שר החקלאות אלון שוסטר, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, ולא פסל את ההצבעה לפיזור הכנסת הצפויה להיערך במהלך השבוע: "נצביע כאיש אחד כפי שבני גנץ יחליט. היינו גאים כשנכנסנו לממשלה, וכרגע אנחנו לא ממהרים לפרק את החבילה". הוא הבהיר: "אם לא יהיה תקציב עד ה-23 בדצמבר, הכנסת תפוזר בלאו הכי". 

הולכים לבחירות?
"אני מקווה שלא. אני מאוד מקווה שאנחנו ב'מאני טיים' ושהקולות הרציונליים בשיחות בדרג הכי גבוה שאפשר, בין נתניהו לגנץ, יהיו מועילות ושאנחנו נצליח להשתכנע שיהיה תקציב מהר ולא בפברואר".

יש שיחות בין נתניהו לגנץ?
"כך נמסר ממקורות יודעי דבר, שהתקיימו שיחות ממש בימים הללו ואני מאוד מקווה. אני מוכרח לומר שאני מאוד ספקן וחשדן וודאי מתוסכל מכך שארבעה חודשים רה"מ אזק את פקידי האוצר באמצעות שר אוצר. רה"מ שיודע דבר או שניים על איך עושים תקציב".

העביר כמה תקציבים בחייו.
"העביר כמה תקציבים. יש חוק במדינה, היועמ"ש הזכיר לא רק הסכם איתם, אלא חוק".

הם מתבשמים מהבקשה להקפיא את פרשת הצוללות, אבל היועמ"ש קבע שמדובר בעבירה על החוק, חוק יסוד. מה הסיכוי שתצביעו אם לא תהיה הסכמה? שומעים מכל עבר שכחול לבן עשויה אנו שומעים שיש כמה חבר'ה מכחול לבן שמיצו את העניין ומתכוונים להצביע.
"אני שר נורווגי שחי במזרח התיכון, אבל אנחנו נצביע כאיש אחד כפי שבני גנץ יחליט".

אתה חושב?
"אני אומר שכחול לבן עומדים איתנים במקום המאוד מיוחד. מאוד קשה היה לנו להיכנס לממשלה, היינו גאים, עשינו דבר או שניים ואנחנו ממש לא ממהרים לפרק את החבילה, מפני שהעם המיוסר הזה לא צריך בזמן קורונה ובזמן איומים נוספים אחרים ללכת לבחירות".

אני לוקח שאתם מצביעים כאיש אחד מה שגנץ יחליט ואנחנו לא ממהרים לפרק את החבילה.
"יחד עם זה אנחנו בדד אנד, לקראת התנגשות עם קרחון ב-23 בדצמבר. כדי שזה לא יקרה אנחנו עם בני גנץ, נצטרך לקבל את ההחלטה שמה ישתנה אם ישתנה, ישתנה בזמן מספיק לפני אותו מועד".

הדד ליין הוא ה-23 בדצמבר והשאלה היא מה יקרה? הוא רק ימשוך זמן.
"אנחנו צריכים לראות ריצה מטורפת לטובת מדינת ישראל, כאשר כל מה שלא נעשה בארבע החודשים יעשה בשבועות ספורים. זה אפשרי, אפשר להעביר תקציב, צריך לרצות לייצב את הממשלה, לרצות להתחיל להעביר חוקים, להעביר את כל המינויים, לראות את התשוקה לממשלה שוויונית כפי שהתכוונו אם זה יקרה הזמן אני לא חושב שהוא קריטי אבל אם זה לא יקרה אנחנו מתפרקים".

אתם מוכנים לפתוח דף חדש.
"אנחנו צריכים להשתכנע שיש מה לאכול, כי אחרת ה-23 בדצמבר יום לפני חג המולד, יהיה חג פטירתה של הכנסת והממשלה".

לא חבל על המנדטים?
"אנחנו לא הסיפור ואני בטוח שנחזור עם הרבה יותר. ברור לכל בר דעת שהבחירות הן עסק מיותר לחלוטין כאשר אנחנו צריכים להתמקד בכלכלה, בבריאות ובביטחון".

הוא לא מהתחום בני גנץ, איש טוב מדי. אפילו ועדת הצוללות לא צלחה.
"בני גנץ הוא אכן אב-טיפוס, דוגמה ל-איך אפשר לנהל גם מדינה אבל זה נכון לגבי חברה ומשפחה, אנשים מסתכלים כיצד מנהל נתניהו בעורמה לפעמים בכחש ובנכלוליות, לפעמים בגאוניות כמעט בחלק מהתחומים".

העברתם את העקרב את הנהר. זה מה שעשיתם. אלון שוסטר - אתה צפרדע.
"אני מקווה שיש לנו נסיוב כנגד הארס הזה. אני חושב שראוי למדינת ישראל לקבל דגם אחר של מנהיגות ושל חמלה כלפי אזרחי מדינת ישראל".

אפרופו גנץ, אני לא שמח לאידו אבל כל הקטע עם הצוללות שעוצרים אותו. למה היינו צריכים להגיע לזה?
"כשעושים את הדברים הנכונים מתוך שלל האילוצים, נכנסת לממשלה, עצרת סיפוח חד צדדי, עשית דברים נכונים, הכנסת את פיקוד העורף לטיפול בקורונה, שומרים על בית המשפט ומוסדות הצדק, אגב יודעים לשתף פעולה, יש אפשרות לעשות את הדברים הנכונים. אין לנו שני יועמ"ש כמו שאין לנו שני בג"ץ".

מה בעניין החמאה והייבוא? 
"יש חמאה ומשרד החקלאות בעד לייבא חמאה מספקת כדי שלא יחסר. אנחנו נגד הצפה, אנחנו בעד השקיה חכמה בטפטוף".

הצפה מורידה את המחיר לא?
"הייבוא הממוצע העלה את המחיר כי חלק מהחמאה היא ללא פיקוח, ממש לא הוריד את המחיר".

לא?
"המקרה של החמאה דוגמה לא טובה הדוגמה של החמאה היא דוגמה שהבאנו חמאה שבחלקה אינה מפוקחת, ולכן הועלה המחיר הממוצע של החמאה. הנקודה הייתה המחסור, שאפשר לספק בייבוא חכם, אנחנו יודעים שחסרים 5,000 טון הצענו 8,000 טון. פעם בשבועיים יושב המנכ"ל שלי עם קבוצה של חכמים בצורה רצינית וחושבים מה חסר. לא חסר אוכל במדינת ישראל, צריך להציף את השוק ולא צריך לפגוע בחקלאים ישראליים. אפשר לעשות את זה בצורה חכמה".

דיברת עם גנץ על כך שהצבא מייבא עגבניות מטורקיה?
"דיברנו עם מנכ"ל המשרד ונעשה כל מה שאפשר במסגרת החוק כדי שלובשי המדים יאכלו תוצרת ישראלית. יש רגעים קיצוניים בהם אנחנו מבינים שאחרי שרב לדוגמה, חסרים מלפפונים ועגבניות, ואז אנחנו מתירים את הייבוא הזה. לא נשאיר את אנשי ישראל ללא הסלט של הבוקר, הבסיס הוא כלכלה ישראלית".

נהנה מהתפקיד?
"מאוד, מאוד, מאוד מקווה שנוכל להמשיך לעבוד".

תתבאס אם תתפרק הממשלה?
"החקלאות מחכה לשינוי כיוון, להזרמת אופטימיות גדולה. החקלאות היא לא רק ייצור מזון אלא גם פניה של הארץ והתרבות הזאת, ושבעת המינים שאנחנו מחדשים אותם".

פירות בשווקים בדובאי.
"יש לנו קשרים שם, אני כל כך שמח שהצלחנו".