כשישה חודשים בלבד לאחר הקמת ממשלת האחדות, אישרה היום (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה טרומית את ההצעות לפיזורה שהניחו סיעות מרצ ויש עתיד, ברוב של 61 תומכים לעומת 54 מתנגדים, וזאת לאחר הצהרתו של יו"ר כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, כי מפלגתו מתכוונת לתמוך בהצעה. בתגובה להתפתחות האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב הצהרה לתקשורת ואמר כי "בימים דרמטיים כאלה לא צריך ללכת לבחירות".

בפתח דבריו אמר נתניהו כי "עם ישראל רוצה אחדות ולא בחירות, הוא רוצה חיסונים ולא תשדירי בחירות. מה שלמדנו מהקורונה זה שהנגיף לא מבדיל בין ימני לשמאלני, בין יהודי לערבי. הדרך היחידה לנצח את הקורונה היא ביחד. צריך לשים את הפוליטיקה בצד ולהמשיך לפעול יחד למען אזרחי ישראל".

עוד אמר רה"מ, כי "בני גנץ צריך להרים את האמברקס, הוא צריך לעצור את ההידרדרות לבחירות ולעצור את ההשתלחויות חסרות הרסן. זה לא מאוחר מדי. אסור לגרור את המדינה לפוליטיקה של בחירות כשצריך להתמקד בקורונה, בבריאות, בשיקום הפרנסה של כל אזרחי ישראל".

"אני יודע שזה אפשרי", המשיך רה"מ ואמר: "עד לפני שנה ניהלתי ממשלה שהחזיקה מעמד חמש שנים תמימות, יותר מכל ממשלות ישראל והביאה הישגים כבירים. אם כחול לבן יעצרו את תהליך פיזור הכנסת תהיה אחדות. אבל לא יכולה להיות אחדות אם כחול לבן מקיימים ממשלה בתוך ממשלה. מקיימים סטארט אפ ישראלי חדש - אופוזיציה בתוך קואליציה. מדברים בעד אחד ופועלים נגדה. חותמים על הסכמים קואליציוניים ואז מפרים אותם מהיום הראשון, למשל ועדת המינויים שתמנע את תופעת החבר מביא חבר. והם לא מוכנים לעשות את זה".

נתניהו ציין כי  לצערו "בני גנץ נגרר אחרי יאיר לפיד ונפתלי בנט כי להם אין בעיה. להם לא אכפת כי אין להם שום אחריות אז הם מוכנים לגרור לבחירות נוספות וזה לא אחראי. הציבור הישראלי רוצה אחריות, הוא רוצה אחדות. הוא רוצה ממשלה שעובדת יחד למענו".

שר הביטחון בני גנץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

נתניהו התייחס בהצהרתו גם למאבק בתחלואה בנגיף הקורונה ונושא החיסונים, ואמר כי "אנחנו נמצאים בימים דרמטיים למדינה שלנו. המלחמה העולמית בקורונה ממשיכה במלוא עוזה. יחד עם שר הבריאות ומשרדו אני עוסק בכך יום יום, שעה שעה מבלי להגזים. אתמול ישבתי עד שעות הבוקר המוקדמות. שוחחתי בעניין הזה עם מנכ''ל פייזר ומנכ''ל נובובקס על מנת להביא חיסונים לארץ. שוחחתי גם עם ראש ממשלת יפן הנכנס. המדיניות היא להביא כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר מקורות לכמה שיותר אזרחים כמה שיותר מהר, ואל תשכחו שאנחנו מייצרים חיסון גם אצלנו במכון הביולוגי".

"אני שמח לבשר שהחיסונים הראשונים לישראל יגיעו בקרוב", אמר רה"מ והוסיף: "עד שיהיו לכל האזרחים ייקח כמה חודשים ולכן יש לכולנו משימה להמשיך לשמור על ההנחיות. יש לנו עוד משימה, לעזור כלכלית לעסקים ולאזרחים. שר האוצר ואני נביא עזרה נוספת לעסקים הקטנים והעצמאיים. אנחנו יכולים לעשות זאת כי הפכנו את ישראל למעצמה כלכלית עם יזמות, עם גז ועם הייטק. עכשיו עם שווקים חדשים שאנחנו פותחים בעולם הערבי שמשנים את כל התמונה. גם הכלכלית, גם המדינית וגם האזורית".

"יש לנו הישגים אדירים מול הקורונה. קודם כל הצלנו חיים רבים, אנחנו דואבים עם המשפחות שאיבדו את יקיריהם אך אני רוצה שתבינו שקצב התמותה בישראלי, טרגי ככל שיהיה, הוא קטן ממדינות אחרות שהן בגודלנו, כמו שוודיה, בלגיה והולנד. התמותה שלהם היא פי 2 ממה שקורה אצלנו. אם לא היינו מקבלים את ההחלטות הנכונות, הקשות אך לא הפופוליסטיות, לא היו מתהלכים בינינו עוד אלפים רבים", אמר נתניהו וציין כי "המומחים הגדולים בעולם משבחים אותנו ואומרים ש'לאירופה יש מה ללמוד מישראל'. אבל התחלואה אצלנו שוב עולה. כשסוגרים, התחלואה יורדת. אתה פותח, היא עולה. אנחנו פתחנו אז היא עולה. עד שיגיעו החיסונים ייתכן ונצטרך להדק את ההגבלות. אסור להיכנס לשאננות. אנו בודקים כמה אפשרויות איך לעשות את ההגבלות. עובדים על זה, אני עובד על זה ואנחנו נביא את זה לקבינט הקורונה בקרוב".

לאחר מכן התייחס נתניהו למצב הביטחוני ולהסכמי הנורמליזציה האחרונים שנחתמו, ואמר כי "אלו ימים דרמטיים משום שיש גם אתגרים ביטחוניים לא פשוטים. האויבים שלנו לא עוצרים בקורונה ומנסים לפגוע בנו כל הזמן. אני חוזר ואומר, מי שמנסה לפגוע בנו, אנו נפגע בו. אלו ימים דרמטיים גם משום שאנחנו עושים שלום אמיתי מתוך עוצמה, הדברים שאני הטפתי להם בעשרות השנים האחרונות - אנחנו רואים אותם מתממשים עכשיו. אנחנו פותחים את קווי התעופה לאמירויות ובחריין, אנחנו טסים מעל סעודיה ואנחנו נביא הסכמי שלום מעוד מדינות".

יו״ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הגיב בתום ההצהרה לדברי רה"מ ואמר: "נתניהו, תמה עת התרגילים. נגמר מסע ההסתרות והשקרים. הגיע מבחן המעשים. דווקא בגלל האתגרים הגדולים שלפתחנו, הפיגוע הכלכלי שאתה עושה באזרחי ישראל בזמן שמגיפה כלכלית, רפואית וחברתית משתוללת, מראה שאיבדת את זה. כולנו יודעים את האמת, גם אתה. אם לא היה משפט - היה תקציב. אם לא היה משפט - הייתה ממשלה מתפקדת. אם לא היה משפט - הייתה אחדות. האחריות עליך ורק עליך".

במפלגת ימינה הגיבו למתקפה של נתניהו ואמרו כי "שוב הליכוד עוסק בפוליטיקה, הפצת שנאה בעם ובאינטרסים אישיים על חשבון אזרחי ישראל. רק ימינה בראשות נפתלי בנט תשתלט על הקורונה, תשקם את הכלכלה ותאחד את העם".

כזכור, במהלך מסיבת עיתונאים אתמול הודיע גנץ על תמיכת מפלגתו בפיזור הכנסת ודרש נתניהו להביא מיד את התקציב לממשלה, תוך שהוא מדגיש כי "נטל ההוכחה עליו" ומאשים אותו בשקרים לציבור.

"תדאג להעביר את התקציב ותבטיח את האחדות שאתה יודע לדבר עליה רק מול מצלמות", אמר גנץ לרה"מ והוסיף: "הפסק את השיסוי והפילוג. אם תפעל ללא תכסיסים ותרגילים, לא יצטרכו מיליוני אזרחי ישראל למצוא עצמם בחודש מרץ במערכת בחירות רביעית. אך אם תחליט להמשיך בדרך הנוכחית, נצא חבריי בכחול לבן לבחירות, עם ההישגים החשובים שהבאנו, ועוד נביא. שרי כחול לבן ימשיכו לעמוד כחומה בצורה, כשרק טובת המדינה לנגד עיניהם".

נתניהו פונה לגנץ, מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

גם במהלך הדיונים שנערכו לפני ההצבעה בכנסת, תקפו חברי הכנסת את נתניהו. ח"כ ניצן הורוביץ אמר בדבריו כי "גם היום רוב הציבור חושב שנתניהו חייב ללכת הביתה שהוא נכשל באופן קשה". אל דבריו הצטרף יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד שהוסיף: "החודשים האחרונים היו קשים לא רק בגלל המשבר הבריאותי. לא רק בגלל החורבן הכלכלי. הם היו קשים בגלל עומק המחדל של הממשלה הזו. המגיפה חשפה את הקרביים של אופן קבלת ההחלטות בממשלה הזו. קבלת ההחלטות של ראש הממשלה הזה".