שר התיירות לשעבר, ח"כ אסף זמיר (כחול לבן), שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת, וכן על העימות בינו ובין חברתו למפלגה, השרה עומר ינקלביץ'.

נתניהו פונה לגנץ, מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

לא רוצים רוטציה?
"אין מי שעשה ויתור יותר גדול מאיתנו, בגלל גודל השעה והעובדה שלא הייתה הכרעה ציבורית שלוש מערכות בחירות. אבל מאלפית השניה הראשונה זו הייתה מערכת יחסים חד צדדית. הדבר הראשון שכתוב בהסכם שהופר הוא שהיה צריך להיות תקציב אחרי 100 ימים. התקציב הוא נקודת יציאה וזו הסיבה היחידה, לא אכפת לנתניהו שיתפטרו כולם, כל עוד הדבר הזה כופה עליו את הרוטציה הוא לא ייתן אותו. במציאות כזאת יש סיכוי שהוא יתפנה מרצון מבלפור עוד מעט? זה לחיות בסרט בעיניי".

למה ללכת על הצבעה לפיזור הכנסת במקום לתת לזה להתפזר אוטומטית?
"יכול להיות שזה מה שיקרה, אתה רוצה לשמר את כל האופציות. אני לא שמח שזה לא עבד ושמפרקים את הממשלה, אבל אם הולכים לבחירות אז כמה שיותר מוקדם, לא לתת לו עוד אקסטרה זמן. אני חשבתי שצריך לפני חודש-חודשיים לפרק. אמרתי את דעתי בכול פלטפורמה ובכל מקום, בסוף, הייתה עמדת מפלגה אחרת".

ינקלביץ' חושבת אחרת.
"ינקלביץ' חושבת בשבוע האחרון דברים אחרת מהמצע של כחול לבן בנושא המדיני, למשל בנושא מאחזים בלתי חוקיים, חושבת שאפשר וצריך ללכת למהלך של הסדרה ואני חושב שזה לא באינטרס הישראלי".

נוגד?
"בני אמר את זה, גבי אמר את זה, כולם אמרו את זה".

אבל מה במצע שלכם נוגד את זה? הייתם כל כך מעורפלים.
"בניגוד למפלגת הליכוד לנו יש מצע, רק 60 עמודים. אי אפשר להגיד 'מנענו סיפוח חד צדדי אבל אני בעד להכשיר את מה שלא חוקי'. זה לא הולך ביחד, זה או זה או זה. חוסן לישראל שהפכה לכחול לבן הייתה יוזמה עם יומרה מורכבת, מאוד שאני חושב שהיום מבינים למה היא חשובה, לנסות ולאחד בין קבוצות שונות באוכלוסייה תחת מטריה פוליטית אחת".

סיימתם את תפקידכם ההיסטורי?
"כחול לבן קמה כדי להיות אלטרנטיבה שלטונית ולהחליף את השלטון הזה, היא תסיים את תפקידה ההיסטורי כשהשלטון יתחלף, כשתהיה ממשלה מתפקדת ששומרת על שלטון החוק".

לא תהיה רוטציה?
"אני לא חושב שתהיה רוטציה. אני לא חושב שהוא מתכוון לכבד את ההסכם, היו ח"כים בליכוד שאמרו את זה. אני חושב שאין אדם אחד שיודע לנמק למה כן תהיה רוטציה, ואני חושב שזה ברור לכולם שמהרגע הראשון לא הייתה שום כוונה לקיים את ההסכם הזה ולא הייתה כוונה אמיתית לאחדות ולחלוקת השלטון".

אם נתניהו מודיע שעד סוף ינואר יעבור תקציב, תאמין?
"על פי החוויה שלי בחמשת החודשים שלי בממשלה, אין שום סיבה להאמין לו בשום דבר, כל מפת האינטרסים הפוכה מאיך שהאדם ההגיוני והישר חושב. יכול להיות שאפשר היה לעשות דברים שיכלו להבטיח בוודאות יחסית גבוהה העברת תקציב וקיום רוטציה - הדבר הזה עדיף על הליכה לבחירות. אבל זה לא יקרה".

מצטער שפרשת?
"לא. אם תהיה רוטציה אני אשמח שהייתה רוטציה. זה יהיה מחיר ששילמתי. כשאתה חבר בממשלה אתה אחראי קולקטיבית להחלטותיה. אני הגעתי לנקודה בה הצבעתי פעם אחר פעם נגד החלטות הממשלה".

לא מהלך בדרך לעיריית תל אביב?
"אני לא חושב שיהיו בחירות בשנים הקרובות לעיריית תל אביב. כדי לרוץ לפוליטיקה ארצית לא צריך להתפטר מראשות העיר. אני לא חושב שחולדאי מצטרף לפוליטיקה כדי להיות ראש מפלגה באופוזיציה. אם יהיו בקרוב בחירות אני לא חושב שאתמודד, לא בשביל זה התפטרתי".

ח"כ ינקלביץ' הגיבה לביקורת של זמיר בציוץ בטוויטר: "במערכת הבחירות כחול לבן הציגה עצמה כמפלגת מרכז, הפונה לכל אזרחי ישראל ובכללם למתיישבים. לא שמענו אז את מחאתך, מה השתנה כעת? כחול לבן היא מפלגת שלטון, מפלגה ממלכתית, שמייצגת את הפסיפס הישראלי, לא רק את ספר הבוחרים לעיריית תל אביב. די לשיח השנאה כלפי המתיישבים".