כשישה חודשים בלבד לאחר הקמת ממשלת האחדות, אישרה היום (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה טרומית את ההצעות לפיזורה שהניחו סיעות מרצ ויש עתיד, ברוב של 61 תומכים לעומת 54 מתנגדים. חברי סיעת רע"ם נעדרו מההצבעה.

תוצאות הצעת החוק לפיזור הכנסת (קרדיט: ערוץ הכנסת)



ההצעה שאושרה היא הצעת החוק של מרצ ובהצעת החוק של יש עתיד תלם. הצעות זהות לפיזור הכנסת של סיעות חדש, תעל, בל"ד וימינה נדחו והוסרו מסדר היום. מההצבעות נעדרו ארבעה חברי הכנסת של רעם והשרה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) המבקרת באתיופיה. 

מדובר בשש הצעות שונות -  הראשונה של חברי הכנסת ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ויאיר גולן, השנייה של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת, השלישית של חברי הכנסת היבה יזבק, סמי אבו שחאדה ואנטאנס שחאדה, הרביעית של  חברי הכנסת אחמד טיבי, אוסאמה סעדי וסונדוס סאלח, החמישית של חברת הכנסת אילת שקד וקבוצת חברי הכנסת והשישית של  חבר הכנסת איימן עודה וקבוצת חברי הכנסת.

כל ההצעות מציעות לפזר את הכנסת העשרים ושלוש ולקיים בחירות לכנסת העשרים וארבע בתוך 90 ימים מיום פרסומו של החוק, ככל שיתקבל.

בדברי ההסבר נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו היא לפזר את הכנסת העשרים ושלוש על מנת לערוך בחירות כלליות. הממשלה ה-32 היא ממשלה בזבזנית ומנופחת. התנאים שהציבו השותפים השונים להקמת הממשלה היו חריגים ובעייתיים ביותר. בבסיס הקמת הממשלה עומדים הסכמים קואליציוניים המשקפים הטבות פוליטיות שונות שהובטחו לשותפים, שמטרתם היחידה היא לשמור על שלטונו של בנימין נתניהו ולאפשר לו לכהן בעודו עומד למשפט בשל שוחד, מרמה והפרת אמונים. 

יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)


יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר בנאומו כי "החודשים האחרונים היו קשים. הם לא היו קשים רק בגלל המשבר הבריאותי. הם לא היו קשים רק בגלל החורבן הכלכלי. הם היו קשים בגלל עומק המחדל של הממשלה הזו. המגיפה חשפה את הקרביים של אופן קבלת ההחלטות בממשלה הזו. קבלת ההחלטות של ראש הממשלה הזה. ראינו את מה שניסיתם להסתיר: את הבלאגן, את האינטרסים, את העובדה שאין לכם מושג מה אתם עושים. הדבר היחיד שמאחד את כל אזרחי ישראל בימים אלה, היא התחושה שהם איבדו שליטה על חייהם." 

לפיד תקף את חברי הממשלה על רקע התנהלות המאבק במשבר הקורונה: "אתם מסכנים את חיינו. אתם מסכנים את הכלכלה שלנו, מזניחים את ההורים שלנו, שורפים את העתיד של הילדים שלנו. החודשים האחרונים היו קשים בגלל המגיפה, אבל גם כי עומק השבר נחשף. המחיר של המחדל שלכם הוא לא רק הסגרים, לא רק מאות אלפי מובטלים ופשיטות רגל של בעלי עסקים קטנים שמפעל חייהם פשוט קרס. המחיר של המחדל הוא הריסוק המוחלט של אמון הציבור הישראלי בהנהגה שלו. ההבנה הכואבת שבממשלה הזו אין מבוגר אחראי. יש מבוגר, אבל הוא לא אחראי". 

ח''כ ניצן הורוביץ בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
ח''כ ניצן הורוביץ בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

ח"כ ניצן הורביץ הציג את הצעת החוק שלו לפיזור הכנסת ואמר בנאומו: "זה רגע דרמטי בחיי הבית הזה ובתולדות המדינה. הליכה לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנה וחצי זה דבר קשה וחמור. מה שקשה וחמור בהרבה הוא העובדה שבראשות הממשלה מכהן אדם העומד לבית המשפט כאן בבית המשפט המחוזי בירושלים בעבירות פליליות בדרגת פשע, ושמועל בתפקידו יום יום במטרה אחת ויחידה לחמוק מהמשפט הזה והוא עושה את זה גם שכשיש מגפה וגם כשהחברה הישראלית שקועה במשבר חסר תקדים. אם הייתם מקשיבים לנו בני גנץ היה רוה"מ ונתניהו היה עוזב מזמן את בלפור". 

עוד אמר הורביץ: "גם היום רוב הציבור חושב שנתניהו חייב ללכת הביתה שהוא נכשל באופן קשה. מה שקרה הוא שכמה מראשי המחנה התקפלו. ירקו בפרצוף הבוחרים בגדו בבוחריהם וזחלו לממשלה תחת נתניהו. לכמה מיריביו אפסה רוח הלחימה וחסרה רוח לחימה אמיתית". ח"כ הורביץ דימה את בני גנץ למושא השיר 'אמרו לו' של אריק איינשטיין ואמר: "אמרו לו שאין הסכם עם נחש אך הוא לא למד כל לקח ואין לו שכל להצטער". הורביץ תקף את כחול לבן ואמר: "עברו הימים שהסיסמה 'רק לא ביבי' תגרום למצביעי השמאל להצביע להומופובים ותומכי ההתנחלויות. יש משיחיות וגזענות, ויש קריאה אמיתית לשלום. אני מברך על השלום בחריין ואבו דאבי, אך השלום האמיתי צריך לקרות עם שכנינו הפלסטיניים".

ח"כ אמטאנס שחאדה, יו"ר בל"ד מהרשימה המשותפת הגיש את הצעת החוק שלו לפיזור הכנסת: "אנו עומדים כאן בראש מורם. הבטחנו ונקיים ונמשיך לשרת נאמנה את האוכלוסייה הערבית וכל אזרח שדוגל בשלום ושויויון. נתניהו חייב להתחלף כי נתניהו עושה את עבודתו בצורה גרועה! נתניהו הוא האבא של הגזענות וההסתה. הוא נוהג בגזענות ואז מבקש שנודה לו!".

אמטנאס שחאדה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
אמטנאס שחאדה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר תע"ל מהרשימה המשותפת, אמר: "ההישג של הרשימה המשותפת בבחירות הקודמות היה חסר תקדים, 15 מנדטים. חלק מההישג בא כי אמרנו לציבור שאנו מאיצים את ה הלכים כדי להשפיע, ומקבלים החלטות קשות שלא קבלנו בעבר. ההמלצה על גנץ למשל היתה צפרדע שנבלעה. אמרנו גוש חוסם כדי להביא לתכנון ובנייה, הכרה בכפרים לא מוכרים, טיפול בפשיעה, הפסקת הריסות בתים ונושאים רבים נוספים.

"לאחר מכן כחול לבן בראשות גנץ זחלה לממשלת נתניהו. עשתה מעשה שלא יעשה. לאחר מכן הרשימה המשותפת לא נחה דקה אחת בפעילות עבודה כאן במליאה בוועדות ברחוב בכל מקום מול משרדי הממשלה, בנושאים שהם המצוקות האמיתיות של הציבור הערבי: פשיעה, תכנון ובניה. לא תמיד עם תוצאה בסוף, אבל עם עבודה אמיצה וכנה מול כל משרד ממשלתי, מול כל ועדה. כי הובלנו את המצוקה והכאב של הציבור שלנו לכאן".

אחריו עלה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, שאמר: "אני מוכרח להגיד לכם שאני מתאהב ברגע הזה, ואני חושב שכל כוח פוליטי מחפש רגעים כאלה. הרי זה נתניהו שהעביר את חוק הלאום, שהמדינה היא אך ורק לעם היהודי. מה קורה ברגע הזה שהרשימה המשותפת של האזרחים הערבים יחד עם יהודים דמוקרטים היא זו שמחליטה אם ממשלת ישראל ממשיכה את דרכה או לא?

"אנחנו עם הכוח שלנו ורק אנחנו, הערבים במדינת ישראל היהודית, מחליטים האם הכנסת תמשיך או לא. אני אומר לבנימין נתניהו: תפנים טוב מאוד שאנו בני המקום הזה. בני המולדת הזו, שאין לנו מולדת אחרת מלבדה. שאנחנו לא באנו למדינת ישראל, היא זוהי שבאה אלינו ועלינו. אנחנו, מהמקום הכי דמוקרטי הזה אומרים לך: אלה אנחנו שמסיימים את הכהונה שלך. אתה בדרך לבית הסוהר!!!".

איימן עודה נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
איימן עודה נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

אחריו עלתה ח"כ איילת שקד (ימינה), שתקפה את הממשלה: "לו הנביא עמוס היה נואם כאן היום, הוא לא היה מוכיח את העם, שהתגלה במלוא חוסנו ועצמתו. עמוס היה מדבר על הריקבון של ההנהגה הישראלית. הוא היה שואל במה חטא עם ישראל, שבשעת משבר קשה כזו זכה להנהגה כל כך כושלת. את הפשעים של הממשלה לא קשה למצוא. אני מצפה שהכנסת תתפזר מהר ככל האפשר. הגיע הזמן להנהגה חדשה".

ח"כ נפתלי בנט, יו"ר מפלגת ימינה: "יש לנו ממשלה שלא אכפת לה. הממשלה לקחה את אומת הסטרט-אפ והפכה אותה לאומת המריבות. אנחנו יכולים להתגאות שאנחנו מספר 1 בעולם בבחירות ומריבות. היום או שהממשלה מתפרקת או שמדינת ישראל מתפרקת".

אחריה עלה לדוכן השר דודי אמסלם, שהשיב בשם הממשלה לנאומים: "לפיד, אתה מסית ומדיח דמגוג קטן. אתה חי מהפצת רעל. אתה פרופסור לפיזור רעל. מזה אתה חי. מעולם לא הבאת עצה אחת ובשורה אחת. מבוקר עד לילה, מזה אתה מתפרנס. עכשיו מהקורונה, לפני כן מהשבת. אתה בן אדם שחי רק על שנאה.

ח"כ דודי אמסלם תוקף את גנץ (קרדיט: ערוץ הכנסת)

"הדבר המשותף היחיד לכם למשותפת לליברמן ובנט זה השניאה לנתניהו. מדוע אתם שונאים אותו? בגלל שהוא דואג לאזרחי ישראל ולצביונה היהודי של מדינת ישראל. לא שונאים בן אדם טיפש. לא שונאים בן אדם בינוני. שונאים בן אדם שאתה לא יכול להתמודד אתו בקלפי אבל אתה לא מסוגל ליכולות שלו. אתם מעודדים את הקורונה. אם מחר אנו מוצאים מזור לקורונה אתם בבעיה, כי אתם חושבים רק על פוליטיקה קטנה.

"אנו בליכוד מתנגדים בעת הזאת ללכת לבחירות. רה"מ, חברי הליכוד והמחנה הלאומי עסוקים בלטלפל בקורונה ובמשבר הכלכלי. זה מה שמעניין אותנו כרגע, למרות שמצבנו בסקרים מצויין פלוס. אבל את בני גנץ שום דבר לא מעניין. הוא נגרר אחרי לפיד ובנט. אין לו עמוד שדרה בכלל. לא מוביל שום דבר. מתעסק בפוליטיקה קטנה שגורר אותו אבי ניסנקורן. הוא לא מבין בנושא התקציב. מעניין אותו הרוטציה. זה מה שמעניין אותו. לא התקציב באמת. הוא הגיע למסקנה שאולי לא יקבל את הרוטציה, אז הולכים לבחירות. כאילו זה מה שמעניין עכשיו.

"אמש ראיתי את ההופעה הפתטית של גנץ בפריים טיים. ומה אומר, מתחיל לספר לעם ישראל שישראל לפני הכל. כשאנו רואים, אדוני מר גנץ, מה עשית: דבר ראשון דאגת לשני אאודי 8. יצרת אבטחה, הכל כי גנץ לפני הכל. למה אתה צריך את זה? בוא תספר לנו למה אתה צריך את כל השיירה הזאת. בגלל שאתה חייב להרגיש איש חשוב, כשאתה עובר בכביש 1 מזהים שזה אתה. לפני מספר ימים החלטת להביא לממשלה את מינויו של מר בצר למנכ"ל. עכשיו כשאתה יודע שאנו הולכים אולי לבחירות, תסביר מדוע אתה צריך את מר בצר".

יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס אמר על החלטת סיעתו להימנע מההצבעה: "החלטנו לא להצביע. אנחנו צמודים לעקרון שקבענו. אנו לא בכיס של אף אחד, לא ניתן לאף צד הנחות. לכן החלטנו להצביע למעשה. אנו לא חלק מדיל פוליטי בסוגיה הזאת. תמונת המצב בכנסת ברורה יש 62 בעד הפיזור ו-54 נגד. ארבעה חברי הכנסת של רע"ם הם לטובת החברה הערבית".

דודי אמסלם (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
דודי אמסלם (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

כמו כן, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, קרא להמנע מבחירות: "אני חרד להחלטות קבינט הקורונה במצב בו שתי מפלגות מפרקות ממשלה, איך יקבלו החלטות על החיים שלנו? זה חמור ומדאיג ואני קורא לרה"מ ורה"מ החליפי "תמנעו את הפארסה של בחירות במהלך מגפה, אין לכם מנדט לזה".

לאחר ההצבעה התארח יו"ר בל"ד מטאנס שחאדה בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס להחלטת חברי רע"מ שלא לתמוך בפיזור הכנסת, בניגוד לעמדת שאר חברי הרשימה המשותפת.

כספית: "רע"מ לא הצביעה היום, זה אומר שהמיזם של המשותפת הולך לפירוק".
"לא בהכרח, המשותפת היא משותפת. צריך להתייחס אליה כהישג אסטרטגי שהשגנו בבחירות האחרונות. 15 מנדטים זה לא משהו פשוט. 15 מנדטים היו אמורים לתמוך בדרישות האוכלוסייה הערבית, צריך היה לנצל את זה כמנוף לשינוי אמיתי. התחלנו לעשות את זה".