ברקע המשבר הפוליטי ודרישתו של שר הביטחון בני גנץ להעלות את אישור מינוי פרקליט המדינה ומנכ"ל משרד המשפטים, ישיבת הממשלה שתוכננה להיערך מחר (שני) נדחתה ליום רביעי. ההערכה היא כי הישיבה נדחתה כדי שהצדדים יוכלו להרוויח זמן נוסף כדי לנסות ולהגיע להבנות סביב נוסח הפשרה שתמנע את ההליכה לבחירות. 

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"

כאמור, בכירים בליכוד העלו הצעת פשרה, לפיה מועד הרוטציה יידחה מנובמבר 21 למאי 22, הממשלה תעביר את תקציב 21-22, ותקופת כהונת הממשלה תוארך בשנה וחצי. הבעיה שעלתה בעקבות ההצעה היא ברוב הדרוש לתיקון חוק יסוד - הממשלה.

נכון לעכשיו אין לתיקון הזה 70 ח"כים, משום ששר התקשורת יועז הנדל והח"כים צבי האוזר ואסף זמיר ככל הנראה יתנגדו וייתכן שגם הח"כיות מיכל שיר ושרן השכל. ככל הנראה, דחיית ישיבת הממשלה ליום רביעי נועדה כדי למצות את ההליכים. אם יגיעו להסכמה עד אז - עוד יספיקו להעביר את התיקון.

נתניהו פונה לגנץ, מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

בתוך כך, המתיחות בקואליציה נמשכת: שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ פנה אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וביקש ממנו להעלות בישיבת הממשלה שנדחתה את סוגיית מינוי פרקליט המדינה ומנכ"ל משרד המשפטים כאמור. עדיין לא ברור האם סוגיית המינויים תעלה בישיבה הקרובה, אולם סוגיית מינוי מנכ"ל משרד המשפטים כבר עמדה על סדר היום וצפויה לעלות גם ברביעי. עם זאת, אין הסכמות בין הליכוד לכחול לבן לגבי מינוי פרקליט המדינה וככל הנראה הנושא לא יעלה בישיבה הקרובה.

כזכור, בשבוע שעבר פנה היועמ"ש אביחי מנדלבליט פנה לנתניהו וגנץ בדרישה לפעול ללא דיחוי למנות תפקידים בכירים באכיפת החוק, ביניהם מפכ"ל המשטרה ופרקליט מדינה, בהתאם להחלטת בג"ץ בעניין, שקבע בין היתר כי יש להשלים את מינוי מנכ"ל משרד המשפטים עד לסוף השנה. 

במכתב שהועבר למזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, הוסבר כי "לאור החלטת בג"ץ כפי שהתקבלה ביום חמישי, 10 בדצמבר 2020, המורה על מתן צו מוחלט להבאת הצעת שר המשפטים לאישור הממשלה בדבר מינוי מנכ"ל משרד המשפטים, וכל זאת במהירות הראויה ובהתאם לתקנון הממשלה, אבקשך להעלות על סדר יומה של ישיבת הממשלה את אישור מינויו של מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד שימי בראון, ביוזמת שר המשפטים". 

עוד צוין במכתב כי "בהמשך לפנייתו של שר המשפטים מיום 3 בדצמבר 2020, ולאור חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, לפיה ראש הממשלה מנוע מלעסוק במינוי בכירים וביניהם פרקליט המדינה, אבקשך להעלות גם את אישור מינויו של פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן". 

בנימין נתניהו (צילום: ראובן קסטרו)
בנימין נתניהו (צילום: ראובן קסטרו)

בתוך כך, מוקדם יותר היום גורמים בליכוד אמרו כי הם מסרבים לתמוך בתאריך לבחירות המופיע כעת בהצעת חוק התפזרות הכנסת. לדברי בכירים בליכוד, "לא ניגרר ולא נסכים אוטומטית לתאריכים החד-צדדיים. מבחינתנו התאריך צריך להיות באזור חודש מאי ולא לפני. לא חייבים לסכן את בריאות הציבור בשביל שכחול לבן ירגישו שהם קבעו עובדות בשטח". בתוך כך, הצעת החוק לפיזור הכנסת שעמדה לעלות מחר בקריאה ראשונה, נדחתה ליום שלישי הקרוב.