בכחול לבן ינסו היום להעביר במליאת הכנסת, בקריאה טרומית, את חוק יסוד השוויון - למרות התנגדות הליכוד והמפלגות החרדיות. מדובר באחת משלוש הצעות חוק שעל קידומן הכריז שלשום שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ. השתיים האחרות הן חוק הפונדקאות, שיעלה ככל הנראה כבר בשבוע הבא, וחוק יסוד מגילת העצמאות, שיעלה במועד אחר.

גנץ: "הדלפת הטיסה לסעודיה היא צעד חסר אחריות"

"כחול לבן רואים בחבילת חקיקה זו אבן דרך משמעותית בדרך לחברה טובה יותר ובטוחים שכל מי שבערכיו רואה את הציבור ואת טובת המדינה – יתמוך", נאמר בהודעת המפלגה.

הצעת החוק היא למעשה תיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו והיא באה כמשקל נגדי לחוק הלאום, שהתקבל בשעתו ועורר סערה בקרב הציבור הערבי והדרוזי. לחוק היסוד תוכנס פסקה הקובעת כי "הכל שווים בפני החוק; אין מפלים בין אדם לאדם במישרין או בעקיפין, להלכה או למעשה".

בדברי ההסבר להצעת החוק, שעליה חתומים חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיכל קוטלר־וונש, עינב קאבלה ותהלה פרידמן, נכתב כי התיקון "חשוב במיוחד לאור העובדה שמעמדה החוקתי של הזכות לשוויון נחלש עוד יותר בעקבות חקיקת חוק־יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, אשר הדגיש את הזיקה בין מדינת ישראל לבין קבוצת הרוב היהודי, באופן שנתפס כמעדיף קבוצה אחת של אזרחים על פני הקבוצה האחרת".

בחודש יולי האחרון הצביעה כחול לבן, בתוקף המשמעת הקואליציונית, נגד הצעת חוק של ח"כ רדיר כמאל מריח (יש עתיד־תל"ם) להוסיף את הזכות לשוויון לחוק הלאום.

בליכוד, במפלגות החרדיות ובימינה צפויים להתנגד. גם שני חברי הכנסת של דרך ארץ צפויים להתנגד היום להצעת החוק - או להיעדר מההצבעה.

מש"ס מסרו בתגובה להכרזה על קידום ההצעות כי "גנץ וכחול לבן החליטו לפרק את הממשלה וללכת לבחירות. הניסיון לקדם הצעות חוק, שנועדו להגביר מחלוקות ולעורר פילוג, במקביל לפיזור הכנסת, נועדו אך ורק לקושש קולות ומשדרים מצוקה פוליטית קשה".

גורם ביהדות התורה אמר: "מיותר להגיב לנסיונות הנפל של כחול לבן. לא נשחק לידיהם של פוליטיקאים ירוקים תאבי כותרות, שעסוקים בתרגילים למתחילים".

אתמול פורסמו בכאן ב' הקלטות מתוך ישיבת סיעת הליכוד, שבהם קראו חברי כנסת להתנגד בתוקף לכוונת כחול לבן להעביר את חוק השוויון.
השר אלקין נשמע אומר כי "ברור שמטרת החוק היא להשליט את בג"ץ. קשה לשער לאן הם יגיעו, לאור מה שקרה בדוגמאות הקודמות. לכן אני פונה ליו"ר הקואליציה וליו"ר הכנסת, צריך לעשות הכל כדי שזה לא יקרה. להפוך עולמות כדי שזה לא יעבור".

יריב לוין (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יריב לוין (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת יריב לוין נשמע אומר: "צריך לעשות מאמץ גדול, לנסות להפיל את זה, על אף שמבחינה מספרית אנחנו מתחילים את העניין הזה בפחיתות".