כנסת ישראל אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעות החוק לפיזור הכנסת שהוגשו על ידי האופוזיציה בקריאה טרומית. לאחר ההצבעה, שוחח השר להשכלה גבוהה, חבר הכנסת זאב אלקין, עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM והבהיר כי בבחירות הבאות, לשון המאזניים תהיה נפתלי בנט. "הוא יצטרך לבחור בין ללכת עם גוש הימין, או ללכת עם לפיד ואולי להיות ראש ממשלה". לטענתו, מפלגת כחול לבן "מתאבד בשידור חי. אם כל דאגתם היא לתקציב, הליכה לבחירות רק דוחה את התקציב".

כספית: "אם ההגעה לבחירות ממש זה - 100%, איפה אנחנו היום? ב-80% או ב-12%?"

אלקין: "בקצב שגנץ דוהר לתהום, יכול להיות שב-99%".

נתניהו וגנץ בהצבעה לפיזור הכנסת ה-23 (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
נתניהו וגנץ בהצבעה לפיזור הכנסת ה-23 (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

אלדד: "תגיד משהו על האווירה בתוך הממשלה, זה כמו בין בני זוג שהחליטו להתגרש אבל עדיין לא הסכימו על חלוקת הרכוש?"

אלקין: "קשה לחלק רכוש עם מפלגה שלא בטוח שתעבור את אחוז החסימה. אבל זה דווקא מאוד מפתיע, כי אתה פוגש את שרי כחול לבן שבארבע עיניים כולם אומרים לך, 'תעצרו את זה, למה צריך את זה?', וזה ממש מצב הזוי שמפלגה שלמה הולכת ומתאבדת בשידור חי. אין לזה שום הצדקה מבחינת האינטרס הלאומי, אין לזה שום הצדקה פוליטית. הרי אם כל דאגתם לתקציב, מזה שהם ייקחו אותנו לבחירות, התקציב יידחה לדצמבר".

כספית: "אתה מבין את המצב, אתה יודע שהם צודקים"

אלקין: "בסופו של דבר, אם כחול לבן לא רוצים לפרק את הממשלה הזאת, הם לא צריכים לעשות שום פעולה אקטיבית חוץ מלתקן את התיקון הזה של ה-23 בדצמבר. יש תקציב, הוא כרגע נוסע, יש לו לוחות זמנים. תאמין לי, גם אם גנץ יהיה היום שר האוצר, הוא לא יידע לאשר תקציב יותר מהר. אם כל דאגתם לזה שיהיה תקציב למדינה, ועל הדרך גם לא יהיו יותר נקודות יציאה ותובטח כניסתו של גנץ ללשכת ראש הממשלה במוקדם או במאוחר, כל מה שהם צריכים זה לאשר את התקציב".

כספית: "אתם חתמתם על דו שנתי תוך 100 יום"

אלקין: "אבל אנחנו ביקשנו דו שנתי, הם לא ביקשו את זה, להיפך, אפילו התנגדו לזה בשלב מסוים. אנחנו התעקשנו, קיבלנו את זה. אחר כך הצד שהביא דרישה יכול לוותר על הדרישה שלו".

אלדד: "ישבת שם במליאה היום בדיונים על פיזור הכנסת, מה היה הנאום הכי טוב בעיניך?"

אלקין: "הייתה שם ברית מעניינת, זה היה נורא מעניין לראות את תוצאות ההצבעה. לא יודע אם שמתם לב, אבל הרשימה המשותפת הפכה לאידיוט השימושי התורן. יאיר לפיד ומפלגות אופוזיציה השתמשו בה לגייס רוב כדי להעביר את החוק, אבל על החוקים לפיזור הכנסת של הרשימה המשותפת, חלק מהאופוזיציה הצביע נגד או לא הצביע, ולכן הם נפלו".  

כספית: "מה הניתוח שלך, בנט בכיס של נתניהו?"

אלקין: "האירוע הכי משמעותי זה, זה. היה פה איחוד כוחות מרתק בהצבעה הזאת, בין יאיר לפיד, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, הרשימה המשותפת ובני גנץ".

כספית: "זה נשמע לי כמו קואליציה"

אלקין: "אז זו בדיוק הקואליציה, יכול להיות. אגב לא צריך גם את הרשימה המשותפת".

אלדד: "ביום שני הם יכולים להעלות הצעת אי אמון קונסטורקטיבי ולהציע אחד מהם כמועמד, אתה חושב שזה ריאלי?"

אלקין: "לא, לא חושב שזה ריאלי. אבל אחרי הבחירות, אני חושב שמה שיקרה זה שיאיר לפיד יציע לנפתלי בנט להיות ראשון ברוטציה, ובנט יצטרך לבחור בין מימוש החלום להיות ראש ממשלה אבל על כידוני השמאל".

כספית: "ונתניהו לא יציע לו רוטציה בצד השני?"

אלקין: "נפתלי בנט יצטרך לבחור בין ללכת כחלק מגוש הימין, או ללכת עם לפיד ואולי אפילו להיות ראש ממשלה, זאת תהיה הבחירה. מה הוא יבחר, אני לא יודע. בשבועות האחרונים הוא אומר שאין יותר ימין ושמאל ועניין הריבונות לא חשוב בשנים הקרובות, ואין גוש ימין. יכול להיות שהוא יעדיף ללכת על לפיד ועם גנץ ועם כל החבורה הזאת".