תת מזכיר המדינה, דיוויד שנקר, דיבר היום (שני) מוושינגטון בכנס השנתי של ארגון SIGNAL העוסק ביחסי ישראל סין. שנקר הבהיר בפתח דבריו כי ארה"ב לא מבקשת ממדינות האזור ומישראל שלא יהיו להן יחסים עם סין, אלא להיות ערים לסיכונים: "אנחנו רוצים שלישראל לא יהיו אשליות באשר לסיכון הכבד בעשיית עסקים עם סין. ההתנהגות החתרנית הנמשכת של סין נגד סדר הדברים הבינלאומי מחייבת תגובה חדה ומשותפת". לדבריו, שינוי המדיניות האמריקאית כלפי סין - יימשך.

בהקשר של ההשפעה הסינית במזרח התיכון, אמר שנקר: "אנחנו רוצים להבטיח שההשפעה ההולכת וגוברת של סין לא באה על חשבון השגשוג, היציבות והעצמאות הפיננסית של מדינות האזור". שנקר העביר ביקורת על התנהלות סין עם פרוץ מגיפת הקורונה. לדבריו "בייג'ין דחתה את העברת המידע המלא ונקטה פעולות נגד מי שניסה להעביר את המידע לעולם. חוסר השקיפות והצעדים שנקטה סין אפשרו למגיפה להתפשט בכל העולם בתקופה הכה קריטית".

בהקשר הישראלי, העביר שנקר איתות ברור לממשלת ישראל. לדבריו, "סין מחפשת עסקאות שבהן היא מקבלת גישה או אפילו שליטה בתשתיות קריטיות, מידע או טכנולוגיה. ראינו ניסיונות של סין לבצע עסקאות בתחומי תשתית קריטית. זה איום על הביטחון הלאומי למדינות רבות במזרח התיכון. השקעות סיניות מסכנות את הביטחון הלאומי של מדינות שבהן סין משקיעה".

שנקר אמר כי הוא ליווה את מזכיר המדינה מייק פומפאו בביקורו בישראל לפני מספר חודשים, כאשר הוא לחץ על הממשלה בישראל להביט יותר מקרוב על ההשקעות הסיניות בתשתיות קריטיות, והבהיר כי זהו מרכיב חיוני בביטחון המשותף שלנו. לדבריו, "כל השקעה סינית צריכה להיבחן בעיניים רגולטוריות, שיבטיחו שחברות יעשו זאת באופן שאינו מסכן את הביטחון הלאומי של ישראל".

על המנגנון שהקימה הממשלה בעקבות הלחץ האמריקאי, הוועדה להשקעות זרות, אמר שנקר כי "זהו צעד בכיוון הנכון. נרצה לראות יותר – במיוחד בתחום הטכנולוגי. אנחנו מחויבים לעבוד עם ישראל ולחזק את המנגנון הזה ובנוסף לפתח דרכים אחרות להגן על הטכנולוגיה הישראלית. ארה"ב תמשיך לשתף את ישראל בלקחים שהיא למדה בתחום. נעניק תמיכה לוועדה החדשה באופן שייתן מענה לאתגר הייחודי מולו ישראל ניצבת".

שנקר התייחס באופן ספציפי לתעשיית ההייטק והחדשנות הישראלית, "סקטור ההייטק הפורח של ישראל הוא יעד עבור סין. אנחנו מודאגים מהניסיונות של סין לבצע השקעות בטכנולוגיות רגישות שיש להן שימושים כפולים (אזרחיים וביטחוניים). זה מעמיד את השותפות והביטחון המשותף שלנו בסכנה".

עוד הוא ציין, כי השקעות בתשתיות קריטיות ובטכנולוגיות G5 מדאיגות בשל הניסיונות של סין לחייב את החברות לשתף פעולה עם ארגוני המודיעין שלה. "אלגוריתמים של AI, ביג דאטה וכו', שנעשה בהם שימוש לכאורה ל"שיטור מונע", הן למעשה טכנולוגיות מעקב. זו המציאות בסין וזו יכול להיות המציאות במדינות אחרות. אנחנו רוצים לוודא שממשלות לא מאמצות את השיטות הסיניות לשליטה חברתית".  

שנקר ציין כי בוושינגטון מודאגים מרכישת הנפט של סין מאיראן, שמעניקה צינור חמצן כלכלי לטהרן. "זה מעצים את פעולותיה של איראן לזריעת אי יציבות וטרור באזור". לדבריו, "צריך לזכור שהתנהלות הכלכלית של סין בהשקעות באיראן מערערת את המאמצים המשותפים שלנו לגרום לאיראן לשנות את דרכיה". עוד הוא הוסיף, כי "זה לא סוד שהמשטר באיראן עובד קשה כדי לחתום על הסכם שותפות אסטרטגי של 25 שנים עם סין. השקעות, בעיקר של רכישת נפט, בסכום שיכול להגיע לכמעט 400 מיליארד דולר לאורך התקופה, שילכו לחיזוק משטר שרוצה בהשמדת ישראל".

שנקר אמר כי סין משחקת על שני המגרשים בסכסוכים אזוריים. "כמנהיגה גלובלית אחראית, אנחנו משתמשים בהשפעה שלנו כי לעודד מנהיגים לעמוד בהתחייבויות שלהן, ולשמור על הסדר הבינלאומי.

"סין רוכבת על הבטחון שאנחנו מספקים לאזור וחוברת לאיראן, ובאותו הזמן רוצה להיות חברה של בנות הברית שלנו במפרץ. ביג'יין לא יכולה לאחוז את המקל משני קצותיו. הביטחון של מחצית מייבוא הנפט של סין תלויה בריסון ההנהגות השלילית של איראן שמאיימת על האזור".
שנקר שב וחזר על המחויבות העמוקה של ארה"ב לביטחונה של ישראל. "שאלו את עצמכם: האם סין תרצה אי פעם, או תוכל להניע שותפים או לתת את הערבויות ההכרחיות להוביל מדיניות כמו הסכמי אברהם? ולהגן על ישראל כשהיא מאוימת?"

קאריס ויטי, מומחית לסין ויו״ר מכון SIGNAL לחקר יחסי ישראל-סין: ״אנו בעיצומו של מאבק איתנים בין שתי המעצמות וישראל, בין אם תרצה או לא, היא חלק מהמאבק הזה. אין ספק שזירת ההתגוששות הבאה היא זירת הטכנולוגיה והחדשנות הישראלית ורק התנהלות מושכלת מול סין שדואגת לאינטרס הישראלי, ביחס לכל השחקנים השונים בזירה, ומבינה לעומק את דרך החשיבה הסינית, היא הדרך היחידה לנווט בבטחה בשדה המוקשים הזה.״