שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ טרם החליט האם להצביע בעד פיזור הכנסת מחר, אך קולות שנשמעים היום בקרב חברי המפלגה מגבירים את ההערכה כי כחול לבן תתמוך בהצעה. השר חילי טרופר תקף את נתניהו ואמר כי "נלך לבחירות - בגלל שהוא לא רוצה לעמוד בהסכם" ואילו השר יזהר שי אמר בראיון לרשת ב': "אני מעריך שנצביע מחר בעד פיזור הכנסת אבל זו החלטה של גנץ - הוא מן הסתם יקבל אותה היום בערב או מחר בבוקר". 

בתוך כך, גורמים בליכוד אמרו למעריב כי אין בכוונתם לאפשר קיצורי הליכים לאף אחת מהצעות החוק של כחול לבן. "קיים ספק רב אם ניתן יהיה לסיים את זה עד הבחירות, תהיינה מתי שתהיינה", אמרו במפלגה. 

נתניהו על הבחירות: "נתנגד לפיזור הכנסת"

כאמור, שר התרבות חילי טרופר שוחח עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יש פה מנהיג שמגלגל שוב את המדינה לבחירות בתקופה הקשה ביותר מבחינה כלכלית בשביל טובתו האישית וכדי לא לעמוד בהסכם הרוטציה".  

"כולם, גם מימין וגם משמאל, רוצים ממשלה יציבה, מתפקדת, ותקציב. כולם, חוץ מנתניהו", אמר טרופר. "אנחנו נהיה 3 שנים בלי תקציב מדינה בתוך התקופה הכי קשה שאפשר לתאר מבחינה כלכלית כי נתניהו לא רוצה לעמוד בהסכם של הרוטציה ולכן כל הסיפור הזה, כולל לקחת את המדינה ומיליון המובטלים לבחירות בלי לתת להם אופק כלכלי. המדינה במבוי סתום וכדי לחלץ אותה צריך מנהיגות שרואה את טובת המדינה לפני שיקולים אישיים ופוליטיים לצערי זה לא קורה".

"אני בוחר לא להסתכל על זה כאיזה עניין אישי שלי או של כחול לבן, המציאות פה היא הרבה יותר קשה. 'עבד עליכם - לא עבד עליכם', מה זה חשוב? יש פה מדינה באמצע, יש פה מיליוני אזרחים בתוך משבר כלכלי ובריאותי, ואף אחד מאיתנו לא זוכר כזה דבר, ובתוך הדבר הזה תראה במה אנחנו מתעסקים. אני לא מסתנוור מהשקרים ומהשטיקים שלו. אני רוצה לדאוג לאזרחים, אני חושב שכדאי שכולנו נראה לרגע את ההסתכלות מעבר למאבק הפוליטי הזה ונחשוב מה המדינה הזאת צריכה", אמר.

"יש פה מנהיג שבשביל הטובה האישית שלו ובשל חוסר היכולת שלו לעמוד בהסכם שהוא חתם, שאמר בלי טריקים ובלי שטיקים, מגלגל את המדינה שוב ושוב לבחירות. כל הפעמים הקודמות הוא לקח אותנו, 3 פעמים הוא לקח אותנו לבחירות ועכשיו זו תהיה פעם רביעית". הוא הדגיש: "לא נצא לבחירות בגלל ועדת חקירה לצוללות ולא על מינויים, אנחנו נצא לבחירות כי נתניהו לא רוצה לעמוד בהסכם שהוא חתם עליו לפני חצי שנה, כל היתר הם רעשי רקע".

ח"כ גינזבורג: "נראה שלא יהיה מנוס מלהגיע לבחירות"

מוקדם יותר שוחח יו''ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גינצבורג עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והסביר כי למרות שבמפלגה לא שואפים להגיע לבחירות, "נראה שאין מנוס מלהגיע לבחירות". לדבריו, השיקולים של הליכוד הם פוליטיים ואישיים, גם מצד ראש הממשלה וגם מצד מפלגתו, אשר אינם רואים את טובת המדינה לפניהם.

גנץ החליט סופית? ביום רביעי אתם תומכים בפיזור הכנסת?
"גנץ יחליט היום או מחר. ואנחנו נצביע בהתאם". 

ונניח שאתם מקבלים החלטה לתמוך ביום רביעי בהצעה הטרומית, זה אומר שאתם הולכים כל הדרך גם בשנייה ושלישית?
"בחירות זה לא ערך, זו לא מטרה שאנחנו רוצים להגיע אליה. אנחנו לא חושבים שזה זמן טוב לבחירות, אבל בסיטואציה שבה הממשלה לא מתפקדת בצורה מיטבית, שהשיקולים שנשקלים ונלקחים הם פוליטיים ואישיים, של הליכוד, של ראש הממשלה, כשלא מעבירים תקציב ואין תוכנית עבודה, אז נראה שלא יהיה מנוס מלהגיע לבחירות".

כלומר, אם מחר מצביעים בעד, גם בשנייה ושלישית מצביעים בעד.
"אנחנו נצביע בעד פיזור הכנסת ככל שנצביע, כי אנחנו מבינים שאין תוחלת לממשלה שאין בה תוכנית עבודה לשנה הבאה, אין תקציב, אין מינויים, אין תפקוד, אין סדר יום. ולכן, אנחנו חושבים שאם זה המצב, צריך לפזר את הכנסת".

כלומר אין פה שום קריצה של גנץ?
"לא עניין של קריצה. אם היינו יודעים שיש כוונה להעביר תקציב, שתהיה תוכנית עבודה, שיהיו מינויים, שאפשר לתפקד בצורה ראויה שתשרת את האזרחים, והשיקולים לא יהיו אישיים ופוליטיים, אז היינו נמנעים מהבחירות האלו, אבל הליכוד דוחף אותנו לשם".

נניח שמחר אתם לא מצביעים ביחד עם לפיד על פיזור הכנסת, מה קורה בכחול לבן? יש קרע?
"אני לא חושב שיש קרע. אמנם יש לנו הרבה מאוד דעות, אנחנו אנשים פוליטים אחרי הכול, אבל זה נכון לכל מפלגה. בסופו של יום, כולנו התאחדנו סביב קריאתו של בני גנץ להקמת המפלגה, ואנחנו עומדים מאחוריו ומגבים את ההחלטות שלו".

השאלה אם זה יימשך ככה?
"אני מאמין שזה יימשך כך. אני מאמין שכולנו באותה עמדה בסופו של יום. זה נכון שיש דעות, אבל אנחנו החלטנו שאנחנו מתכנסים סביב דעתו של בני גנץ".

אבל יכול להיות שהדעה האחרת שאומרת, 'צריך להוריד את הראש, אין מה לעשות. לא תהיה רוטציה. אנחנו צריכים להיאחז במה שיש, עם השמונה או עשרה מנדטים ביום טוב שיש לנו בסקרים, נעשה מה שאפשר מתוך הקואליציה. לא נוליך את עם ישראל עכשיו לבחירות, זה יהיה עדיף לכולנו, גם אישית, אבל בעיקר לאומית'.
"כחול לבן לא הוקמה כדי להציל את נתניהו ולשרת אותו, אנחנו באנו לשרת את אזרחי ישראל. והנכונות שלנו להקים את הממשלה בשותפות מלאה עם הליכוד, שותפות שוויונית, שיש בה פריטטיות בתוך הממשלה וכוחות שוויוניים, הם מתוך מקום שבו רצינו להביא בשורה אחרת לאזרחים".

אבל יכול להיות שהבשורה זה דווקא כן להישאר בממשלה, ולמנוע הליכים שנתניהו מבקש לעשות ואתם חושבים שהם פסולים?
"אני חושב שדבר כזה ייחשב כמו תרבות שקר. נתניהו התייצב מול כל עם ישראל, קרא לבני גנץ, אמר לו, 'בוא לממשלה, בוא נעשה דברים טובים למדינה, בלי טריקים ובלי שטיקים. אנחנו פה למען אחדות, חצי זמן אתה, חצי זמן אני".

אתה מבין שזה לא קורה.
"ואם זה לא קורה, ואדם שחתם על הסכם, לא רוצה לקיים אותו ולא מעביר תקציב בגלל שיקולים פוליטיים לנקודות יציאה שמתאימות לו פוליטית ולא טובת המדינה לפניו - בגלל זה הוא לא מביא תקציב, בגלל זה הוא לא ממנה אנשים לתפקידים בכירים כמו מפכ"ל ותפקידים אחרים - אז כנראה שאין סיבה להמשיך בדבר הזה. נתפזר, נפנה לבוחר, נגיד לו - 'אנחנו ניסינו, באנו בידיים נקיות, שילמנו מחיר פוליטי כבד מאוד בדבר הזה, אבל יש פה צד אחד שהוא הליכוד ונתניהו שלא מעוניינים בכך, בואו תבחרו".