התחממות ביחסי ישראל וטורקיה? אתר אל מוניטור דיווח אמש כי ראש המודיעין הלאומי הטורקי מנהל שיחות חשאיות עם גורמים ישראלים, בחלק מיוזמה של אנקרה להביא לנרמול היחסים בין שתי המדינות. שלושה גורמים אישרו לאל מוניטור את קיום השיחות בין האקן פידאן לגורמים בישראל.

היחסים בין שתי המדינות מתוחים כבר למעלה מעשור, מאז תקרית המרמרה במאי 2010, והם הוחמרו לאחר ההפצצות של צה"ל ברצועת עזה בעקבות הירי משם לעבר יישובי הדרום, כשאנקרה גירשה את שגריר ישראל שם, ובעקבות החלטת ארצות הברית להעביר את השגרירות לירושלים.

על פי הדיווח, פידאן קיים בעבר מספר פגישות עם עמיתיו הישראלים על מנת לדון במצב הביטחוני בסוריה ובלוב, אבל לדברי הגורמים שאישרו את קיום השיחות, הסבב האחרון נועד לשדרג את היחסים לרמת שגריר. 

על פי ההערכות, מאחורי היוזמה הטורקית לחימום היחסים עם ירושלים עומד החשש שממשלן של נשיא ארצות הברית הנבחר, ג'ו ביידן פחות יאהב את הלוחמנות של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן והתקיפות שצבאו מבצע בסוריה נגד הכורדים במדינה, והעימות מול יווןעל השליטה בים האגאי ומזרח הים התיכון.

חשש נוסף של הטורקים הוא שביידן לא ימנע הטלת סנקציות בגין רכישת טילי ה-S400 מרוסיה. "החישוב הטורקי הוא שלהיות ביחסים טובים עם ישראל יסייע להם מול ממשל ביידן", אמר לאל מוניטור גורם מערבי. אלא שיש גורם אחד שעלול להפריע לשיפור היחסים בין המדינות והוא שטורקיה מאפשרת לחמאס לפעול משטחה ונתנת מקלט למחבלים של הארגון, דבר שהכעיס גם את מחלקת המדינה האמריקאית.

כזכור, הסכמי אברהם בין ישראל לאיחוד אמירויות ולבחריין גרמו לזעם בממשלת טורקיה. משרד החוץ הטורקי ביקר בחריפות את אבו דאבי, ומסר כי "ההיסטוריה ומצפונם של אזרחי האזור לא ישכחו ולעולם לא יסלחו לאיחוד האמירויות הערביות על ההתנהגות הצבועה שלה בעצם חתימת ההסכם עם ישראל". ארדואן אף הודיע כי מדינתו שוקלת להשעות את היחסים הדיפלומטיים עם איחוד האמירויות, וכי השגרירות באבו דאבי תיסגר, והשגריר יוחזר לאנקרה. בהצהרה נאמר עוד כי "העם הפלסטיני וממשלתו צדקו בכך שהגיבו בחוזקה נגד ההסכם שיביא לנורמליזציה מלאה של היחסים הדיפלומטיים בין איחוד האמירויות הערביות לבין ישראל".