שגריר רוסיה בישראל אנאטולי ויקטורוב, טען היום (שלישי) בשיחה עם ג'רוזלם פוסט כי "הבעיה במזרח התיכון היא לא איראן, אלא ישראל". השגריר הוסיף כי לדעתו, פעילותה של איראן באזור היא לא בעיה כלל, אלא חוזר ההבנה בין המדינות ואי-קיום החלטות או''ם בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני והסכסוך הישראלי-ערבי.

ויקטורוב נשאל האם לדעתו, חוסר התקשורת בין ישראל לפלסטינים מערער את יציבות המזרח התיכון, יותר מאשר שליחיה של איראן למדינות המזרח התיכון, כמו חיזבאללה בלבנון, והשיב כי "ישראל היא זו שתוקפת את חיזבאללה, לא החיזבאללה תוקף את ישראל", כשהוא מתייחס להפצצות המיוחסות לישראל על שיירות נשק בסוריה.

פעילות כוחות צה"ל במבצע מגן צפוני במהלך סוף השבוע

השגריר סיפר כי נחשף למנהרות החיזבאללה המוליכות לתוך שטח מדינת ישראל, שנטען כי ישמשו לניסיונות תקיפה ברמת הגולן ואמר: "אין אף הוכחה כי החיזבאללה הוא שבנה את המנהרות". ויקטורוב טען כי ישראל חייב להפסיק לתקוף שטחים טריטוריאליים של מדינות החברות בארגון האו''ם ואמר כי רוסיה לעולם לא תאשר לישראל תקיפות על אדמת סוריה וכי מעולם לא אישרה התקפות שכאלו.

הדיפלומט הבכיר הוסיף כי לדעתו האישית, איראן לא הפרה את הסכם הגרעין עליו חתמה בשנת 2015, כאשר ניסתה לייצר עוד צנטריפוגות. "הצעד הראשוני להפרת ההסכם נעשה על ידי הקולגות האמריקאיים שלנו, שבצער רב פרשו מההסכם בשנת 2018", הסביר השגריר והוסיף כי פרישת ארה''ב היא שאיפשרה לאיראן לסטות מההסכם.

לאורך הראיון סירב השגריר לכנות את ג'ו ביידן "הנשיא הנבחר", מכיוון שלטענתו ביידן זכה רק בתקשורת ולא הוכרז כמנצח על ידי גופים רשמיים. למרות זאת הוא אמר שברוסיה הקשיבו קשב רב להצהרות ביידן בנושא הרצון האמריקאי לחזור להסכם הגרעין. "אם האמריקאים יחזרו, הדברים יהיו פשוטים הרבה יותר. זה יעזור להפחית את החשש באזור ויאפשר לאיראן לפתח תוכנית לאנרגיה גרעיני וגם יאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפקח על השימוש הצבאי שתעשה איראן ביכולותיה הגרעיניות", אמר.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

ויקטורוב המשיך לטעון כי רוסיה תומכת בהסכמי אברהם שנחמתו לאחרונה וציין כי לדעתו ישראל צריכה לשבת ולדבר עם עוד מדינות באזור ולבוא לבנות חומות סביב מדינות מסוימות. "אנחנו מאמינים כי הסוגייה הפלסטינית וסוגיית ההתנחלויות חייבות להיפתר. הן לא יכולות להיות מוחלפות על ידי הסכמי אברהם, הבעיות עדיין קיימות ואינן מסכנות רק את תושבי האזור אלא אנשים רבים ברחבי העולם", טען ויקטורוב. השגריר ציין כי רוסיה ממשיכה לתמוך בפתרון שתי המדינות ואמר כי כל עוד הסכסוך הישראלי-פלסטיני קיים, ארגוני הטרור יכולים להמשיך ולגייס תומכים רבים יותר. השגריר הזכיר לסיום כי הצעתה של רוסיה לישראל ולפלסטינים, לקיים שיחות באופן ישיר במוסקבה, עדיין עומדת בעינה.