טיסת המשלחת הישראלית-אמריקאית נחתה היום (שלישי) ברבאט בירת מרוקו במסגרת הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו שיקרום היום (שלישי) עור וגידים. המשלחת יצאה הבוקר לרבאט בטיסה ישירה ראשונה בין שתי המדינות, על מנת לחתום על שורה של הסכמים בתחומי ויזות תעופה, שיתוף פעולה בתחום המים ופיננסים והשקעות. בראש המשלחת עומד ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, ומצד האמריקאים - יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר ושליחו למזרח התיכון, אבי ברקוביץ'. חברי המשלחת צפויים להיפגש גם עם מלך מרוקו, מוחמד השישי.

עם הנחיתה התקבלה המשלחת על ידי מושל האזור, נציג הפרוטוקול המלכותי ונציג משרד החוץ המקומי. במהלך היום ביקרה המשלחת בקברי המלכים מוחמד החמישי וחסן השני.

נתניהו בשיחה עם המשלחת הישראלית למרוקו

במקביל לשיחות שנערכות במרוקו, תוניסיה הודיעה הערב כי לא תנרמל את יחסיה עם מדינת ישראל. במדינה הודיעו כי לא ישנו את עמדתם הרגילה בעקבות שינויים בין לאומיים באזור.

בשעה זו מקיימים הצוותים פגישות עבודה משותפות בתחומים השונים עם מקביליהם ויחתמו בזמן הקרוב על מספר הסכמים: הסכם ויזות, הסכם תעופה, הסכם מים והסכם פיננסים והשקעות.

המשלחת הישראלית-אמריקאית במרוקו (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
המשלחת הישראלית-אמריקאית במרוקו (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

בן-שבת אמר לפני ההמראה, כי "יצאנו למרוקו בהמשך לסיכום ההיסטורי בין מנהיגינו: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך מרוקו מוחמד השישי. יצאנו בטיסה ישראלית, ישירה והיסטורית מתוך כוונה לפרוט לסיכומים מעשיים את ההישג המדיני שהושג. ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו. כבן למשפחה שעלתה ממרוקו, אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי, ונרגש לעמוד בראש המשלחת הישראלית לרבאט. זהו רגע היסטורי למדינת ישראל, והיום נקדם ונחזק את היחסים בין המדינות".

נתניהו על הסכם הנורמליזציה עם מרוקו. צילום: רויטרס

את הטיסה ההיסטורית למרוקו מבצע מטוס "קרית מלאכי" של אל על ומספר הטיסה הוא LY555 (חמסה, חמסה, חמסה). כמחווה לתרבות המשותפת בין ישראל ומרוקו, המטוס קושט בעיטור חמסה ודגלי המדינות בצירוף המילה שלום בשלושת השפות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע על ההסכם לפני כשבועיים, וכתב אז בטוויטר כי "שני חברינו הנהדרים ישראל וממלכת מרוקו הסכימו ליחסים דיפלומטיים מלאים. פריצת דרך אדירה לשלום במזרח התיכון". בתמורה להסכם הסכימה ארצות הברית להכיר בריבונות של מרוקו על חבל סהרה המערבית, שאנשיו דורשים עצמאות. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הצהרה מיוחדת שבה אמר: "כולם מכירים את היחס החם בין מרוקו ליהודים החיים בה - קשר של אהדה וחיבה למסורת. הבסיס הזה מהווה את היסוד שעליו נבנה השלום. נקים משרדי קישור מחדש בין ישראל למרוקו - ואחר כך נכונן יחסי שלום דיפלומטיים מלאים וקו טיסות ישיר. יהיה כאן שלום חם מאוד".