דיון חירום בראשות המל"ל יכונס היום (חמישי) בשעות הקרובות, זאת, לאחר שקבינט הקורונה התפזר מוקדם יותר ללא קבלת החלטות בעניין הצעת המל"ל להטיל עוצר הלילי בתמורה לפתיחת ענף המסחר ופתיחת כיתות ה'-ו'. על רקע התנגדות כחול לבן לעוצר לילי, הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיצומו של הדיון כי לא יתקבלו החלטות בנושא היום, וכי קבינט הקורונה יתכנס פעם נוספת ביום ראשון לאחר קבלת נתונים מעודכנים וידון בכך. 

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

נתניהו אמר בתום הדיון: "דיווחתי היום בקבינט ששוחתי אמש בשנית עם המנכ"ל אלברט בורלה. הסרנו יחד עם היועצים המשפטיים של שני הצדדים את המכשול האחרון בפני חתימת חוזה עם חברת ''פייזר'' וישראל, לאספקת חיסונים לישראל. אנחנו נקבל את החיסונים הללו כמו המדינות המובילות בעולם. זה יתחיל בינואר, זה ילך ויגדל מחודש לחודש. ואנחנו פועלים, ואני פועל, להביא חיסונים גם ממקורות אחרים. כמה שיותר - יותר טוב". 

"צריך להבין שכיוון שזה ייקח זמן בכל העולם - אנחנו צריכים לשמור על הכללים. אני עומד על כך שהיציאה מהמגבלות תעשה בצורה מדורגת ואחראית. אני רוצה לפתוח את הכלכלה, את המסחר ואת כל שאר הדברים - לא פחות מאחרים, אבל אנחנו חייבים לעשות את זה באחריות, כי אחרת פשוט נחזור בחזרה למקום שהיינו". 

"אנחנו היום במקום טוב מאוד, הרבה מדינות היו רוצות להתחלף איתנו – גם בחיסונים וגם בשוטף. כי רמת התחלואה שלנו יותר נמוכה מאירופה ואנחנו צריכים לשמור על זה שם. לכן הפתיחה תעשה בצורה כזו – כאשר אנחנו פותחים משהו אנחנו גורעים משהו, כדי לצמצמם את סכנת התחלואה".

"ביקשתי היום שיציעו לי תכנית מסודרת של הרחבת הערים האדומות בצורה כזאת שזה יאפשר לנו לפתוח את יתר המדינה, ואנחנו בודקים גם אפשרויות אחרות. נעשה את זה בצורה אחראית כדי לשמור על החיים והבריאות, שלכם אזרחי ישראל, וגם לאפשר כלכלה וחינוך", אמר נתניהו. "אני רוצה להודות לרוני גמזו על השירות המסור שהוא נתן למדינת ישראל, בזמנים לא קלים, ואני רוצה גם לאחל למחליפו נחמן אש הצלחה בתפקיד, תפקיד קשה".

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

במהלך הדיונים בקבינט, באוצר דרשו בתוקף לפתוח את הקניונים עד השעה 21:00 לצד עוצר לילי, שבו תומך גם משרד הבריאות, כך הבהיר השר ישראל כ"ץ בפתח הדיון. טרם הדיון אמר כי "אין שום סיבה שלא לאפשר לקניונים לפעול בהתאם לכל כללי התו הסגול. כל ניסיון לקשור בין פתיחת המסחר לבין פתיחת מערכת החינוך לגילאים נוספים - שגוי". 

לעומת זאת, בכחול לבן, כאמור, מתנגדים לעוצר הלילי בטענה שהוא אינו אפקטיבי. ראש המל"ל, מאיר ‏בן שבת, אמר: "כולנו מבינים שכדי לאפשר פתיחה רחבה יותר, צריך למצוא כלים לקיזוז העלייה הנגזרת מהפתיחה".

ממונה הקורונה היוצא פרופ' רוני גמזו הזהיר במהלך הדיון: "אנחנו מצליחים להעביר יישובים אחורה מהבהוב. אנחנו רוצים בזהירות לומר שמקדם ההדבקה במגזר החרדי עולה. רוני נומה ממקד את המעקב שלו על המגזר. ה-R שם הוא סביב 0.8 וזה דורש המשך עבודה שלנו בעיקר בהיקף הבדיקות".

בתגובה ביקש שר החוץ גבי אשכנזי להבין מה ההסבר לעליית מקדם ההדבקה במגזר החרדי, וגמזו הסביר: "החברה החרדית מיישרת קו עם האוכלוסייה הכללית. אנחנו רואים תנועתיות הולכת וגדלה. אנחנו רואים שם דבר נוסף שמטריד אותנו, כי שיעור הבדיקות לא מספיק טוב. כששיעור הבדיקות לא מספיק טוב, ה-R ייגדל".

התדרוך האחרון של פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך: לשכת העיתונות הממשלתית)
התדרוך האחרון של פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך: לשכת העיתונות הממשלתית)

במהלך הדיון, אמר שר הפנים אריה דרעי לחברי הקבינט: "אני מציע לקצר את ימי הבידוד לשבעה ימים. אנשים לא משתפים פעולה בחקירות האמפידיולגיות, כדי לא להכניס חברים לבידוד. אני משוכנע כי אם נוריד את הבידוד לשבעה ימים, כולל בדיקה לפני ואחרי, זה יעזור לשיתוף פעולה של הציבור וייתן כלי חזק מאד לבלימת התחלואה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בהצעה זו ואמר: "אני מסכים לכל מילה שאמר השר דרעי בנושא דברי הפקידים נגד השרים. לא היתה ממשלה שנתנה כך לפקידים להתבטא באופן חופשי. אני גם מסכים עם הצעתו של השר דרעי לקצר את הבידוד לשבעה ימים".

בנימין נתניהו ואריה דרעי במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו ואריה דרעי במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ הביע את התנגדותו לעוצר לילי: "אם רוב הפעילות הלילית אסורה - אין שום משמעות לסגר, במיוחד כשאין מספיק כלים לאכוף זאת. אולם, אני תומך בהחלטה להרחיב באופן משמעותי את מספר הבדיקות בתיאום עם המפעלים והחברות הגדולות,  שממילא פועלים ומעוניינים להקטין את התחלואה. זאת  בכדי להמשיך ולקיים היקף ייצור". 

הוא הוסיף כי הוא תומך בהקשחת הקריטריונים בערים אדומות, שכן "זו הדרך הנכונה להשאיר את המשק פועל מחד, ולמנוע הגדלת תחלואה מנגד". השר הסביר עוד: "אני בעד הרחבת פתיחת מסחר קניונים וחנויות בשטחים פתוחים דוגמת ביג וביל"ו סנטר. כל המתחמים הללו נמצאים  בפריפריה, ויש צורך להחזיר עשרות אלפי עובדים בחזרה למעגל העבודה . לעומתם, עסקים שנשארים סגורים, אנו חייבים לפצות אותם ולהגדיל את הפיצויים לרבות פטור מארנונה לכל מי שניכנס לסגר".

עמיר פרץ (צילום: רויטרס, ניר אליאס)
עמיר פרץ (צילום: רויטרס, ניר אליאס)

שר הביטחון בני גנץ, המקיים ביקור ביטחוני בקפריסין ביחד עם שרי ההגנה של קפריסין ויוון, שוחח עם שרי כחול לבן החברים בקבינט הקורונה לפני ישיבת הקבינט. גנץ סיכם עם השרים על קידום מספר נושאים בישיבה. בין השאר דרש משריו לפעול להורדת סף הכניסה של יישובים אדומים לסגר– מערכת הביטחון ופיקוד העורף יכנסו ביישובים אלו לסיוע מוגבר; קידום מיידי של העלאת הקנסות כפי שסוכם בישיבות הקבינט הקודמות, פתיחה של אזורי המסחר הפתוחים ביישובים הירוקים וכן פתיחת כיתות ה'-ו' ביישובים הירוקים. גנץ והשרים החליטו כי בעת הזו, אין טעם בהטלת סגר לילי וכי יתנגדו לכך.

בנימין נתניהו, בני גנץ, גבי אשכנזי (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ, גבי אשכנזי (צילום: מארק ישראל סלם)

לקראת הדיון, אמר הבוקר שר הבריאות, יולי אדלשטיין, בראיון בגל"צ כי "אנחנו פותחים את מה שניתן ביישובים הירוקים. עומדים מול הלחץ הידוע של כל מיני סקטורים, שלבי אליהם. אנחנו לא יכולים עכשיו למצוא את עצמנו עוד פעם באותה סיטואציה של סגר שלישי - כך נקריב גם את הכלכלה וגם את החיים". לדבריו, "הקבינט בפרשת דרכים. אני מקווה שפתיחת ההחלטה בנוגע לפתיחת החנויות הייתה אירוע חד פעמי".

בהתייחס לאפשרות של הטלת עוצר לילי, אמר: "אנחנו דנים על זה, לא ברור מה תהיה התועלת של הצעד הזה. הוא לא פסול ביסודו, אבל יש דיון מקצועי כרגע בנוגע לתועלת הצפויה ממנו בהתחשב בעובדה שבינתיים חלק גדול מהברים ואירועי התרבות סגורים גם ככה. זה יכול לעזור מול חתונות, מסיבות פרטיזניות וכל מיני דברים כאלה. יש התלבטות מקצועית". 

"אנחנו דנים על זה, לא ברור מה תהיה התועלת שלו", הוסיף אדלשטיין. "הוא לא פסול ביסודו, אבל יש דיון מקצועי כרגע בנוגע לתועלת הצפויה ממנו בהתחשב בעובדה שבינתיים חלק גדול מהברים ואירועי התרבות סגורים גם ככה. זה יכול לעזור מול חתונות, מסיבות פרטיזניות וכל מיני דברים כאלה. יש התלבטות מקצועית". 

כשנשאל האם הוא תומך במהלך, השיב: "זה תלוי באיזו שעה העוצר מתחיל. ההצעות להתחיל אותו ב-1 או 12 בלילה - אני אומר עליהן 'לא, תודה'. השאלה היא אם נעשה עוצר לילה כל כך מאוחר שאור השמש כבר יזרח בו. בימים הקרובים תתקבל הכרעה".

הבוקר התבטא גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי בנושא והבהיר כי במשרד הבריאות כלל לא מתלהבים מהמהלך. בראיון בגל"צ אמר פרופ' לוי: "זה לא סוד שמדברים על עוצר לילי. עוצר לילי כרגע במדינת ישראל הוא כזה שמתמודד עם דברים שממילא לא קיימים, לפחות על פי החוק והתקנות – מסעדות, ברים ופאבים. לא הוכח בצורה פסקנית שעוצר לילי לבדו יכול להוריד את התחלואה. קיבלנו דעות ממדינות אירופה. צריך לשקול היטב כיצד עוצר לילי יכול לתרום את שלו בדרך שנוכל אולי להפשיר מגבלות באופן חלקי. זה הכול מרקם אחד".

פרופ' לוי התייחס לפתיחת מערכת החינוך ואמר כי לתפיסתו יש להרחיב את פתיחתה לשכבות נוספות ולבחון במקביל את השפעת פתיחת חנויות הרחוב והמסחר החלקי: "אני חושב שפתיחת כיתות ה'-ו' זה דבר שצריך לעשות. זה כרוך ביכולת להתארגן וליצור מקומות בבתי הספר כדי שתלמידי כיתות ה'-ו' יוכלו ללמוד בקפסולות. אני חושב שזה הצעד הבא ושצריך לחכות עוד קצת עם הקניונים".

משרד הבריאות עדכן כי ביממה האחרונה אובחנו בישראל 734 חולים חדשים, ובסה"כ עומד מספר החולים הפעילים בישראל על 8,105. אחוז הבדיקות החיוביות אתמול עמד על 1.9% ומספר הנפטרים הכולל עומד על 2,700.