שתי המדינות בעלות הסיכוי הגבוה ביותר לכינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל בשבועות הקרובים הן עומאן ואינדונזיה, כך אמר היום (ראשון) גורם מדיני לג'רוזלם פוסט. כאמור, בימים אלה ממשל טראמפ ממשיך במאמציו להכניס עוד מדינות ערביות ומוסלמיות ל"הסכמי אברהם", בהן נכללות עד כה איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו - שהכריזו על נורמליזציה עם ישראל.

המקור הדיפלומטי העריך כי אלו שתי המדינות אשר השיחות עימן נמצאות בשלב המתקדם ביותר, וניתן יהיה להכריז על נורמליזציה לפני סיום כהונת דונלד טראמפ ב-20 בינואר 2021. ביום שישי בירכו בעומאן על ההכרזה על הסכם הנורמליזציה מול מרוקו, והביעו תקווה כי "ישתדלו להשיג שלום כולל, צודק ומתמשך במזרח התיכון".

נתניהו על הסכם הנורמליזציה עם מרוקו. צילום: רויטרס

כזכור, נתניהו ורעייתו ביקרו בעומאן לפני למעלה משנתיים, ביום בו הוכרז מינויו של אביב כוכבי לרמטכ"ל. במהלך הביקור, נתניהו נפגש עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד. כאמור, ראש הממשלה ורעייתו הוזמנו לביקור על-ידי שליט עומאן הסולטן קאבוס בן סעיד, לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו בין המדינות. ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בעומאן הוא המפגש הרשמי הראשון בדרג זה, מאז שנת 1996. מאז נערכו עוד שיחות רבות בנושא, אך טרם נחתם הסכם רשמי.

כמו כן, בין מדינת ישראל ורפובליקת אינדונזיה לא מתקיימים יחסים דיפלומטיים באופן רשמי אך כן מתקיימים מגעים לא רשמיים. המדיניות הרשמית בין המדינות היא התעלמות או אי-קיום יחסים רשמיים והמצב נשמר שנים רבות עקב היותה מדינה מוסלמית אשר תומכת במאבק הערבי במדינת ישראל, אך כמו רבות מן המדינות האסלאמיות האחרות אינה נוטלת חלק פעיל במאבק. עם זאת, אזרחי ישראל אינם מנועים מלבקר באינדונזיה, אך יתקשו לקבל אשרת ביקור. מנגד, גם אינדונזים רשאים לבקר בישראל, ומשלחות צליינים מבקרות בה מדי שנה. בכל אחת משתי המדינות לא קיימת נציגות של המדינה האחרת.