, שכן לא מדובר בטיפול המרה אלא פשוט בטיפול פסיכולוגי, ולא בכך הדיון עוסק. היא המשיכה ותיארה את החוויות הקשות שעברה באותו "טיפול", שאף הוביל אותה לניסיון התאבדות כעבור חודשים בודדים. "אני נולדתי בבית חרדי ובגיל 13.5 עברתי פעמיים טיפולי המרה. הפנו אותי לארגון שעדיין קיים, כיום בשם "חוסן". הפסיכולוג הרעיב אותי, הכאבתי לעצמי, אמר לי לשכב עם חברים שלי – ואני בת 13. כעבור מספר חודשים ניסיתי להתאבד. בטיפול נוסף שעברתי, כל אמצעי היה כשר. שלחו אותי לצפות בפורנו. המסר היה: עדיף למות מאשר לחיות ככה. אחרי זה הייתי שלוש שנים בטיפול פסיכולוגי שם גם עבדנו על זה, החוק לא שולל את האופציה הזאת".

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל: "טיפולי המרה אינם חלק מעולם הטיפול הפסיכולוגי"

ד"ר שי איתמר, פסיכולוג קליני. שמשתתף בוועדה מטעם פורום הארגונים למען פסיכולוגיה ציבורית, הציג נייר עמדה בנושא של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל: "טיפולי המרה אינם חלק מעולם הטיפול הפסיכולוגי. בקרב ציבור הפסיכולוגי והפסיכולוגיות בישראל קיימת הסכמה גורפת שנטייה מינית שאינה הטרוסקסואלית אינה נובעת מהפרעה נפשית ושאין שום יכולת לשנותה בטיפול. כמו כן, מחקר והתנסות קלינית מלמדים על פוטנציאל לנזק נפשי משמעותי למטופלים שעוברים טיפולי המרה. למרות שרוב העוסקים בתחום טיפולי ההמרה אינם פסיכולוגים, יש ערך גדול בהצעת חוק זו, שכן ונורמות מקצועיות שנקבעות עבור פסיכולוגים משמשות כסטנדרט עבור רבים אחרים, מעולמות מקצועיים שונים מגוונים".

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל - נייר עמדה טיפולי המרה by maariv on Scribd

אייל ינון, אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אייל ינון, אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בין התומכים בחוק בזמנו היו גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וח”כ מיכל שיר (הליכוד), כשרבים מחברי הסיעה נעדרו מההצבעה - מה שעורר את חמת הסיעות החרדיות. לאחר שנודעו תוצאות ההצבעה פרצו ח”כים חרדים בקריאות איום לעבר גנץ: “לא תהיה ראש ממשלה”.
גורם בכחול לבן אמר אתמול ל”מעריב” כי הסיעה מתכוונת לתמוך בהצעת החוק גם בקריאה ראשונה. מלשכתו של ח”כ כץ נמסר כי הוא “לומד את ההצעה”, ועדיין לא ברור האם ומתי תתקיים הצבעה על אישור החוק לקריאה ראשונה.

יו”ר מרצ הורוביץ קרא אתמול לכחול לבן ולחברי הקואליציה לתמוך בהצעה שהגיש. “חוק טיפול ההמרה נועד להציל חיים ולהעניש בחומרה פושעים שפוגעים בצורה איומה בקורבנותיהם”, הוסיף הורוביץ. “אין על כך שום מחלוקת. בוועדת העבודה והרווחה חייבים חברי הקואליציה לפעול לפי המצפון שלהם ולשים סוף לטיפולי ההמרה בישראל, כמו ביתר העולם המערבי”.