יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM והתייחס להצעת החוק לפיזור הכנסת והאפשרות להליכה לבחירות. בדבריו התייחס לפיד לאפשרות של חיבור מחודש בין יש עתיד וכחול לבן, והבהיר כי בבחירות הבאות הוא יעמוד בראשו. יחד עם זאת אמר כי עדיין אינו יודע אם הצעת החוק תעבור היום בקריאה טרומית. "אני עוד לא יודע אם הצעת החוק לפיזור הכנסת תעבור היום בקריאה טרומית. הממשלה איבדה שליטה על המדינה והפסיקה לתפקד באמצע משבר לאומי. לכן בסופו של דבר נלך לבחירות. אני לא מוכן לדבר עם כחול לבן ורע"מ בשפת הג'ובים", אמר לפיד.

לפיד בישיבת הסיעה: "לא נתפשר על תאריך"

גולן: בוקר טוב, הצעת החוק לפיזור הכנסת שעולה היום במליאה, יהיה רוב?
"אני מאמין שכן, כמובן שאנחנו צריכים לעבוד בזה ועובדים בזה באופן אינטנסיבי כבר 10 ימים. עושה רושם כרגע שיהיה רוב אבל עד הרגע האחרון לא נדע".

ענת: מי אומר שיצביעו בשנייה ובשלישית?
"אני לא יודע אבל יהיו ניסיונות מהבוקר עד הערב. הממשלה איבדה שליטה על עצמה, על הכלכלה, על המחלה ואובדן השליטה הזה מחלחל אל תוך הכנסת ועכשיו יהיה כאוס גדול. בסופו של דבר אני חושב שנלך לבחירות מפני שברור לגמרי שהממשלה הזאת הפסיקה לתפקד, בזמן הכי גרוע, באמצע משבר לאומי".

גולן: אתם עושים מאמצים ואפשר להניח שגם נתניהו ואנשיו. מהי הבטן הרכה לפני ההצבעה היום?
"אני לא מוכן לדבר לא בשפה של הג'ובים ולא בשפה של אינטרסים יש פה מדינה ומערכת חינוך, כל יום נסגרים במדינת ישראל 200 עסקים. לא הכול אישי, חלק מהסיבה שאני בחיים פוליטיים היא מפני שלכל כך הרבה אנשים נמאס מכך שהכול אישי ואינטרסים, לא הכול אישי ולא הכול אינטרסים. מוכרחים להחליף את האנשים שאומרים הכול אינטרסים באמצע משבר לאומי, לכן אמרתי להם מהיום הראשון אסור לכם להיכנס לממשלה הזאת כי זו ממשלה של אינטרסים ובמשבר לאומי לא מעניינים אינטרסים".

גולן: כל אנשי כחול לבן יצביעו בעד?
"כן, כל אנשי כחול לבן רצו להצביע כבר שבועות דיברנו עם כולם והם רוצים להצביע הם יודעים שהם בממשלה לא מתפקדת שרימו אותם, יודעים להגיד לעצמם אנחנו במקום שמבייש אותנו".

גולן: עומר ינקלביץ?
"לא דיברתי איתה".

ענת: גנץ יחבור?
"אני לא יודע, אני לא פוסל שום דבר. בסוף יצטרכו להיות איחודי כוחות, אני יכול להגיד דבר אחד, שהמצב היה הפוך וגנץ היה המפלגה הגדולה יותר שמתי את האגו שלי בצד ונכנסתי והוא היה הראשון ברוטציה למרות שאז הפער היה שלושה, ארבעה מנדטים. היום ביום הכי גרוע שלה יש עתיד-תל"ם כפולה בגודל מכחול לבן אז אם יהיה איחוד אני אוביל אותו. אבל אני לא פוסל דבר מפני שאנחנו מוכרחים לשנות את הכיוון של הספינה הגדולה הקרויה ישראל".

גולן: אתה שואל את הסוקר שלך כמה מפלגה בראשות לפיד וגנץ תביא?
"בטח, התוצאות שזה כמובן יכול לחזק מאוד את גוש המרכז".

גולן: מספרית זה יכול להביא ניצחון?
"אתה יודע את התשובה, זה הביא 35 מנדטים בפעם הראשונה שעשינו את החיבור בין יש עתיד לכחול לבן אז שנינו היינו על הפתק כמועמדים משותפים וזה הביא 35 מנדטים".

גולן: עידן לפני קורונה, איך מגיעים ל-61?
"היום יותר מתמיד מדינת ישראל מבינה שהיא צריכה להחליף שלטון".

ענת: לא רואים את זה בסקרים.
"גם לא ראו את זה בסקרים לפני שעשינו את החיבור בפעם הקודמת. זה נראה כל כך קל לכולם להיות המפלגה השנייה בגודלה בישראל. הציבור יצביע על הקורונה והכלכלה לא בשאלה מי אומר מה למי בכנסת. את ישראל צריך להשוות למדינות אי כמו ניו זילנד וטאיוון. בניו זילנד מתו 25 איש. בטאיוואן מתו שבעה בני אדם, בישראל קרוב ל-3,000 - זה הנתון שיכריע גם את הבחירות כי זה אומר איזה מחדל אדיר זה ממשלה בראשות נתניהו".

גולן: את הציבור זה לא מעניין.
"זה כל מה שמעניין את הציבור, הדבר היחיד שמעניין את הציבור זה מי ידע לטפל בקורונה ובכלכלה טוב יותר מהממשלה הנוכחית שנכשלה".

גולן: לגוש הימין יש קרוב ל-70 מנדטים.
"אני עובד קשה, אני עושה חיבורים וכל מה שעשיתי בפעמיים שניצחנו את בנימין נתניהו בשנה האחרונה, פעמיים ניצחנו אותו בשנה האחרונה כי דיברנו על בני אדם ומה שמעסיק אותם והצורך לחבר את החברה הישראלית מחדש".

גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

גולן: לא הצלחתם להרכיב ממשלה. הוא אמר 'לא היו לי 61 אצבעות הייתי חייב ללכת לנתניהו'.
"זה לא נכון, לא היו לו 61, היו לו 62 אצבעות. הגוש היה 62 מנדטים ואם זה היה מנוהל פוליטית נכון היינו מקימים ממשלה, הרי כל הטרגדיה הגדולה של הממשלה הזאת ואני לא חושב שיש אדם שהסתכל על גנץ אתמול בערב ולא קצת נחמץ ליבו למענו, עם קצת יותר קשיחות וניסיון פוליטי היינו מקימים ממשלה, אם אני הייתי מוביל את זה היינו מקימים ממשלה בתמיכת המשותפת. אני מקווה שיום אחד יהיו לי קשרים ועבודה עם המשותפת כמו שיש לנתניהו שאחרי זה אומר הם יעבוד עם המשותפת אף אחד לא עובד עם המשותפת יותר מנתניהו".

ענת: אולי המשותפת מתפרקת?
"בכל אופן גם בלי רע"ם יש לנו רוב להצעת החוק".

גולן: יש משא ומתן עם גנץ?
"מדברים על זה כי כולם מזהים שיש בזה פוטנציאל, אני לא חושב שיש ויכוח מי יוביל אם יהיה חיבור. אני לא יכול לסמוך יותר על אף אחד כפי שהוכיחו החודשים האחרונים שהוא יעמוד בלחצים האדירים כדי לא להיכנע לנתניהו. בסוף זה סיפור של עמידה בלחצים וניסיון פוליטי, תראה לי מעומד אחר שעמד בלחצים ויש לו את הניסיון הפוליטי".

ענת: חולדאי אייזנקוט או שניהם באים בחשבון?
"מדברים על הכול. אם מישהו רוצה לשנות את השלטון בישראל הוא יצטרך לעבוד איתנו כשאנחנו מובילים".

גולן: גנץ ידע מראש שלא תתקיים הרוטציה?
"ברור, איזה שאלה. הסברתי את זה לבני ולגבי אמרתי להם 'חבר'ה אם לא מבינים שהוא מרמה אתכם'? את נושא התקציב אמרנו מהיום הראשון והיו עוד שתי דרכים שניתן היה להפר את זה".

גולן: הצבעת בפניהם על הלקונה הזאת? הם התעלמו?
"הם לא עמדו בלחץ של נתניהו כי במצבים כאלה הוא מפנק אותך ומדבר אליך יפה ונותן לך תחושה שאתה יורשו והם לא הצליחו לעמוד בזה כי זו הייתה סיטואציה לחוצה. אני מבין את זה במובנים מסוימים כי הם לא מבינים את החיים הפוליטיים והלחץ גובר והם לא עמדו בלחץ וחבל כי זה המבחן. מה התכונה הכי חשובה לפוליטיקאי? עמידה בלחצים ברגעי משבר והם לא עמדו בזה כמו שהממשלה כולה לא עומדת בלחץ של המשבר הנוכחי שהוא הרבה יותר חמור מכל משבר פוליטי".

גולן: נתניהו מראש לא רצה לעמוד בהסכמות האלה, אולי זה מה שהציבור מחפש? מישהו חזק? שמרמה? שיודע לעגל פינות?
"בתולדות מדינת ישראל היו מנהיגים כדוגמת בגין ורבין, בן גוריון כמובן שניהלו את מדינת ישראל מדהים בלי להיות רמאים. זה לא דרישות התפקיד אז נכון שנתניהו הרבה יותר מדי שנים רה"מ ואנשים מסתכלים ואומרים כך כנראה צריך להתנהל רה"מ. לא נכון. בכל העולם יש דור של מנהיגים שאומרים שהם יחזירו את האמת והאיחוד האמיתי לשולחן, בעיקר את היכולת להתנהל לטובת העניין ולא לטובת עצמך. נתניהו בסגר הראשון הולך לבקש הטבות מס במיליון שקל לעצמו ובסגר השני ממשיך להתעסק בהוצאות של הבית בקיסריה".

גולן: עדיין הרוב תומכים בו .
"אני יודע ואני בגלל זה אלך לציבור הישראלי ואלחץ מיליון ידיים ואגיד – הגיע הזמן להביא שינוי למדינת ישראל. זה  שמשהו מתרחש לא אומר שהוא יתרחש בהמשך. בסוף אנחנו נצטרך להיפרד מבנימין נתניהו ואחרי שהוא נכשל את הכישלון הגדול בתולדותיו זה בדיוק הרגע שאנחנו צריכים להיפרד מנתניהו בגלל הבריאות, הכלכלה".

ענת: אתה מנסה לעשות את זה תשע שנים ונתניהו עדיין לוקח את כולם בהליכה בהתאמה לראשות ממשלה.
"מהרגע שנתניהו נכנס למערכת הפוליטית ועד הרגע שהפך לרה"מ לקח לו 12 שנים. אני קצת פחות מתשע שנים, זה קשה אז מה? אם משהו קשה אז אני לא אעשה את זה? זה לא יהיה פשוט ויצטרך הרבה מאוד עבודה קשה ושכל. אנחנו רוצים לחיות במדינה בה תוקפים הורים שכולים בחסות השלטון? כי זה המצב שלנו היום. אני לא מוכן לחיות במדינה כזאת וודאי לא מוכן לוותר על הסיכוי לשנות אותה רק כי זה קשה זה אמור להיות קשה. שינוי זה קשה, אנשים מפחדים משינוי, זה דבר קשה. מערכת בחירות בעולם היא לא בין ימין ושמאל אלא בין אנשים שעובדים עם פחדים לאנשים שעובדים עם תקווה והשראה. לפחדים יש יתרון מובנה כי הם אינסטינקטיביים, כי על תקווה והשראה צריך לדמיין ולעבוד בזה. אז אני אעבוד על תקווה והשראה כדי לשנות כיוון למדינת ישראל".

גולן: מתי יהיו הבחירות להערכתך?
"תיאורטית, זה דווקא פשוט. אם נתניהו רוצה לסחוב את זה עד יוני אסור לתת לו. אם ב-23 בדצמבר הממשלה תיפול אוטומטית מפני שאין תקציב - הבחירות במרץ. אם לא, אנחנו נעשה כל מאמץ שאם היום יעבור החוק, נעשה כל מאמץ שהבחירות יהיו בסוף פברואר תחילת מרץ".