גורם מרכזי הנמנה עם החוג הפנימי של ג'ו ביידן ונחשב מועמד לתפקיד חשוב בממשל החדש, טילפן אל יהודי בכיר בניו יורק, שהוא מכיר מזה שנים. "אני מוטרד", אמר. "מה קורה בישראל? אתה יכול להסביר לי?", ביקש. סגן ראש משלחת של מדינה מערבית מרכזית באו''ם, התעניין אצל עיתונאים ותיקים שעמם הוא בקשר, "זה נורא מה שאני שומע מישראל. אני מכיר את ישראל. זה לא מתאים למדינה דמוקרטית ומודרנית". רב רפורמי ידוע ופעיל מוערך בקהילה בניו יורק קיבל אי-מייל מידיד ותיק, יהודי פרופסור באוניברסיטה יוקרתית, "הם השתגעו בישראל? מה קורה? המערכת הפוליטית שם מתפוררת?".

בישראל יש הדואגים מה יהיה היחס של הבית הלבן בנשיאותו של ג'ו ביידן? פרשנים, מומחים לארה''ב, אלופים ואלופי משנה במילואים מפרסמים באחרונה הערכות, פרשנויות והגיגים לצפוי לישראל לאחר הסתלקותו מהשלטון בארה''ב של הידיד הגדול דונלד טראמפ ותחילת כהונתו של ג'ו ביידן. מה יקרה להסכם הגרעין עם איראן?

נתניהו פונה לגנץ, מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

על דבר אחד, על דאגה אחת, על חשש אחד, לא שומעים, לא דנים, לא מפרסמים בתקשורת בישראל מילה, אף לא הגה או רמז. איך ההתרוצצות המכוערת, המאבק הבזוי, חילופי האשמות והעלבונות בין מנהיגי שתי המפלגות המרכזיות המתחוללים בישראל, שהניבו את ההחלטה על פיזור הכנסת, משפיעים ומשליכים על תדמיתה של ישראל ומעמדה בקהילה הבינלאומית ובמיוחד בארה''ב, בעלת הברית, הידידה והתומכת הגדולה.

לא נראה שלמישהו בישראל, בעל דעה והשפעה, איכפת בכלל איך ואם בכלל ההתרחשויות המבישות הקורות באחרונה בזירה הפוליטית מפלגתית המדווחות בהרחבה ובהבלטה באמצעי התקשורת בארה'ב ובמדינות המערב מכערות, מערערעות, ממוטטות את תדמיתה שלישראל. "אני לא רוצה ואני מתבייש לומר לך איך ובאלו מלים מישהו חשוב מאוד בסביבת הנשיא החדש ביידן הגדיר את מה שקורה בפוליטיקה בישראל ואת הפוליטיקאים המעורבים במה שקורה", אמר בשיחה עמו בכיר יהודי בניו יורק. "ואני לא מבין איך זה שבישראל אף אחד לא חושב על הנזק העצום שהמאבק המכוער בין ראשי המפלגות בישראל גורם לשמה ולמעמדה של ישראל".

מה שמדאיג בכירים יהודיים בקהילה, שדווקא ערב התחלת עידן חדש בממשל, עם נשיא ושר החוץ חדשים ישראל צריכה וחייבת הייתה, להפגין אחדות פוליטית או לפחות הבנה מוסכמת בין ראשי המפלגות הגדולות. אבל המדינה נראית ונחשפת כחלוקה, שסועה ושקועה במריבות ומלחמות פנימיות. עם תדמית כזאת ישראל רוצה ושואפת להשפיע על הבית הלבן בנושא מרכזי וקריטי כמו גורל הסכם הגרעין עם איראן?

את אריק יופה, מי שכיהן כנשיא התנועה הרפורמית ומגלה מעורבות בחיי הקהילה מדאיגה ומטרידה יותר ההתערערות הגורפת במעמדה ותדמיתה של ישראל בקרב יהודי ארה''ב. "העניין שיהודים בקהילה גילו בעבר במה שקורה בישראל נמוג, נעלם בחלקו הגדול. אין היום מנהיג או פוליטיקאי ישראלי אחד שיהודי אמריקה מזדהים איתו ואוהדים אותו. הם מתגעגעים לגולדה מאיר, ליצחק רבין, לפרס, למנחם בגין ואפילו לאריק שרון. בנימין נתניהו הוא בעיניהם תאום של טראמפ. הם אינם מבינים את התנהלותו, את האשמות נגדו. הם התעייפו והתייאשו מלהבין. זה לא אומר בהכרח שיהודים מתייחסים לישראל בשלילה. אבל זה אומר שהם דואגים וחרדים לעתידה וזאת בעת שיש להם די והותר לדאוג לצפוי בארצות הברית".