יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, התייחס הבוקר (שני) לבחירות בארצות הברית שייערכו מחר, ואמר כי "נתניהו החליט לאבד את הדמוקרטים". בראיון בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM הוסיף לפיד: "ראש ממשלת ישראל הפך את המדינה לסניף רפובליקני. טראמפ הוא ידיד ישראל אמיתי, אבל זה לא אומר שמותר להזניח את היחסים עם הדמוקרטיים".

"בסופו של דבר יש עלייה רציפה במפלגה הדמוקרטית, יש כל מיני גורמים רדיקליים אנטי-ישראליים, אנטישמיים לעיתים, זה לא כזה בשוליים ולאט לאט זה נכנס למרכז", אמר לפיד בפתח דבריו. "מדברים על כך שההנהגה העתידית של הדמוקרטים תהיה כזו. אובמה היה יותר פרו ישראלי ממה שנהוג לחשוב, אני חושב שהמדיניות של טראמפ כלפי ישראל והמזרח התיכון הייתה יותר נכונה, אבל לא במקרה כל ממשלות ישראל דאגו להיות גם רפובליקניות וגם דמוקרטיות. זה חשוב, תקציבים עוברים רק דרך הקונגרס וכך החלטות ביטחוניות". 

לא דיברנו על הסכם הגרעין.
"אבל מדינת ישראל לא קיימת לארבע שנים, אלא לאלף שנים. זה קוצר ראות, אי אפשר להגיד 'לא מעניין אותנו מה קורה עוד שבוע', אי אפשר להגיד את זה בניהול של מדיניות חוץ".

טעית, למשל בהסכם הגרעין.
"הייתי נגד הסכם הגרעין, עבדתי עם נתניהו מול הסנאט, חשבתי שהנאום שלו בקונגרס בזמנו 2015 הייתה טעות חמורה שגרמה לממשל להוציא אותנו מהשיחות על הסכם הגרעין, מה שהוביל לכך שלא הייתה לנו שום השפעה על ההסכם. אני נגד ההסכם וחושב שנכון היה לבטל את ההסכם ופעלתי כדי לבטל את ההסכם".

אין לנתניהו קשר עם ביידן?
"ביידן חי במפלגה שנורא כועסת על נתניהו, גם לו יש פוליטיקה פנימית כמו כולם, הוא יצטרך את הקונגרס והסנאט. אני יודע שיש להם יחסי ידידות ברמה האישית, אבל אני יודע מה ביידן אומר על נתניהו. נתניהו החליט החלטה קרה לאבד את הדמוקרטים לטובת יחסי הציבור של הזמן הקרוב".

מדובר בהכרה בירושלים, רמת הגולן, שורה של הסכמי שלום היסטוריים.
"מהרגע הראשון הוא הפר את העיקרון, אני בירכתי על ההישגים אבל אני רק אומר – ראש ממשלה ישראלי שלא רק מכור לצילומים שלו לא יכול להרשות לעצמו לאבד חצי מהעם האמריקני וזה מה שנתניהו עשה".

רוצה להשמיע לך הקלטה שלך מלפני כמה שבועות על הקורונה 'הממשלה נכשלה' בכך שנכנסה לסגר וציינת שכל אירופה ירוקה בזמן שאנחנו היינו אדומים.
"בסגר מלא בבריטניה ובצרפת ובכל המדינות יש בתי ספר, סתם כדוגמה. המושגים שלהם שונים מאוד מאיך שזה נראה אצלנו, ומעבר לזה צריך לזכור שהרעיון היה, וזה מה שקורה עכשיו באירופה ויקרה באמריקה ואני מקווה שלא - שהחורף הוא הזמן בו הווירוס משגשג במיוחד והיה צריך לנסות לשפר את המצב עד החורף. במקום זאת אנחנו המדינה היחידה שכשהיה חם הלכנו לסגר שני ולפיכך נלך לסגר שלישי".

הבעיה לדעתך היא במועד הסגר?
"הבעיה היא שהלכו לסגר מפני שלא טיפלו. זה שנכנסו לסגר זה כישלון מוחלט, הם נכנסים לסגר כי קר ויותר אנשים חולים וידענו שהקורונה כשקר גדלה. הלכנו לסגר כשחם ונלך לסגר שלישי".

מה דעתך על משרד האוצר בלי חשב כללי?
"בלי חשב, בלי ראש אגף תקציבים ובלי מנכ"ל. אין הנהגה למשרד האוצר, אין מי שמנהל מקצועית את משרד האוצר. יש כלכלנית ראשית שלא מקשיבים לה, היא מביאה נתונים ומתעלמים ממנה. זה מנוהל רק על ידי פוליטיקאים למען פוליטיקאים אחרים".

הצעת אי אמון?
"הצעת אי אמון היום, אנחנו הנחנו שני דברים - היום הצבעת אי אמון בממשלה, מפצירים באנשי כחול לבן להצביע איתנו, לאט-לאט. ביום רביעי מונחת על שולחן הכנסת הצעה לפיזור הכנסת והליכה לבחירות, אם אי אפשר להחליף בכנסת אז צריך ללכת לבחירות. אנשים שרפו סחורה רק מתוך ייאוש ותסכול".

נפגשת עם חולדאי? זה בנוגע לשת"פ פוליטי בהמשך?
"אני מעריך ומחבב את חולדאי, אני תושב תל אביב כל חיי ואמא שלי יקירת תל אביב".

מה דעתך על ההוצאות הפרטיות של נתניהו?
"שערורייה וחוסר בושה, בסגר הראשון האיש הלך לוועדת כספים וביקש הטבות מס במיליון שקל בסגר השני מתעסק בכך שיממנו לו את הוצאות הבית הפרטי שלו - תשלם את חשבון המים והחשמל כמו כל אזרח ישראלי. יום רביעי הקרוב על שולחן הכנסת תהיה הצעת חוק של יש עתיד בהובלת מיקי לוי שאומרת 'סליחה, אנחנו לא מוכנים לשלם לך, אלה הוצאות פרטיות'. לאזרחי ישראל אין מה לאכול והוא שוב מתעסק רק בהוצאות הפרטיות של הבית שלו? אין גבול לחוסר הבושה של האיש הזה. זה סתם חזירות".

ג'ו ביידן תוקף את טראמפ, קרדיט: רויטרס