שר התיירות לשעבר, ח"כ אסף זמיר שוחח היום (חמישי) עם ענת דוידוב ב-103FM ותקף את הממשלה והעומד בראשה, בשל האופן בו עבר חוק 'איי התיירות', הוא טען כי "השיקולים הפוליטיים והאישיים הרבה פעמים גוברים על השיקול של טובת הציבור, והדוגמה שראית השבוע, היא דוגמה קטנה לכך". בהמשך התייחס לשמועות לפיהן ניסנקורן הוא בעצם אופוזיציה בתוך כחול לבן ואמר: "יש לנו יו"ר אחד שכולנו מאמינים בו וכולנו מאחוריו, גם אם לפעמים יש מחלוקות פנימיות זה טבעי שאנשים מושכים לכיוונים שונים בתוך מפלגה שיש בה אנשים שונים".

ועדת החוקה מאשרת את הצעת חוק האיים הירוקים

בקשר ל'איים הירוקים', אני רוצה לדבר איתך, לא על זה שההצעה אושרה סוף סוף אלא על כמה צריך לעבור כדי שמשהו יאושר. תהליך קבלת ההחלטות עקום פה?
"קודם כל, זאת ממשלה מאוד קשה. את דעתי עליה לא הסתרתי, והיא מצליחה לעשות מעט מאוד מהדברים שלשמם היא הוקמה. זאת המציאות. יש פה שותפות פוליטיות שנמצאות בקמפיין מתמיד, השיקולים הפוליטיים והאישיים הרבה פעמים גוברים על השיקול של טובת הציבור, והדוגמה שראית השבוע, היא דוגמה קטנה לכך".

אני רוצה להיכנס לעניין של ראש הממשלה, ראינו את זה גם בהתנהלות שלו מול שר האוצר, ואנחנו רואים את זה בשיתוף הפעולה שלו עם שר הבריאות, יכול להיות שהוא מהטעמים שלו מכתיב לשרים הנוגעים בדבר איך להתנהל, ולכן שר הבריאות שלף את הדבר הזה ולקח את זה בחזרה, כי לראש הממשלה נוח כרגע והוא לא רוצה להתעמת עם החרדים.

"השיקולים הפוליטיים, וגם השיקולים המשפטיים אגב, גוברים כל הזמן על השכל הישר ועל הממלכתיות, ואפילו דבר קטן כמו איי התיירות, חבלי לידה על חבלי לידה, זה הדבר הרע בסיפור. עכשיו אני אתן נקודה אחת אובייקטיבית, כל העולם מתמודד עם הקורונה ועם הצורך לאזן כל הזמן בין הגבלות לבין הקלות, אין מקום שפתר ב-100%. אנחנו בציבור מקיימים ב-100% את ההנחיות, והאמון מלכתחילה כל כך שחוק כבר שמי שאחראי על הצד של הרפואה לא רוצה לשחרר לכלכלה, ומי שאחראי על הצד של הכלכלה לא רוצה הגבלות יותר, ובתוך זה מייצרים מתווה. צריך להגיד פה מילה טובה לשרת התיירות שהחליפה אותי אורית-פרקש הכהן ולחברי, יו"ר סיעת כחול לבן, איתן גינזבורג".

אתמול כשראש הממשלה הציג את המתווה, עמדו ארבעה גברים, איפה שרת התיירות הגברת פרקש? מה קורה פה?
"זה היה פתטי. לא רק שארבעה גברים עומדים בתמונה, אלא שחלקם תרמו תרומה אמיתית לכך שהחוק נתקע, והצורך לבייש ולפשר הוליד תמונה שבינה לבין יוזמי החוק, אין קשר. אבל ככה זה כשעוסקים רק בפוליטיקה ולא בטובת הציבור. אני רק אומר שהחוק הזה הוא תולדה של הניסיון מלכתחילה לאזן, להבין שאי אפשר לפרוץ את הכל, ומצד שני לייצר פיילוטים כדי שאחוז גדול מתוך תעשיית התיירות, לא כולם, יוכלו לחזור, לקבל קצת חמצן, לפעול בצורה נורמלית.

בסוף יש גבול לכמה זמן אפשר להחזיק את העיר אילת באבטלה מוחלטת, בלי שאפשר לפתוח את המלונות, אבל ישראלים יכולים לנסוע לבתי מלון במדינת ירוקות אחרות, בלי שנייצר מודל מקומי. הניסיון הזה לייצר מודל הוא לא בלי קשיים, והוא לא בלי ביורוקרטיות, ויצטרכו לעשות בדיקות קורונה לפני שמגיעים, אבל בכל זאת זה יאפשר למשהו לזוז, בתוך תקופה שבה הסגירות גומרות את הענף".

אתה בעד עוצר לילי?
"אני מוכן לבחון כל דבר. אבל צריך להבין, עוצר הוא פועל יוצא של אוזלת ידה של המדינה באכיפת הנחיות".

בדיוק על זה אני רוצה לדבר, למה כולנו אשמים אם אנשים מסוימים ממגזרים מסוימים לא מקיימים אחר ההנחיות, עושים חתונות המוניות, כינוסים המוניים, ואנחנו צריכים לשלם את המחיר של הדבר הזה, מה פתאום.
"קודם כל אני רוצה רק להגיד לטובת האיזון, אין מגזר שהוא חף מטעויות".

אבל יש ראש ממשלה שלא רוצה להתעמת, וכולנו צריכים לשלם את המחיר הזה.
"הבעיה בישראל היא היעדר משילות באזורים מסוימים, היעדר אכיפה, והיעדר המוכנות להתעמת מטעמים פוליטיים בלבד. אם את שואלת אותי, אם כולם היו מקיימים את כל ההנחיות ועוצר לילי היה דבר שמאפשר את החזרה המלאה של פעילות במהלך היום, הייתי אומר אחלה. אבל ככל שעוצר לילי הוא תולדה של העובדה שאת הכללים שאנחנו גם ככה מאמצים הוא לא מוכן לאכוף ולא מוכן להתעמת, אז אנחנו משלמים שוב מחיר על החידלון ועל הכישלון של ראש הממשלה בניהול המשבר הזה".

 ב-24 בדצמבר הממשלה תתפזר?
"אני הייתי שמח אם לא היו בחירות, מדינת ישראל לא באמת צריכה בחירות, הדבר שהכי היינו רוצים זו ממשלה מתפקדת. חלמנו שתהיה ממשלה כזו כשנכנסנו לאחדות".

 אין בעיה, אבל בסוף?
"בסוף שמו למבחן את שאלת התקציב של 2021 ואם הוא לא יעבור צריך לפרק את השותפות הזו, ללכת לבחירות בסוף דצמבר, או ללכת לפיזור הכנסת עוד לפני כן, או לחפש פתרונות אחרים, כל דבר שיזיז את בנימין נתניהו מכס ראש הממשלה ויאפשר תיקון והתחלה חדשה על-ידי אנשים שלא סבוכים בבעיות משפטיות, שמסתכלים בצורה צלולה, מוכנים לקבל החלטות ממלכתיות גם אם הן מורכבות, גם מימין וגם משמאל. האחדות היא לא הדבר שהפסיד, הנסיבות הנוכחיות הן אלה שהביאו את ממשלת האחדות כרגע שלא להצליח לתפקד".

נדמה לי שגם בני גנץ, יו"ר המפלגה שלך, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, מבין שהוא לא יהיה ראש ממשלה, שנתניהו לא ייתן לו את זה.
"זה לא שבני גנץ מבין שהוא לא יהיה ראש ממשלה, הלוואי שהוא יהיה ראש ממשלה, הוא פשוט מסביר שזו לא המטרה אלא אמצעי. המטרה היא ממשל טוב, ותיקון. אם לא נצליח להביא לידי כך עכשיו, אז זה שיום אחד אולי גנץ יהיה ראש ממשלה זה לא מטרה מספקת כדי לתחזק את הממשלה הזו ככה בלי תקציב ובלי שום דבר לעוד שנה".

גנץ בדיונים על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
גנץ בדיונים על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

אז לוותר על זה וללכת כי הממשלה רעה, נכון?
"זו הרחבת האמירה שישראל לפני הכל, מסתכלים על האינטרס הציבורי ולא האישי. גם בני גנץ לא מסתכל אף פעם על האינטרס האישי שלו אלא על הציבורי. אבל לא צריך לעזוב. הייתי מפזר את הכנסת והולך לבחירות, אבל לא הייתי מחזיר את משרד המשפטים לידיו של בנימין נתניהו, כי אני רוצה להזכיר שבגל הראשון ובסגר הראשון כאשר משרד המשפטים היה בידיו של נתניהו באמצעות אמיר אוחנה, הוא סגר גם את בתי המשפט ומשפטו נדחה באורח פלא".

אומרים שניסנקורן הוא בעצם אופוזיציה בתוך כחול לבן.
"בכחול לבן יש ריבוי דעות, יש בה לעיתים מחלוקות וחילוקי דעות, זה טבעי ולגיטימי".

אולי הוא רואה מה קורה ורוצה לתפוס את ההנהגה?
"אני לא חושב. שמעתי אותו עומד ומתייצב מחורי בני גנץ בכל הזדמנות. יש לנו יו"ר אחד שכולנו מאמינים בו וכולנו מאחוריו, גם אם לפעמים יש מחלוקות פנימיות זה טבעי שאנשים מושכים לכיוונים שונים בתוך מפלגה שיש בה אנשים שונים".

ת"א לא נראית מי יודע מה, גם אתה התבטאת בעניין הזה השבוע, אנחנו רואים את זה וזה כואב לכולנו. מתי אתה רץ לראשות עיריית ת"א?
"זו שאלה תיאורטית ולא רלוונטית עכשיו. אם יש בחירות השנה, הודעתי שלא אתמודד בהן ככל שרון חולדאי יצטרף לפוליטיקה הארצית. מה יהיה בעתיד? אני לא יכול להתחייב על העתיד".